AEGEAN: Η εταιρεία που “απογείωσε” το ελληνικό επιχειρείν

Το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη, ιδρυτή της AEGEAN, ήταν να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας

Θα μπορούσε να είναι η αρχή ενός ανεκδότου: “Μια μέρα ένας Έλληνας αποφάσισε να ανοίξει μια αεροπορική εταιρεία” και στις συνηθισμένες συνθήκες των ελληνικών επιχειρήσεων, η συνέχεια του θα ήταν ανάλογη. 

Όμως η AEGEAN δεν είναι μια απλή αεροπορική εταιρεία και σίγουρα ο Θεόδωρος Βασιλάκης δεν ήταν ένας συνηθισμένος επιχειρηματίας. 

Το emea, συνεχίζει την περιήγηση του στο σύγχρονο ελληνικό επιχειρηματικό τοπίο και παρουσιάζει τις ιστορίες των πιο επιτυχημένων ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες με την δράση τους άλλαξαν την εικόνα της χώρας. Με αφορμή την παρουσίαση των νέων αεροσκαφών της, το emea.gr παρουσιάζει την ιστορία της AEGEAN Airlines και την πορεία της από μια μικρή εταιρεία στους αιθέρες της ελληνικής επιχειρηματικότητας. 

Και εγένετο… Aegean Aviation

Όλα ξεκίνησαν το 1987, με την ίδρυση της AEGEAN Aviation. Μέσα σε ένα εχθρικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η AEGEAN Aviation προσέφερε υπηρεσίες VIP και αεροδιακομιδής, μέχρι και το 1991. Στις 17 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς, η Aegean Aviation πήρε πιστοποιητικό αερομεταφορέα και μάλιστα ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία στην Ελλάδα που κατάφερε να λάβει τέτοια άδεια

Μέχρι τότε, αν και υπήρχαν διάφορες αντίστοιχες μικρές ιδιωτικές εταιρείες στο χώρο, πιστοποίηση αερομεταφορέα είχε μόνο η Ολυμπιακή Αεροπορία στην χώρα. 

Η είσοδος της Aegean Aviation στην επόμενη μέρα της ιστορίας της και στον δρόμο της επιτυχίας, έγινε το 1994, όταν και εξαγοράστηκε από τον όμιλο Βασιλάκη

Μέχρι τότε η AEGEAN Aviation είχε ένα Learjet και με αυτό πραγματοποιούσε όλες τις πτήσεις της. Κάτω από την νέα διοίκηση, η εταιρεία επένδυσε σε ιδιόκτητα Learjet και το 1999 ονομάστηκε σε AEGEAN Airlines.  Η ονομασία μπήκε στις συνειδήσεις του επιβατικού κοινού με τις πτήσεις από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο, με δύο ολοκαίνουργια αεροσκάφη τύπου British Aerospace Avro RJ100

Αν κάποιος είχε δώσει τότε την απαραίτητη προσοχή, θα καταλάβαινε πως κάτι “περίεργο” συμβαίνει με αυτή την εταιρεία, η οποία προτίμησε να ξεκινήσει τα επιβατικά της δρομολόγια με καινούργια δικά της αεροσκάφη, αντί να καταφύγει στην λύση του leasing, που θα ακολουθούσε μια τυπική άλλη εταιρεία για να ελέγξει τα κόστη της, ειδικά τον πρώτο καιρό της λειτουργίας της. Μέσα στο 1999 η Aegean είχε προσθέσει άλλους δύο προορισμούς (Ρόδο και Χανιά) στο πορτφόλιο της, ενώ παρέλαβε ένα ακόμα αεροσκάφος, το οποίο της επέτρεψε να προσθέσει τις Αλεξανδρούπολη και Κέρκυρα στο πρόγραμμα της. 

Η αρχή της αυτοκρατορίας

Εκείνη περίπου την περίοδο η AEGEAN ξεκίνησε ένα χρονικό διάστημα μαζικών εξαγορών, οι οποίες της εξασφάλισαν στόλο, πληρώματα και άδειες δρομολογίων. Η αρχή έγινε την ίδια χρονιά με  την εξαγορά της Air Greece, όμως ο Όμιλος Βασιλάκη έχει βάλει ρότα για πολύ ψηλά. Πριν ολοκληρωθεί το 1999 η Aegean έχει αποκτήσει και τέταρτο RJ ενώ προσέθεσε και 3 ελικοφόρα ATR 72 βάζοντας στους προορισμούς της και την Μυτιλήνη. 

O ιδρυτής της AEGEAN, Θεόδωρος Βασιλάκης.

