emea business monitor

Δημήτρης Παντερμαλής: Ένα Εθνικό Κεφάλαιο για την χώρα μας

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1940 ο Δημήτρης Παντερμαλής διαθέτει ένα εξαιρετικά πλούσιο ακαδημαϊκό προφίλ

Εθνικό κεφάλαιο για την χώρα μας καθώς δεκαετίες τώρα όχι μόνον προωθεί αλλά ερευνά με το ίδιο σθένος, σοβαρότητα, αγάπη και μεράκι την πολιτισμική κληρονομιά της χώρας μας στο εσωτερικό αλλά και σε κάθε γωνιά του κόσμου, είναι ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1940 ο Δημήτρης Παντερμαλής διαθέτει ένα εξαιρετικά πλούσιο ακαδημαϊκό προφίλ. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία και κατόπιν Γερμανική Γλώσσα και Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές με ειδίκευση στην Κλασική Αρχαιολογία στο Freibourg της Γερμανίας, όπου έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1968. Τον επόμενο χρόνο με απόφαση της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ διορίστηκε στη θέση του επιμελητή του Μουσείου Εκμαγείων. Αργότερα, εξελέγη επίκουρος καθηγητής και, το 1979, Καθηγητής της Κλασικής Αρχαιολογίας. Δίδαξε μαθήματα αρχαίας αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, ζωγραφικής και επιγραφικής.

Από το 1973 είναι Διευθυντής των αρχαιολογικών Ανασκαφών του Πανεπιστημίου στο Δίον, όπου πραγματοποιεί προγράμματα μετατροπής του χώρου των ανασκαφών σε μεγάλο αρχαιολογικό πάρκο. Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής και είναι Πρόεδρος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Είναι τακτικό μέλος της Αρχαιολογικής Εταιρείας των Αθηνών και του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου του Βερολίνου.

Στο Μουσείο της Ακρόπολης

Από το Μάιο του 2000 ήταν Πρόεδρος του Οργανισμού που κατασκεύασε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Από το Μάιο του 2009 ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής είναι πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, ιδιότητα με την οποία τον αναγνωρίζει και το ευρύ κοινό.

Πώς άλλωστε να μην τον αναγνωρίζει ο απλός πολίτης, καθώς οι περιηγήσεις στις αίθουσες και σε κάθε γωνιά του εμβληματικού Μουσείου είναι συχνές προκειμένου ο ίδιος να συνομιλήσει με τους απλούς επισκέπτες, να εντοπίσει σημεία που χρειάζονται βελτιώσεις και αναβαθμίσεις. Να εμπνευστεί με νέες ιδέες που θα μετουσιώσει σε έργα, δράσεις και πρωτοβουλίες, βάζοντας την προσωπική του υπογραφή και κύρος. Δεν περιορίζεται στο Γραφείο του στο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά γνωρίζει κάθε γωνιά του, κάθε λεπτομέρεια, τους ανθρώπους του, το κοινό του.

Δεν υποδέχεται μόνον, μαζί με τους εκάστοτε προέδρους της Δημοκρατίας και πρωθυπουργούς μας, του παγκόσμιους ηγέτες που έρχονται στην χώρα μας και φυσικά επισκέπτονται το Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά δεν είναι λίγες οι φορές που συνομιλεί και ο ίδιος με τους απλούς πολίτες κάθε ηλικίας. Σε ένα Μουσείο που στα δέκα και πλέον χρόνια λειτουργίας του έχει δεχθεί περισσότερους από 15.000.000 επισκέπτες από κάθε γωνιά του κόσμου, έχει αποσπάσει διεθνή βραβεία και βρίσκεται σταθερά σε διεθνείς αξιολογήσεις ανάμεσα στα πέντε πιο δημοφιλή αρχαιολογικά μουσεία και τα εικοσιπέντε πιο δημοφιλή παγκοσμίως. Πάνω από όλα όμως έχει καταφέρει να αποτελεί ένα σημείο συνάντησης των κατοίκων της πόλης.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα

Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα του καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή επικεντρώνονται στο χώρο της αρχαίας γλυπτικής και αρχιτεκτονικής όπου αναφέρονται και σε περισσότερες διεθνείς δημοσιεύσεις του που είναι δεκάδες. Ο νέος Μακεδονικός τάφος της Βεργίνας, Η κεράμωση του ανακτόρου της Βεργίας,  Ein neues Heiligtum in Dion, Λατρείες και ιερά στο Δίον Πιερίας, Inscriptions of Dion: addenda et corrigenda, Οι επιγραφές του Δίου, κ.ά..

