emea business monitor

Νίκη Κωνσταντίνου: “Επιχειρηματίες με καταστήματα επιτυχημένα έχουν φτάσει σε τραγική κατάσταση”!

Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Καταστημάτων Καταναλωτών, Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ) περιγράφει την πραγματική εικόνα που επικρατεί σε εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ σε όλη την Ελλάδα και εξηγεί τις καθημερινές δυσκολίες και προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν επιχειρηματίες και εργαζόμενοι εξαιτίας της πανδημίας.

Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Καταστημάτων Καταναλωτών, Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ) μίλησε αποκλειστικά στο emea.gr για την κατάσταση που επικρατεί σε εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ σε όλη την Ελλάδα, σχεδόν δυόμιση μήνες μετά την επανέναρξη της λειτουργίας τους υπό νέες συνθήκες, με νέα υγειονομικά πρωτόκολλα και  μέτρα αποστασιοποίησης για την αποφυγή συνωστισμού και εξάπλωσης της πανδημίας του νέου κορωνοϊού. Σε πολλές περιπτώσεις καταστήματα υπολειτουργούν, με ελάχιστους πελάτες στην διάρκεια της εβδομάδες και σε άλλες περιπτώσεις κλείνουν προσωρινά (αναρτώντας πινακίδες με την ένδειξη “ραντεβού τον Σεπτέμβριο” ή απλά “Καλό καλοκαίρι”) αδυνατώντας να ανταπεξέλθουν στα έξοδα της επιχείρησης και τις απαιτήσεις των νέων μέτρων για την  λειτουργία τους.  Στα τηλεοπτικά δίκτυο όμως προβάλλονται κυρίως καταστήματα (καφέ, εστιατόρια και μπαρ) με παραβατική συμπεριφορά πελατών, μη τήρηση των μέτρων και φαινόμενα συνωστισμού. Ποιά είναι όμως η πραγματική κατάσταση στον συγκεκριμένο κλάδο που απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους σε όλη την χώρα;   

emea.gr: κα. Κωνσταντίνου, το Πανελλήνιο Σωματείου Καταστημάτων Καταναλωτών, Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ), εκπροσωπεί ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό μέρος των ελληνικών επιχειρήσεων από τον χώρο της εστίασης, του επισιτισμού και της διασκέδασης. Μετά το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς και την άρση των περιορισμών στην δυνατότητα λειτουργίας των καταστημάτων, ποιά είναι τα μηνύματα που δέχεστε από τα μέλη σας; 

Νίκη Κωνσταντίνου: Η εικόνα που αντικρίζουμε καθημερινά είναι αποκαρδιωτική. Άνθρωποι επιχειρηματίες με καταστήματα πετυχημένα που βρίσκονται χρόνια στον κλάδο έχουν φτάσει σε τραγική κατάσταση, αφού καλούνται επιβιώσουν μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες που γνώρισε ποτέ ο κλάδος. Δεν είναι μόνο το χτύπημα στην τουριστική κίνηση, που έχει τεράστια επίπτωση στα καταστήματα Εστίασης, αλλά το όλο πλαίσιο που ισχύει μετά το άνοιγμα από την καραντίνα, που ουσιαστικά δεν επιτρέπει σε ένα κατάστημα να ανταποκριθεί στις βασικές του ανάγκες και έξοδα.

emea.gr: Μετά την περίοδο της καραντίνας, πόσες επιχειρήσεις εστίασης έχουν κλείσει ή αναστείλει την λειτουργία τους; Υπάρχουν πλέον στοιχεία που να δείχνουν μια τάση, είτε προς την επιστροφή στην κανονικότητα, είτε προς μια νέα φάση ύφεσης;

Νίκη Κωνσταντίνου: Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η πτώση στο σύνολο του κλάδου, σε σχέση με πέρσι, είναι τεράστια. Ακόμα πιο τραγικό δε είναι αυτό που συμβαίνει ανά περιοχές, όπως για παράδειγμα η Σαντορίνη, περιοχές δηλαδή που αποτελούν σήμα κατατεθέν της τουριστικής κίνησης της χώρας, να βρίσκονται ήδη ακόμα και στο 40% κάτω. Όλα τα δεδομένα μαρτυρούν την είσοδο σε μια περίοδο ύφεσης, όχι μόνο για τον κλάδο, που απαιτεί άμεσα να πάρουμε ουσιαστικά μέτρα προστασίας της επιχειρηματικότητας.

emea.gr: Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υγείας και Εσωτερικού, είχαν τελικά τα αναμενόμενα -κατά την κυβέρνηση- αποτελέσματα; 