Το 2000 η AEGEAN συνέχισε να μεγαλώνει το στόλο της και απέκτησε δύο επίσης ολοκαίνουργια AVRO RJ 100 αλλά και έξι ολοκαίνουργια τετρακινητήρια JET AVRO RJ 100 και τρία ATR 72. Τα καθημερινα δρομολόγια σε 11 προορισμούς έχουν φτάσει πια τα 80. Το 2011, η AEGEAN Airlines ενώνει τις δυνάμεις της με την Cronus Airlines, εξυπηρετώντας 11 προορισμούς στην Ελλάδα και 7 στο εξωτερικό.

Στόχος η κορυφή

To όραμα του Θ. Βασιλάκη είναι μια ανάπτυξη με ιδιόκτητο στόλο και σταθερά βήματα, ένα όραμα που ακολουθεί με προσήλωση και αποφασιστικότητα, κόντρα στο ρεύμα των καιρών που ήθελε βιαστικές κινήσεις γρήγορης ανάπτυξης.

Στόχος είναι η καθιέρωση της εταιρείας στην συνείδηση των επιβατών και η προσφορά κορυφαίων υπηρεσιών, ενώ θέλει να είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία στην χώρα η οποία να προσφέρει στους επιβάτες προϊόντα και υπηρεσίες αντίστοιχες των κορυφαίων διεθνών εταιρειών

Με “σημαία” την καινοτομία, το 2003 η AEGEAN λανσάρει το e-ticket (άυλο εισιτήριο), μια πρωτοποριακή υπηρεσία η οποία παρέχει τη δυνατότητα ταυτόχρονης κράτησης και έκδοσης εισιτηρίου. Η Aegean είναι η πρώτη ελληνική αεροπορική εταιρεία που παρέχει e-ticket.

Η ανάπτυξη για να έχει μέλλον θα πρέπει να στηρίζεται σε σταθερές βάσεις και η εταιρεία που την επιδιώκει θα πρέπει να προχωράει σε διορθώσεις οι οποίες φανερώνουν προσοχή και σύνεση. 

Το 2004, η AEGEAN προχώρησε σε ομογενοποίηση του στόλου αποκλειστικά με αεροσκάφη τύπου JET (13 Boeing 737 300/400 και 6 αεροσκάφη AVRO RJ100). Αυτό επιτρέπει σε μείωση του κόστους συντήρησης και ευκολότερη και πληρέστερη εκπαίδευση του προσωπικού. Την ίδια περίοδο ξεκίνησαν και οι πρώτες πτήσεις προς την Κύπρο, η οποία έγινε ένας εκ των δημοφιλέστερων προορισμών της εταιρείας. 

Ξεκινάει η συνεργασία με την Airbus

To 2005 ήταν χρονιά σταθμός για την εταιρεία και μάλιστα με δύο σημαντικές ανακοινώσεις. Ανακοίνωσε την συνεργασία της με την Lufthansa με τις δύο εταιρείες να προσφέρουν στους επιβάτες τους ενιαίους κωδικούς πτήσεων και πολλά πλεονεκτήματα.

Η συμφωνία όμως που οδήγησε τελικά 15 χρόνια αργότερα σε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές συμφωνίες στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή, ήταν αυτή με την Airbus

H Aegean παρήγγειλε οκτώ Airbus Α320 με προοπτική παραγγελίας 12 επιπλέον αεροσκαφών της ίδιας οικογένειας. Τα πρώτα αεροσκάφη έφτασαν σε ελληνικό έδαφος το 2007 ακριβώς στην ώρα που η AEGEAN ξεκίνησε την διαπραγμάτευση της στο Ελληνικό Χρηματιστήριο

Από την εντυπωσιακή για τα ελληνικά δεδομένα παρουσίαση των νέων αεροσκαφών της AEGEAN, AIRBUS 320 neo

Ένα χρόνο αργότερα, το 2008, η εταιρεία αύξησε την παραγγελία των Airbus Α320/Α321 από 25 σε 27. Η συνολική παραγγελία πια ανέρχεται σε 23 Airbus Α320 και 4 Airbus Α321. Την ίδια χρονιά, η AEGEAN έλαβε πιστοποίηση ISO 14001:2004. Η Aegean εφαρμόζει Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης για Εξυπηρέτηση Επιβατών – Εξυπηρέτηση Αεροσκαφών και Συντήρηση Αεροσκαφών.

Το “φλερτ” και η εξαγορά της Ολυμπιακής

Οι χρονιές ορόσημα στην ιστορία της εταιρείας συνεχίζονται και το 2010, η AEGEAN προσχώρησε στην Star Alliance. 

Όμως το 2010 ήταν η χρονιά που η AEGEAN πιστοποίησε την ανάπτυξη της και το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη να φτιάξει την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας.

