emea business monitor

Το success story της Samsung: Από μικρό μανάβικο σε ηγέτη της παγκόσμιας αγοράς

Πώς κατάφερε η άλλοτε μικροσκοπική κορεατική εταιρεία να εξελιχθεί σε έναν από τους μεγάλες παίκτες της παγκόσμιας αγοράς;

Σήμερα, η Samsung είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brand παγκοσμίως. Με μια εκτεταμένη γκάμα προϊόντων που περιλαμβάνει από τηλεοράσεις και κινητά τηλέφωνα μέχρι οικιακές συσκευές και είδη σπιτιού, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος πως η νοτιοκορεατική εταιρεία βρίσκεται με τον ένα ή τον άλλον τρόπο στα σπίτια όλων μας, ή τουλάχιστον της μεγάλης πλειοψηφίας των καταναλωτών.

Πώς κατάφερε όμως η άλλοτε μικροσκοπική κορεατική εταιρεία να εξελιχθεί σε έναν από τους μεγάλες παίκτες της παγκόσμιας αγοράς; Πώς κατάφερε να θεωρείται αυτή τη στιγμή η πέμπτη εταιρεία με τον μεγαλύτερο παγκόσμιο αντίκτυπο στον κόσμο, πίσω από τη Facebook, την Google, την Amazon και την Apple; Όπως και σε αρκετά άλλα επιχειρηματικά success stories έτσι και στην περίπτωση της Samsung η αρχή της ήταν αρκετά ταπεινή.

Με μόλις 30.000 won (περίπου 27 δολάρια) ο Lee Byung-chul άνοιξε τη Samsung ως εμπορική εταιρεία στην μικρή -τότε- πόλη Daegu το 1938. Απασχολώντας μόλις 40 υπαλλήλους η Samsung ξεκίνησε τη μεγαλειώδη πορεία της ως απλό μανάβικο, το οποίο πουλούσε και εξήγαγε προϊόντα στα πέριξ της πόλης. Αντί για προηγμένα ή οποιουδήποτε είδους τεχνολογικά προϊόντα, στην αρχή η Samsung πουλούσε παστά ψάρια, λαχανικά και νουντλς δικής της παραγωγής.

Ο Lee Byung-chul, το 1950

Η εταιρεία, παρά τις επιπτώσεις του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και της ιαπωνικής κατοχής, κατάφερε να αναπτυχθεί, ανοίγοντας μάλιστα κατάστημα στη Σεούλ το 1947, λίγο πριν ξεσπάσει ο Πόλεμος της Κορέας. Μετά το τέλος του πολέμου και τη διχοτόμηση της κορεατικής χερσονήσου, ο ιδρυτής Lee Byung-chul ξεκίνησε ένα διυλιστήριο ζάχαρης στη Μπουσάν πρίν επεκτείνει τις δραστηριότητές του στον κλάδο της επεξεργασίας υφασμάτων. Μάλιστα σε λίγο μόλις καιρό έφτασε να έχει στην κατοχή του το μεγαλύτερο υφαντουργείο σε ολόκληρη την Κορέα.

Αυτή η πρώιμη σκόπιμη διαφοροποίηση της δραστηριότητας της Samsung, έμελλε να τη συνοδεύει καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας της. Παράλληλα αποτέλεσε βασικό αίτιο στην αλματώδη ανάπτυξη που πέτυχε η εταιρεία μέσα σε λίγες δεκαετίες.

Κατά τη δεκαετία του 1960, η Samsung μπήκε δυναμικά στο χώρο της τεχνολογίας ιδρύοντας τέσσερις θυγατρικές οι οποίες επικεντρώθηκαν σε διαφορετικούς τομείς  της νέας βιομηχανίας, όλες όμως υπό την σκέπη της μητρικής εταιρείας. Αυτές ήταν η Samsung Electronics Devices, η Samsung Electro-Mechanics, η Samsung Corning και η Samsung Semiconductor & Telecommunications. Την ίδια περίοδο, η κορεατική εταιρεία εξαγόρασε την ασφαλιστική εταιρεία DongBang Life Insurance εγκαθιδρύοντας εν συνεχεία την Joong-Ang Development. Παράλληλα, σύναψε συνεργασία με τον ιαπωνικό τεχνολογικό κολοσσό Sanyo, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την παραγωγή τηλεοράσεων, μικροκυμάτων και άλλων οικιακών συσκευών.