Νίκη Κωνσταντίνου: Η Δημόσια Υγεία είναι πάνω από όλα. Ο κλάδος μας έχει επιδείξει στο σύνολό του μεγάλο βαθμό συμμόρφωσης όπως επέδειξε και προσήλωση στις επιταγές της κυβέρνησης από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε το θέμα του κορωνοϊού. Είναι όμως σειρά της κυβέρνησης να επαναπροσδιορίσει το πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου μας, καθώς εκ των πραγμάτων, είναι αδύνατο να μπορέσουν να ανταποκριθούν μέσα σε αυτές τις συνθήκες, που θέλοντας ή μη, είναι αντίθετες με την ίδια στη φύση της Εστίασης.

emea.gr: Ακούμε συχνά πλέον για πρόστιμα σε επιχειρήσεις και για επιβολή του διοικητικού μέτρου του κλεισίματος (λουκέτο) για παραβάσεις των υγειονομικών κανόνων λειτουργίας. Είναι  περιστατικά που οφείλονται σε άγνοια των νέων κανονισμών, αδυναμία εφαρμογής των μέτρων ή λανθασμένη επιχειρηματική νοοτροπία; 

Νίκη Κωνσταντίνου: Όπως είπα και παραπάνω, ο κλάδος στο σύνολο έχει δείξει συμμόρφωση όπως όφειλε. Εξαιρέσεις θα υπάρχουν παντού. Πολλά περιστατικά παραβάσεων είναι αποτέλεσμα της πίεσης που δέχονται τα μαγαζιά ώστε να τηρήσουν μια σειρά από δεκάδες κανόνες (που απειλούν αντίστοιχα με δεκάδες περιπτώσεις προστίμων) δυσχαιρένοντας την προσπάθειά τους. Ας μην ξεχνάμε ότι τα μέτρα για τον κορωνοϊό προέκυψαν ενώ ήδη ο κλάδος δεν λειτουργούσε μέσα σε ένα “αγγελικά πλασμένο” πλαίσιο.

emea.gr: Ποιά μέτρα εκτιμάτε ότι θα μπορούσαν να επιδράσουν θετικά στην λειτουργία των καταστημάτων και να ενισχύσουν την προσπάθεια για την αντιστροφή των επιπτώσεων της πανδημίας στις επιχειρήσεις; 

Νίκη Κωνσταντίνου: Υπάρχουν πολλά μέτρα που θα μπορούσαν να έχουν θετικές επιπτώσεις στην λειτουργία των καταστημάτων. Επιγραμματικά, θα ήθελα να αναφέρω τα πιο σημαντικά, όπως:
α) Άμεση μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 50% για την περίοδο από 01/03/2020 έως και 31/12/2020, όπως και την ένταξη του κλάδου της Εστίασης στις ευπαθείς ομάδες, προκειμένου η ΔΕΗ να συμπεριλάβει τις επιχειρήσεις του κλάδου στο Κοινωνικό τιμολόγιο, τουλάχιστον έως το τέλος του τρέχοντος έτους, δίνοντας την δυνατότητα αποπληρωμής των ήδη υπαρχόντων οφειλών σε 12 άτοκες δόσεις.
β) Αναστολή της καταβολής του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρήσεων του κλάδου έως και την 31η Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους και μετά την ημερομηνία αυτή το σύνολο των μη καταβληθεισών εισφορών να κεφαλαιοποιηθεί και να αποπληρωθεί σε είκοσι τέσσερις (24) άτοκες δόσεις.
γ) Άμεση μείωση στο 13% του ΦΠΑ και για τον καφέ και τα ροφήματα, ως ελάχιστο μέτρο μακροπρόθεσμης στήριξης του κλάδου και διόρθωσης μιας αδικαιολόγητης στρέβλωσης που εξακολουθεί να υφίσταται, παρά τις σχετικές δεσμεύσεις σας.
δ) Εξέταση της δυνατότητας προσωρινής αναστολής των φορολογικών και δανειακών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων του κλάδου, εφόσον η έκτακτη κατάσταση παραταθεί πέραν των τεσσάρων (4) μηνών.
ε) Παράλληλα, πρέπει να επισημανθεί ότι στην αγορά διαμορφώνονται συνθήκες ουσιαστικής μείωσης των ενοικίων καταστημάτων εστίασης (τουλάχιστον για το κρίσιμο διάστημα των προσεχών μηνών). Ήδη, υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις μειώσεων ενοικίων που φτάνουν ακόμα και το 60%, σε μία προσπάθεια επιβίωσης των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, γεγονός που καταδεικνύει ότι από την πλευρά αρκετών ιδιοκτητών υπάρχει κατανόηση της έκτακτης και εξαιρετικά δύσκολης κατάστασης.
στ) Κρίνεται, επίσης, απαραίτητη η άμεση και ουσιαστική οικονομική στήριξη των επιχειρήσεων με χρηματικές αποζημιώσεις, καθώς, πέρα από τις παρατάσεις φορολογικών απαιτήσεων, οι επιχειρηματίες χρειάζονται άμεση βοήθεια προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν μετά τις τεράστιες απώλειες που αναμένεται να φέρει τόσο στις επιχειρήσεις τους, όσο και σε προσωπικό επίπεδο, τούτη η περίοδος καταστροφής.
ζ) Τέλος, θεωρούμε πολύ σημαντικό να υπάρξει οικονομική βοήθεια αλλά και κρατική μέριμνα με τον Τειρεσία, προκειμένου να βρεθεί λύση για επιταγές που έχουν κοπεί από επιχειρήσεις του κλάδου προς τους προμηθευτές τους, ωστόσο, λόγω του ακραίου αυτού φαινομένου, θα είναι αδύνατο για τις περισσότερες επιχειρήσεις να μπορέσουν να τις καλύψουν τόσο στο άμεσο διάστημα, όσο και για μια εύλογη χρονική περίοδο μετά το πέρας των αυστηρών μέτρων.