Το Φεβρουάριο 2010, ξεκίνησαν οι αρχικές συνομιλίες για τη συνεργασία μεταξύ Aegean Airlines και Olympic Air ενδυναμώνοντας τα ενδεχόμενα για μια πλήρη συγχώνευση. Στις 22 Φεβρουαρίου 2010, οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν τη συγχώνευση τους. Η νεοσυγχωνευθείσα εταιρεία συμφωνήθηκε να διατηρήσει την ονομασία και το λογότυπο των Ολυμπιακών Αερογραμμών, μετά από ένα σύντομο διάστημα στο οποίο οι δύο εταιρείες θα λειτουργούν παράλληλα.

Τα νέα αεροσκάφη της AEGEAN, AIRBUS 320 neo

Η ονομασία της AEGEAN θα αποσυρόταν μετά τη μεταβατική περίοδο. Αναμενόταν πως η συγχώνευση θα είχε ολοκληρωθεί και η νέα μικτή εταιρεία θα ξεκινούσε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2010.

Η AEGEAN προσχώρησε στην συμμαχία Star Alliance στα τέλη Ιουνίου 2010. Η πρόθεση ήταν η συγχωνευθείσα εταιρεία να γίνει μέλος της Star Alliance, παρά το γεγονός πως η Olympic Air είχε ισχυρούς δεσμούς με την SkyTeam πριν τη συγχώνευση

Στις 26 Ιανουαρίου 2011, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μπλόκαρε οποιαδήποτε συγχώνευση των δύο εταιρειών, επικαλούμενη τον κίνδυνο δημιουργίας μονοπωλίου. Η επιτροπή ανέφερε πως η συγχώνευση θα μετατρέψει την ελληνική αεροπορική κίνηση σε μονοπωλιακή, με τη μικτή αεροπορική εταιρεία να ελέγχει πάνω από 90% των εγχώριων και διεθνών πτήσεων. 

Στις 21 Οκτωβρίου 2012 η AEGEAN Airlines ανακοίνωσε την υποβολή πρότασης εξαγοράς της Olympic Air, η οποία ανέμενε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τον Οκτώβριο του 2013 ολοκληρώθηκε η εξαγορά του 100% των μετοχών της OIympic Air από την AEGEAN και η μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών, με την υπογραφή της οριστικής συμφωνίας ανάμεσα στην AEGEAN και την Marfin Investment Group AE. Με την ολοκλήρωση και του τυπικού αυτού σκέλους της διαδικασίας, η Olympic Air καθίσταται θυγατρική της AEGEAN.

Η παραγγελία “μαμούθ”

Από την εξαγορά της Ολυμπιακής και μετά, η νέα εταιρεία συνέχισε να προσφέρει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους επιβάτες, κάτι που ξεκίνησε να της φέρνει συνεχείς διακρίσεις, ενώ το 2014 η AEGEAN μετά από ψηφοφορία αναδείχτηκε «Περιφερειακή Αεροπορική Εταιρεία της Χρονιάς» (Regional Airline of the Year 2014) στα Air Transport News Awards 2014.

Την ίδια χρονιά, η εταιρεία παρουσιάζει τη στρατηγική ανάπτυξής της για το 2014. Στο πλαίσιο αυτό ανακοινώνει 13.000.000 θέσεις στις πτήσεις της προς 87 προορισμούς εξωτερικού σε 32 χώρες και 33 προορισμούς εσωτερικού από 8 ελληνικές βάσεις, ενίσχυση του στόλου με 5 Airbus και 17 νέους προορισμούς εξωτερικού.

Το 2014 η εταιρεία έσπασε το ψυχολογικό όριο των 10 εκατ. επιβατών, ενώ το 2016 έγινε ένας από τους λίγους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους που ξεπέρασαν τον τζίρο του 1 δισ. ευρώ και ίσως ο μοναδικός που δεν οφείλει ούτε ένα ευρώ σε τράπεζα! 

 

Από το 2013 έως το 2017, η εταιρεία προσθέτει στο ενεργητικό της περίπου 1 εκατ. επιβάτες κατ’ έτος, ακολουθώντας την “έκρηξη” του ελληνικού τουρισμού στην οποία συμβάλλει με ποσοστό 25-30% κάθε χρόνο. Μάλιστα, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στα δικά της πρώτα βήματα, η AEGEAN λειτουργεί σήμερα σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού από πολλές αεροπορικές τόσο στο εσωτερικό όσο, κυρίως, στο εξωτερικό. 

Τον Μάρτιο του 2018, η AEGEAN ανακοίνωσε την συνέχιση της συνεργασίας της με την Airbus και την παραγγελία 42 ολοκαίνουργιων αεροσκαφών (32+12 νέου τύπου Αirbus 320 και 321) αρχικής αξίας 5 δισ. δολαρίων! 