Το σπουδαίο διδακτικό του έργο ξεκίνησε το 1966 στη Γερμανία όπου με εντολή της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Freibourg δίδαξε σε ξένους φοιτητές τρία χρόνια ελληνική γλώσσα και πολιτισμό. Διοργάνωσε μαζί με συναδέλφους του πολλές αρχαιολογικές εκδρομές των φοιτητών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και πραγματοποίησε μαθήματα μπροστά στα αντικείμενα της έρευνας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Έχει πάρει μέρος με ανακοινώσεις του σε πολλά επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Έχει κάνει τον γύρο του κόσμου παραδίδοντας ομιλίες και σεμινάρια σε ξένα Πανεπιστήμια, ερευνητικά Ινστιτούτα και Μουσεία: στο Βερολίνο, στο Μόναχο, στο  Freibourg, στην Ιένα, στο Αμβούργο, στη Φραγκφούρτη, στη Βόννη, στην Κολωνία, στο Marburg, στη Χαϊδελβέργη, στο Göttingen, στην Karlsruhe, στη Ρώμη, στη Φλωρεντία, στο Lecce, στο Παλέρμο, στην Padova, στο Λουξεμβούργο, στις Βρυξέλλες, στο Λονδίνο, στο Δουβλίνο, στο Toronto, στο Montreal, στην Ottawa, στο Yale, στο Princeton, στη Washington, στο Chicago, στο  San Francisco, στο Los Angeles, στο  Berkeley, στο  San Diego, στη Μελβούρνη, στο Σίδνεϋ, στην Αδελαϊδα, στην Camberra και στο Κάιρο.

Το Μουσείο στην πανδημία πίσω από τις κλειστές πόρτες

Στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας το Μουσείο της Ακρόπολης, πίσω από τις κλειστές πόρτες προχώρησε σε εργασίες που δεν μπορούσαν να γίνουν με ευκολία όσο υποδεχόταν χιλιάδες επισκέπτες.  Από τις 14 Μαρτίου ως τις 14 Ιουνίου 2020 οι άνθρωποι του Μουσείου Ακρόπολης προχώρησαν σε απολύμανση, αλλά και καθαρισμό ο οποίος ξεκίνησε από τον τρίτο όροφο ως τα βάθη του μουσείου, από τον οποίο το ίδρυμα βγήκε φρεσκαρισμένο, ενώ ανανεώθηκε και ένα μέρος της έκθεσής του.

Στο πλαίσιο αυτό, στην είσοδο του μουσείου παρουσιάζεται πλέον ένα βίντεο από τις σπηλιές που βρίσκονται στις υπώρειες της Ακρόπολης μαζί με τα εκθέματα που προέρχονται από αυτές. Παράλληλα έγινε ανανέωση της παρουσίασης των μακετών της Ακρόπολης, μια πολύτιμη «περιουσία» που έχει το Μουσείο από το 1985 και η οποία δημιουργήθηκε κυρίως με πρωτοβουλία του Μανόλη Κορρέ. «Γιατί η Ακρόπολη δεν είναι απλώς μια τοπογραφία, είναι πολλές τοπογραφίες. Έχουμε μια σειρά αλλαγών στην Ακρόπολη και ο επισκέπτης πρέπει εύκολα να μπορεί να τις συλλάβει για να καταλάβει και τα ποικίλα εκθέματα στο Μουσείο», έχει αναφέρει ο καθηγητής. Επιπλέον, στην αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών, στήθηκαν εκ νέου ορισμένα γλυπτά, όπως η περίφημη Κόρη της Λυών. Το έργο αποτελείται από δυο μεγάλα τμήματα, το ένα βρίσκεται στο Μουσείο της Λυών και το άλλο στο Μουσείο Ακρόπολης.  Επίσης με τους νέους λαμπτήρες τύπου LED υψηλής απόδοσης που χρησιμοποιήθηκαν, οι οποίες είναι πάρα πολύ κοντά στο φυσικό φως, οι Καρυάτιδες κι άλλα γλυπτά είναι πλέον λουσμένα σε φως περίπου σαν το φυσικό, γεγονός που αναδεικνύει όλη τη μεγαλοπρέπεια αλλά και τις μικρές, πολύτιμες λεπτομέρειές τους.

Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα 

«Όταν κερδίζεις την παγκόσμια κοινότητα, ασκείται μόνιμα μια τεράστια πίεση στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα», είχε δηλώσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής τον Ιούνιο του 2019 όταν το Μουσείο έκλεισε δέκα χρόνια λειτουργίας.

«Πώς θα το γιορτάσετε;», είχε ερωτηθεί. «Ήρεμα και απλά. Το νέο κομμάτι του Μουσείου που θα γιορτάσουμε είναι το άνοιγμα της ανασκαφής, μετά από δέκα χρόνια και από πολλές περιπέτειες», απάντησε.

Επίσκεψη Μπάρακ Ομπάμα

Σε όλους μας έχει μείνει αποτυπωμένη στην  μνήμη η επίσκεψη του προέδρου των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα λίγες εβδομάδες πριν την λήξη της θητείας του στην χώρα μας, στη διάρκεια της οποίας πραγματοποίησε και επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης. Ο Μπάρακ Ομπάμα έφυγε από το Μουσείο της Ακρόπολης με δύο δώρα που του πρόσφερε ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής: ένα αντίγραφο της «σκεπτόμενης Αθηνάς» και ένα αντίγραφο αττικού τετράδραχμου, επίσης του 5ου π Χ αιώνα. Το αττικό τετράδραχμο που δωρίστηκε στον Αμερικανό πρόεδρο, δεν ήταν στο πρόγραμμα: «Συνέβη εντελώς αυθόρμητα, επειδή έδειξε ζωηρό ενδιαφέρον όταν, βλέποντας το πρωτότυπο, του εξήγησα ότι στην αρχαιότητα με αυτά πλήρωναν τους τεχνίτες και τους αρχιτέκτονες» είχε πει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δημήτρης Παντερμαλής.

Όπως είχε πει ο καθηγητής η επίσκεψη Ομπάμα στο Μουσείο δεν ήταν μια ξενάγηση, αλλά ένας πολιτιστικός περίπατος μέσα από τις αίθουσες του Μουσείου. Ο πρόεδρος Ομπάμα μου έδωσε την αίσθηση ενός ανθρώπου εξοικειωμένου, με γνώσεις για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο και με ενδιαφέρον ειλικρινές να μάθει περισσότερα. Μιλήσαμε για ποικίλα θέματα, για τον πολιτισμό, την πολιτική και την οικονομία στην αρχαιότητα. Είδαμε λεπτομέρειες και ποιοτικά χαρακτηριστικά των έργων τέχνης, τον συμβολισμό τους, τη σημασία τους και ολοκληρώσαμε με τα γλυπτά του Παρθενώνα και τις μετόπες με την Κενταυρομαχία από την νότια πλευρά του Παρθενώνα, είχε πει ο καθηγητής που χρόνια τώρα τιμά τις θέσεις που υπηρετεί με όλες τους τις δυνάμεις, αδιάκοπα με σεμνότητα και αγάπη με ότι ασχολείται.

Ακρόπολη – «Κατάλαβα γιατί αξίζει να αγωνίζεται κανείς»

Η πηγή δημιουργίας του Δημήτρη Παντερμαλή άλλωστε συνδέεται  και με το κορυφαίο πολιτιστικό μνημείο του κόσμου που κάθε πολίτης, κάθε παγκόσμιος ηγέτης θέλει να βρεθεί εκεί και να φωτογραφηθεί. Όπως είχε πει ο Ντουάιτ Αιζενχαόυερ, πρόεδρος των ΗΠΑ, στο δημοσιογράφο Αλέκο Λιδωρίκη σε συνέντευξη το 1952 σε ένα ειδικά διαμορφωμένο σαλόνι σε αμαξοστοιχία που περιόδευε την Αμερική. «Ήμουνα προ μηνών στην χώρα σας. Ήταν το πρώτο μου ταξίδι στην Ελλάδα και ήταν μια από τις πιο γόνιμες και αισθητικές χαρές που ένιωσα στη ζωή μου. Όταν ανέβηκα στο λόφο της Ακροπόλεως και είδα την τόση ομορφιά εκεί πάνω και από εκεί πάνω, κατάλαβα γιατί αξίζει να αγωνίζεται κανείς. Είναι προνόμιο για έναν άνθρωπο να μπορέσει να σταθεί για λίγο ανάμεσα στ’ αθάνατα αρχαία σας», είχε αναφέρει ο Ντουάιτ Αιζενχαόυερ.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.