Το 1970 η σύμπραξη Samsung-Sanyo λάνσαρε την πρώτη ασπρόμαυρη τηλεόραση, αλλά οι βλέψεις της κορεατικής εταιρείας, που πλέον άλλαζε σημαντικά μέγεθος, δεν σταμάτησαν εκεί. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, η Samsung επέκτεινε εκ νέου τις δραστηριότητές της  και σε άλλους κλάδους όπως η ναυπηγία, η βιομηχανία πετροχημικών και η κατασκευή κινητήρων αεροσκαφών. Πλέον είχε καταστεί υπολογίσιμη δύναμη όχι μόνο στο εσωτερικό της Νότιας Κορέας, αλλά και ολόκληρης της ασιατικής αγοράς. Η πλειοψηφία των προϊόντων τεχνολογίας στην Άπω Ανατολή – τρανζίστορ, τηλεοράσεις, ψυγεία, αριθμομηχανές, air-condition και πολλά άλλα – προέρχοταν πλέον κατά κύριο λόγο από τα εργοστάσια της Samsung. Το 1978, η εταιρεία σημείωσε ρεκόρ παραγωγής τηλεοράσεων, το οποίο ξεπερνούσε τα 5 εκατομμύρια.

Τη δεκαετία του 1980, η Samsung εισήλθε δυναμικά στη βιομηχανία των τηλεπικοινωνιών με την εξαγορά της Hanguk Jeonja Tongsin. Γρήγορα η κορεατική εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή τηλεφώνων και φαξ πριν επεκταθεί στην κατασκευή κινητών τηλεφώνων. Στις αρχές της δεκαετίας η Samsung επεκτάθηκε στις αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής ανοίγοντας γραφεία σε Γερμανία, Πορτογαλία και Νέα Υόρκη. Το 1982 ιδρύθηκε η Samsung Printing Solutions. Η θυγατρική αυτή δραστηριοποιήθηκε στον κλάδο παροχής ψηφιακών λύσεων σχετικών με την εκτύπωση. Το επόμενο έτος, ο κορεατικός γίγαντας ξεκίνησε την παραγωγή υπολογιστών, ενώ το 1984 ο κύκλος εργασιών της Samsung ξεπέρασε το 1 τρισ. won.

Το 1987, ο ιδρυτής Lee Byung-chul απεβίωσε, με τον έλεγχο του ομίλου να περνά στον γιο του Lee Kun-hee, ο οποίος απεβίωσε πριν από λίγες μόλις ημέρες. Αμέσως μετά, η Samsung Semiconductor and Telecommunications συγχωνεύθηκε με την Samsung Electronics. Η νέα εταιρεία επικεντρώθηκε στην παραγωγή οικιακών συσκευών και προϊόντων τηλεπικοινωνιών για τα οποία είναι περισσότερο γνωστή σήμερα.

Η επόμενη δεκαετία έφερε για τη Samsung μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης αλλά και σημαντικές επιτυχίες. Γρήγορα η Samsung έγινε ηγέτης στην αγορά των ηλεκτρονικών τσιπ, ενώ ξεκίνησε παράλληλα την παραγωγή των πρώτων ψηφιακών τηλεοράσεων. Η εταιρεία επίσης επένδυσε μεγάλα ποσά στο σχεδιασμό και την κατασκευή εξαρτημάτων για άλλες εταιρείες. Στόχος ήταν πλέον η κορυφή στην παγκόσμια αγορά των προϊόντων τεχνολογίας. Το 1999 ιδρύθηκε η Samsung Ventures, η οποία ανέλαβε τη χρηματοδότηση νεοφυών επιχειρήσεων για την περαιτέρω ανάπτυξη των βασικών υπηρεσιών της Samsung.