emea.gr: Μια περαιτέρω μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση πιστεύετε ότι μπορεί να δώσει μια νέα ώθηση σε όλο τον κλάδο;

Νίκη Κωνσταντίνου: Μαζί με μια νέα πολιτική αντιμετώπισης του κλάδου, ναι. Το ζήτημα δεν είναι ένα μέτρο, αλλά μια νέα προσέγγιση που θα επιτρέπει στον κλάδο να μπορέσει να εργαστεί σωστά και με αξιοπρέπεια.

emea.gr: Τι έχει αλλάξει στα καταναλωτικά πρότυπα τους τελευταίους μήνες και με ποιο τρόπο οι νέες αυτές συνήθειες έχουν επηρεάσει τον κλάδο;

Νίκη Κωνσταντίνου: Ο κόσμος δέχθηκε ένα τεράστιο κύμα φόβου, κλείστηκε στα σπίτια του και έγινε διστακτικός. Πέρα από τις οικονομικές επιπτώσεις για το κάθε σπίτι, η ψυχολογία που επικρατεί μέσα σε αυτό το κλίμα (ας μην ξεχνάμε ότι τελείωσε η καραντίνα, όχι ο κορωνοϊός), είναι αρνητική για να παρακινήσει κάποιον να βγει και να απολαύσει τον καφέ του ή το φαγητό του.

emea.gr: Σας ανησυχεί καθόλου το γεγονός της άφιξης εκατομμυρίων τουριστών από δεκάδες χώρες με διαφορετική νοοτροπία στην αντιμετώπιση της πανδημίας, διαφορετικά μέτρα πρόληψης και ασφάλειας και διαφορετική φιλοσοφία σχετικά με το κορωνοϊό; (Για παράδειγμα, από την Μεγ. Βρετανία;)  

Νίκη Κωνσταντίνου: Σαφώς και είναι ανησυχητικό, αν από την πλευρά μας όμως, ως κράτος, δεν επιδείξουμε τη δέουσα προσοχή και οργάνωση. Οι κανόνες που ισχύουν για τους Έλληνες πολίτες πρέπει να ισχύουν και για τους εισαγόμενους τουρίστες με την ίδια αυστηρότητα, διαφορετικά η αναστολή λειτουργίας που έπληξε οικονομικά την Ελλάδα την περασμένη Άνοιξη, θα πάει τσάμπα.

emea.gr: Το Σήμα Πιστοποίησης “Health First”είναι υποχρεωτικό για τα ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα το 2020. Πως και δεν έχει προβλεφθεί ακόμα μια παρόμοια πιστοποίηση για εστιατόρια, καφέ και μπαρ; Δεν θα αποτελούσε για τις επιχειρήσεις ένα σταθερό πλαίσιο λειτουργίας και μια διασφάλιση για τους πελάτες;

Νίκη Κωνσταντίνου: Ήδη κινούμαστε ως Σωματείο σε αυτή την κατεύθυνση, θέλοντας να προστατέψουμε ταυτόχρονα τους επιχειρηματίες του κλάδου και τους πελάτες μας. Η πρόσφατη συνεργασία μας με τη SWISS APRROVAL ουσιαστικά φέρνει στο προσκήνιο το πρώτο πρότυπο υγειονομικού πλαισίου λειτουργίας για την Εστίαση, προφυλάσσοντας τον κλάδο τόσο στο παρόν, όσο κυρίως στο μέλλον από πιθανά περιστατικά υγειονομικής κρίσης που ενδέχεται να απειλήσουν πάλι τη λειτουργία του.

emea.gr: Κλείνοντας την συνέντευξη, πως βλέπετε να κλείνει η χρονιά φέτος για τον κλάδο σας; Με βάση τα σημερινά δεδομένα…

Νίκη Κωνσταντίνου: Παρά το κλίμα που επικρατεί, ο κλάδος μας δεν χάνει το κουράγιο του. Έχοντας μάθει να παλεύουμε κάθε κατάσταση, είναι στη φύση της δουλειάς να είμαστε αισιόδοξοι και να διεκδικούμε το καλύτερο.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.