Απολογισμός Αγίου Βαλεντίνου: Από τα αληθινά τριαντάφυλλα στα ηλεκτρονικά

Η υπερβολική χρήση των νέων τεχνολογιών έχει αλλάξει ριζικά τις ανθρώπινες σχέσεις

«Η κίνηση σε σχέση με τα περασμένα χρόνια έχει μεγάλη διαφορά, λιγοστοί είναι οι πελάτες που έχουν μπει μέχρι τώρα στο κατάστημα», ήταν η απάντηση που λάβαμε από υπεύθυνο γνωστού ανθοπωλείου στο κέντρο της Αθήνας αργά το απόγευμα της Κυριακής, λίγο πριν κατεβάσουν ξανά τα ρολά τους τα ανθοπωλεία της χώρα που άνοιξαν κατ’ εξαίρεση το Σαββατοκύριακο για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.

«Δεν είναι μόνον η πανδημία και η κακοκαιρία, είναι οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά αναφορικά με την συγκεκριμένη μέρα που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια. Από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας ο εορτασμός του Αγίου Βαλεντίνου άρχισε να υποχωρεί και ολοένα και λιγότεροι αγόραζαν λουλούδια», μας ανέφερε ο Χρήστος που διατηρούσε ένα από τα πιο επιτυχημένα ανθοπωλεία σε συνοικία της Αθήνας, το οποίο έκλεισε το 2014.

«Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 στις 14 Φεβρουαρίου, κυκλοφορούσες στην Αθήνα και έβλεπες γυναίκες κάθε ηλικίας να κρατούν ένα τριαντάφυλλο, μια ανθοδέσμη που είχαν λάβει από το αγαπημένο τους πρόσωπο. Άνδρες όλων των ηλικιών ερχόταν στο ανθοπωλείο να αγοράσουν ένα λουλούδι για να το προσφέρουν στις αγαπημένες τους. Σταδιακά η τάση αυτή υποχώρησε και λίγο πριν κλείσει οριστικά το ανθοπωλείο η εικόνα είχε αλλάξει αισθητά», μας αναφέρει.

Έρευνες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια το επιβεβαιώνουν. Οι σημαντικότεροι λόγοι σύμφωνα με αποτελέσματα ερευνών για το μειωμένο ενδιαφέρον που παρατηρείται είναι η εμπορευματοποίηση της ημέρας, η έλλειψη συντρόφου και γενικότερα η αλλαγή στον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ της νέας γενιάς. Η μεγαλύτερη μείωση του ενδιαφέροντος για την ημέρα των ερωτευμένων αφορά κυρίως στις ηλικίες μεταξύ 18- 35.

Την ίδια στιγμή έρευνες δείχνουν ότι άνδρες και γυναίκες προτιμούν να ανταλλάσουν μεταξύ τους δώρα εμπειριών με αποτέλεσμα λουλούδια και κοσμήματα να υποχωρούν και να αυξάνονται οι κρατήσεις σε ξενοδοχειακά καταλύματα και ταξίδια. Ακόμη και η έξοδος για φαγητό την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου που παρέμενε στις κορυφαίες επιλογές, είχε ξεκινήσει πριν την πανδημία να σημειώνει μικρότερους ανοδικούς ρυθμούς σε ετήσια βάση.

«Πέρα από την πανδημία, τα περιοριστικά μέτρα, τη δεκαετή οικονομική κρίση που υποτίθεται ότι μας άφησε, αυτό που επηρέασε καθοριστικά όχι μόνον την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου αλλά και τις ανθρώπινες σχέσεις είναι η αποξένωση μεταξύ των νέων ανθρώπων. Η ουσιαστική έλλειψη απευθείας ανθρώπινης επικοινωνίας και η υπερβολική χρήση των νέων τεχνολογιών και εφαρμογών που έχουν κάνει την εμφάνιση τους στη διάρκεια των τελευταίων 15 ετών.

Υπάρχουν χιλιάδες ζευγάρια που γνωρίζονται μέσω των κοινωνικών δικτύων, δαπανούν ένα σημαντικό μέρος της σχέσης τους μέσα από αυτά και χωρίζουν μέσω αυτών», αναφέρει επιτελικό στέλεχος εταιρίας μάρκετινγκ. «Η μικρή μου κόρη τελειώνει φέτος το Σχολείο και η μεγάλη είναι στο τρίτο έτος του Πανεπιστημίου, και μου στέλνουν ηλεκτρονικά τριαντάφυλλα και ηλεκτρονικά φιλιά μέσω μηνυμάτων στο κινητό μου. Βρισκόμαστε πλέον στην εποχή που το ηλεκτρονικό τριαντάφυλλο έχει μεγαλύτερη ισχύ από τα αληθινό».

Ο χρόνος θα δείξει εάν και αυτό είναι μόδα, πόσο θα αντέξει ή θα δώσει τη θέση του σε κάτι νέο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