Samsung SPH-i300 - Wikipedia
Το SPH-1300

Η κορεατική εταιρεία, μπήκε στην αγορά των κινητών τηλεφώνων το 2001, λανσάροντας το SPH-1300 ένα  πρώιμο touch-screen μοντέλο. Η Samsung κυκλοφόρησε επίσης το πρώτο κινητό τηλέφωνο με δυνατότητα αναγνώρισης ομιλίας (speech recognition) το 2005. Η κουλτούρα της εταιρείας ήταν και παραμένει να είναι τεχνολογικός ηγέτης αλλά και ηγέτης σε κάθε αγορά που αποφασίζει να εισέλθει, ακόμα και αν ξεκινάει από το μηδέν. Σίγουρα αυτό το γεγονός έχει επιπτώσεις άμεσες και έμμεσες, εντός και εκτός της εταιρείας αλλά είναι ο βασικό λόγος που η Samsung είναι αυτό που είναι σήμερα. Και όπως ήταν αναμενόμενο ίσως σε μια εταιρεία τέτοιου μεγέθους δεν έλλειψαν και τα σκάνδαλα αλλά και έρευνες για μονοπωλιακές τακτικές.

Στα τέλη του 2000 και στις αρχές του 2010, η Samsung εξαγόρασε εταιρείες οι οποίες ανέλαβαν την ανάπτυξη τεχνολογιών για ηλεκτρικές συσκευές. Το 2011, η Samsung κυκλοφόρησε το Galaxy S2, πριν λανσάρει το Galaxy S3 το 2012, ένα από τα δημοφιλέστερα κινητά τηλέφωνα στην ιστορία των smartphone. Μέχρι τα τέλη του 2012, η Samsung είχε καταστεί ο απόλυτος ηγέτης της αγοράς κινητών τηλεφώνων, τόσο από άποψη αριθμών όσο και από άποψη ποιότητας.

Η στρατηγική της εταιρείας για καινοτομία και επέκταση σε νέα πεδία, η οποία ήταν βασικός πυλώνας της Samsung τον 20ο αιώνα φυσικά συνεχίστηκε και πάλι με επιτυχία. Η εταιρεία προχώρησε σε νέες εξαγορές εταιρειών ενώ λάνσαρε νέα προϊόντα ιατρικής τεχνολογίας, έξυπνες τηλεοράσεις, οθόνες OLED αλλά και πρωτοπόρες υπηρεσίες για πληρωμές, εκτυπώσεις και cloud. Το 2014, η Samsung ανακοίνωσε το Gear VR, μια συσκευή εικονικής πραγματικότητας η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το μοντέλο Galaxy Note 4 ενώ σήμερα έχει αρχίσει πειραματικά η ανάπτυξη υπηρεσιών με βάση την τεχνητή νοημοσύνη.

Samsung headquarters.jpg
Το Samsung Town στη Σεούλ

To Samsung Group πλέον είναι μια «αχανής» εταιρεία, το λεγόμενο conglomerate, με τη βάση της στο Samsung Town στο σταθμό Gangnam στη Σεούλ, με χιλιάδες υπαλλήλους και τεράστια επιρροή εντός Ν. Κορέας αλλά και διεθνώς. Πέρα από την πασίγνωστη Samsung Electronics που ασχολήθηκε με τα κινητά τηλέφωνα και τη παραγωγή chips, η θυγατρική Samsung C&T ασχολείται με κατασκευές μεγάλης κλίμακας σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και πυρηνικών σταθμών ενέργειας, η Samsung Heavy Industries με την ναυπήγηση πλοίων, ενώ η Samsung SDS ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών IT εντός και εκτός του ομίλου.

Η πορεία της Samsung κατά τη διάρκεια του 20ου και του 21ου αιώνα συνιστά αναμφισβήτητα ένα επιχειρηματικό success story. Ακόμα περισσότερο γιατί οι περιβάλλουσες συνθήκες στην μικρή και ανίσχυρη -τότε- Κορέα που έβγαινε λαβωμένη από έναν παγκόσμιο και έναν εμφύλιο πόλεμο δεν δημιούργησαν σε καμία περίπτωση πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Και όμως η Samsung κατάφερε όχι μόνο να κερδίσει το στοίχημα στην εγχώρια αγορά, αλλά να κοιτάξει στα μάτια επιχειρηματικούς ομίλους από χώρες με πολύ μεγαλύτερη οικονομική ευμάρεια και ισχύ και σε πολλές περιπτώσεις να τις ξεπεράσει. Πρόκειται για ένα σπουδαίο επιχειρηματικό μάθημα με μεγάλη αξία για τις επιχειρήσεις και δη τις επιχειρήσεις που δοκιμάζουν την τύχη τους σε συνθήκες κρίσης όπως οι ελληνικές. 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.