Η απώλεια του Θεόδωρου Βασιλάκη

Ο ιδρυτής της AEGEAN είχε την χαρά να προλάβει την ανακοίνωση της παραγγελίας που έφερε την εταιρεία που ο ίδιος δημιούργησε από το μηδέν, στην κορυφή της ελληνικής αεροπλοΐας, όμως δυστυχώς δεν πρόλαβε να χαρεί την υπογραφή της και την άφιξη των πρώτων αεροσκαφών. Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, έφυγε από τη ζωή βυθίζοντας στην θλίψη τον επιχειρηματικό κόσμος της χώρας. 

Η ζωή και ο βίος του ιδρυτή της Aegean, εκτός από την εταιρεία που δημιούργησε, ώθησαν το ελληνικό επιχειρείν καθώς ήταν ιδρυτικό μέλος του ΣΕΤΕ (ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ). Επί σειρά ετών διετέλεσε Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεων Αυτοκινήτων Ελλάδος. Έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος του ΣΕΑΑ (ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ), καθώς και Αντιπρόεδρος του ΕΟΤ (1992-1993).

O ιδρυτής της AEGEAN, Θεόδωρος Βασιλάκης

Το 2015 τιμήθηκε από την Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας για την επιχειρηματική του δραστηριότητα, με την τιμητική διάκριση του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος».

Την ίδια χρονιά έλαβε τη μέγιστη τιμητική διάκριση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε ένα πρόσωπο το οποίο -με τη συνολική του δράση-έχει προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στην ελληνική οικονομία.

Τον Μάρτιο του 2016 αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Τον Μάρτιο του 2017 τιμήθηκε με τo 4o Business unusual Award από το ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης κληροδότησε το επιχειρηματικό του δαιμόνιο στους γιους του Ευτύχη και Γιώργο που συνεχίζουν με επιτυχία το επιχειρηματικό όραμα τους πατρός τους.

Η νέα εποχή της Aegean είναι εδώ

Ο Ευτύχης Βασιλάκης, έλαβε τα σκήπτρα της διοίκησης της AEGEAN από τον πατέρα του, αν και όπως είχε ο ίδιος δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξη του “προτιμούσα να παίζω μπάλα όταν ήμουν μικρός από το παίζω με αεροπλάνα”

Ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης.

Όμως αυτό δεν τον εμπόδισε μεγαλώνοντας να αναλάβει την εταιρεία και να την φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, ανάλογα αυτών που πετούν τα νέα αεροσκάφη της εταιρείας που δημιούργησε ο πατέρας του. O Ευτύχης Βασιλάκης ανήκει σε μία νέα γενιά Ελλήνων επιχειρηματιών με χαμηλό προφίλ, διεισδυτική ματιά και ξεκάθαρο όραμα: να κάνει την αεροπορική εταιρεία AEGEAN Airlines μία από τις καλύτερες εταιρείες παγκοσμίως. Και προσπαθεί με συστηματικό τρόπο και σοβαρότητα να το καταφέρει.

Με συνεχείς επενδύσεις σε υπερσύγχρονα αεροσκάφη και διαρκώς επεκτεινόμενους προορισμούς, έχει κατορθώσει να κάνει την AEGEAN Airlines μέλος της Star Alliance και να ανακηρυχθεί ως Καλύτερη Περιφερειακή Εταιρεία της Ευρώπης για το 2012.

O πρωθυπουργός της Ελλάδος, Κυριάκος Μητσοτάκης με τον πρόεδρο της AEGEAN, Ευτύχη Βασιλάκη και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Δημήτρη Γερογιάννη.

Συνεχείς Βραβεύσεις

Η συνέπεια χρόνων και οι προσεκτικές κινήσεις της διοίκησης από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης της εταιρείας μέχρι σήμερα, έχουν αποτυπωθεί σε μια σειρά σημαντικών διακρίσεων και βραβείων. 

Έτσι δεν είναι τυχαίο που η AEGEAN Airlines την χρονιά που πέρασε βραβεύτηκε για 10η φορά σαν την καλύτερη περιφερειακή εταιρεία της Ευρώπης και 4η καλύτερη παγκοσμίως, στα SkyTrax Awards, ανάμεσα σε 335 αεροπορικές εταιρείες, ξεχωρίζοντας για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της.

Αντίστοιχη διάκριση έλαβε η Aegean και από το Trip Advisor, οι επισκέπτες του οποίου απένειμαν στην εταιρεία τριπλή διάκριση σαν:
– “Καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη”
– “Καλύτερη Business Class σε περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη”
– “Καλύτερη αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα”.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