ManpowerGroup: “Ζούμε την επανάσταση των ψηφιακών δεξιοτήτων”

Όπως ανέφερε ο Χαράλαμπος Καζαντζίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της ManpowerGroup Ελλάδας, η αγορά εργασίας βρίσκεται στο επίκεντρο της επανάστασης των ψηφιακών δεξιοτήτων.

Με αφορμή την πρόσφατη έρευνα της Manpower στην οποία καταγράφεται αύξηση της πρόθεσης προσλήψεων στην αγορά εργασίας, το emea.gr επικοινώνησε με την εταιρεία σε μια προσπάθεια καταγραφής των τάσεων της αγοράς και των προοπτικών που ανοίγονται σε αυτή. 

Στο επίκεντρο της “συνέντευξης-εξπρές” οι ψηφιακές δεξιότητες και η εξέλιξη της αγοράς εργασίας σε μια μετά-covid εποχή, η οποία διαμορφώνει νέες τάσεις και ανάγκες σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρησιακό και εργασιακό περιβάλλον. 

Όπως ανέφερε ο Χαράλαμπος Καζαντζίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της ManpowerGroup Ελλάδας, η αγορά εργασίας βρίσκεται στο επίκεντρο της επανάστασης των ψηφιακών δεξιοτήτων.

emea.gr: Πόσο επηρεάζει τις νέες προσλήψεις η πορεία των εταιρειών στον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Χαράλαμπος Καζαντζίδης: H “τεχνολογική ανατροπή” και επανάσταση συμβάλλει στην επανάσταση των δεξιοτήτων. Η ζήτηση τεχνολογίας και ψηφιακών δεξιοτήτων αυξάνεται σε όλες τις λειτουργίες ενώ υπάρχει όλο και περισσότερο ανάγκη για αποδοτικότητα και παραγωγικότητα.

Το παραπάνω πλαίσιο σηματοδοτεί μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις για τους οργανισμούς, αφενός την ανάγκη τους για προσέλκυση νέων δεξιοτήτων και ταλέντων που είναι έτοιμα να προσαρμοστούν και να μάθουν σε νέα περιβάλλοντα και αφετέρου την ανάγκη τους για υιοθέτηση νέων προσεγγίσεων ώστε να αναβαθμίσουν τις δεξιότητες των ανθρώπων τους σε ταχύτητα και κλίμακα για να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα της έλλειψης δεξιοτήτων και καθώς οι ανάγκες για νέες (δεξιότητες) διογκώνονται τόσο γρήγορα, οι εργοδότες δεν μπορούν πλέον να απευθύνονται μόνο στην αγορά για να αποκτήσουν νέα skills όποτε τα χρειάζονται. Πρέπει λοιπόν να “κατασκευάζουν”, να δημιουργούν οι ίδιοι τα ταλέντα προκειμένου να αναπτύσσουν και να αξιοποιούν ανθρώπους με τις κατάλληλες δεξιότητες που χρειάζονται κάθε φορά προκειμένου να διαφοροποιούνται.  Σε αυτό το πλαίσιο όπου ο ρυθμός των αλλαγών επιταχύνεται συνεχώς και οι εταιρείες, οι φορείς και τα πανεπιστήμια πρέπει να συνεργαστούν για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων.

Για να βοηθήσει η ManpowerGroup τις εταιρείες να καταλάβουν πού βρίσκονται στο ταξίδι μετασχηματισμού τους, έχει αναπτύξει μια καινοτόμο νέα ψηφιακή αξιολόγηση – το Digital Evolution Pathway. Αναπτύχθηκε για να βοηθήσει τις εταιρείες να καταλάβουν το πού βρίσκονται στο ταξίδι μετασχηματισμού τους, βοηθώντας τους ηγέτες να μετρήσουν την ετοιμότητα του οργανισμού τους σε τέσσερις τομείς: Στρατηγική, Άνθρωποι και Κουλτούρα, Διαδικασίες και Καινοτομία.

emea.gr: Η τελευταία έρευνα δείχνει αύξηση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, μεταποίηση και βιομηχανία κατά κύριο λόγο. Αυτό σημαίνει και εξειδίκευση στα προσόντα των νεο-προσληφθέντων;

Χαράλαμπος Καζαντζίδης: Σύμφωνα με την διαχρονική έρευνα του ομίλου ManpowerGroup για τις Προθέσεις προσλήψεων των εργοδοτών για το τρίμηνο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου 2020, οι κλάδοι που εμφανίζουν ισχυρότερες προοπτικές αύξησης του ανθρώπινου δυναμικού είναι οι Χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και της Βιομηχανίας. Οι συγκεκριμένοι κλάδοι επηρεάζονται λόγω του μετασχηματισμού, της ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης που εφαρμόζουν σε σημαντικό βαθμό και επιτάσσει την ζήτηση πιο εξειδικευμένων επαγγελματιών με ψηφιακές δεξιότητες αλλά και ανεπτυγμένες προσωπικές δεξιότητες.

Η χρήση και διαχείριση πιο πολύπλοκων αυτόματων συστημάτων καθώς και η ανάγκη για χειρισμό, ανάλυση και επεξεργασία του τεράστιου όγκου δεδομένων δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και ρόλους. Αυτό που διαφαίνεται ότι έχει διαχρονική σημασία λόγω και των νέων μοντέλων απομακρυσμένης εργασίας είναι οι βασικές δεξιότητες όπως η διαχείριση ομάδας-λόγω της ευμετάβλητης περιόδου της κρίσης του COVID-19 που πολλές φορές γίνεται απομακρυσμένα- η επικοινωνία και η διαπραγμάτευση.

Συγκεκριμένα για τον κλάδο της βιομηχανίας, που αποτελεί πάντα την αιχμή του τεχνολογικού μετασχηματισμού, αξίζει να σημειωθεί η ανάλυση που πραγματοποίησε ο όμιλος της ManpowerGroup και το ψηφιακό Ινστιτούτο (Manufacturing x Digital) περιγράφοντας τις δεξιότητες και τους ρόλους του μέλλοντος για τον κλάδο της Βιομηχανίας/ Παραγωγής. Σύμφωνα με αυτή την πρόταση, οι ρόλοι που απαιτούν προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες είναι η διαχείριση του εξοπλισμού παραγωγής και η αυτοματοποίηση οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά 45% σε παγκόσμιο επίπεδο.

 Τέλος, πολλές φορές η αξιολόγηση των υποψηφίων εστιάζεται στις Τεχνικές Δεξιότητες, όμως η δεξιότητα που κάνει την διαφορά για τον υποψήφιο σε όλα επίπεδα είναι ο δείκτης Ευμάθειας  (learnability) δηλαδή η επιθυμία και η ικανότητα ενός επαγγελματία να αναπτύσσεται και να προσαρμόζει τις δεξιότητές του. Η εκμάθηση είναι μια μακροχρόνια διαδικασία που συνεχίζει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του και του διασφαλίζει την απασχολησιμότητα του.

emea.gr: Σε προηγούμενες έρευνες που έχουν δημοσιοποιηθεί, φαίνεται πως οι millenials κερδίζουν την αγορά εργασίας στη χώρα μας. Αυτή η τάση συνεχίζεται και μετά την κρίση της πανδημίας στη χώρα μας;

Βάσω Τσούνη*: Στη νέα έρευνα της ManpowerGroup, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 8,000 εργαζόμενους σε 8 χώρες παγκοσμίως (Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό, Σιγκαπούρη και ΗΠΑ) αποκαλύπτει ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι πιστεύουν ότι η κρίση του COVID-19 σηματοδοτεί το τέλος της πλήρους απασχόλησης στο γραφείο και αναζητούν ένα “υβριδικό” μοντέλο που συνδυάζει την εργασία και το σπίτι.

Οι εργαζόμενοι ανησυχούν πρωτίστως για την προσωπική τους υγεία και της οικογένειάς τους, καθώς για την επιστροφή τους στον παραδοσιακό τρόπο εργασίας- που σηματοδοτεί την απώλεια της ευελιξίας που έχουν αποκτήσει. Η έρευνα “Το Μέλλον των Εργαζομένων, από τους Εργαζόμενους: Κάνοντας τη Νέα Πραγματικότητα Καλύτερη για Όλους“, το δεύτερο μέρος της σειράς της έρευνας “Τι αναζητούν οι εργαζόμενοι” επισημαίνει στους εργοδότες ότι οφείλουν να υιοθετήσουν μια στρατηγική που ο Άνθρωπος έχει ύψιστη προτεραιότητα και να επαναπροσδιορίσουν το μέλλον εργασίας που θα πρέπει να λειτουργεί τόσο για οργανισμούς όσο και για τους εργαζόμενους – δίνοντας προτεραιότητα στις ευθύνες για την προστασία της υγείας, την ευημερία και την φροντίδα. Ενδιαφέρον έχει η αντιμετώπιση της επιστροφής στην εργασία από τις διαφορετικές γενιές.

Συγκεκριμένα,  οι εκπρόσωποι της Gen Z είναι πιο πρόθυμοι να επιστρέψουν στον χώρο εργασίας για να αναπτύξουν την καριέρα τους και να κοινωνικοποιηθούν περισσότερο (51%), ενώ οι Millennials είναι λιγότερο θετικοί (38%).

*Επειδή δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία για την αγορά εργασίας και τους millenials μετά το καλοκαίρι, η Βάσω Τσούνη, Υπεύθυνη Marketing και Επικοινωνίας της ManpowerGroup Ελλάδας, μας παρέθεσε στοιχεία από έρευνα της εταιρείας που δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