Μια κοινωνία μέσα στο άγχος: Το άγχος σε όλα τα επίπεδα εργασίας

Ο άνθρωπος έχει μια μαγική ικανότητα να μην ξεχνάει και την μνήμη να την χρησιμοποιεί ώς επιχείρημα, δικαιολογία αλλά και κινητήριο δύναμη σε ότι κάνει. Ας προσπαθήσουμε να καλλιεργήσουμε τα θετικά συναισθήματα αυτές τις στιγμές και τα οφέλη αυτών θα είναι πολλαπλά για την ομαλή συνεργασία μιας ομάδας, ενός οργανισμού, μιας κοινωνίας ολόκληρης.

Και προχωράμε ώς κοινωνία και ώς επαγγελματίες με τη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας. Αγχωμένοι managers που καλούνται να καθοδηγήσουν αγχωμένες ομάδες και προσωπικό να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα της αγοράς, στην αβεβαιότητα της αγοράς και της καθημερινότητας του καθενός χωριστά.

Πώς όμως ένας manager μπορεί να διαχειριστεί το άγχος της ομάδας του, μιας διοίκησης, το άγχος των στελεχών της, όταν και ο ίδιος μπορεί να βρίσκεται στην ίδια αβέβαιη συναισθηματική κατάσταση χωρίς απαντήσεις και άμεσες λύσεις;

Ίσως όσοι προλάβαμε να ελέγξουμε το άγχος μας προγενέστερες εποχές, να καταφέραμε να δούμε τις δυνατότητες που δίνει η σωστή διαχείριση αυτού σε αυτή την covid περίοδο. Ίσως όσοι ανέπτυξαν τις δεξιότητες τους να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, του φόβου, του άγχους, του πανικού, και να συνειδητοποίησαν ότι η σωστή διαχείριση δίνει ευκαιρίες. Τι εννοώ;

Το άγχος όπως το βιώνουμε όλοι μας, υπήρχε, υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει δεδομένου ότι αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση του ανθρώπου στο stress. Τι είναι το άγχος: Μια υποκειμενική μη ειδική απάντηση του σώματος σε κάθε τι που απαιτείται από αυτό. Ειδικό και υποκειμενικό.

Σήμερα, το μεγαλύτερο ποσοστό των managers έχει να αντιμετωπίσει αγχωμένους εργαζομένους, αγχωμένα στελέχη και το κυριότερο είναι και οι ίδιοι αγχωμένοι και φοβισμένοι για το βάρος που έχουν να αντιμετωπίσουν με το καθημερινό stress που προκαλεί η αβεβαιότητα των καιρών.

Οι έρευνες που έχουν γίνει για τον τρόπο με τον οποίο managers και leaders αντιμετωπίζουν τα θέματα εργασίας και σχεδιασμού σε περιόδους κρίσης, άγχους και αμφιβολίας, έχουν δείξει ότι η εξωστρέφεια, η συνεργασία και η ανοικτή επικοινωνία με συνεργάτες και στελέχη αποδίδει και βοηθάει σημαντικά στην αντιμετώπιση της όποιας κατάστασης. Ακόμα και σήμερα, όταν το άγχος και η ανασφάλεια για το πού θα οδηγηθεί η αγορά, για το πώς θα επιβιώσουν οργανισμοί και οι εταιρείες, γνωρίζουμε ότι το άγχος χρειάζεται να μετατραπεί σε δημιουργικότητα, σε αυτοέλεγχο, σε συνεργατικότητα, σε διορατικότητα και ικανότητα επίλυσης ποικίλλων προβλημάτων, εμβολιάζοντας κατά αυτόν τον τρόπο τον κάθε εργαζόμενο και στέλεχος στο να αμυνθεί συναισθηματικά απέναντι στις προκλήσεις.

Οι τεχνικές κατά του άγχους

Οι τεχνικές να επιτύχει ένας manager τις αλλαγές στη συνεργασία, στη δημιουργία και αντιμετώπιση του άγχους και του φόβου είναι πολλές και ποικίλλουν ανάλογα με τις ανάγκες.

1. Δημιουργήστε μια φιλοσοφία ανοικτών ερωτήσεων όπου όλοι στην ομάδα μπορούν να θέτουν ακόμα και άσκοπες ερωτήσεις. Γνωρίζουμε ότι σε περιόδους κρίσης, έντασης και ανησυχίας, ο διάλογος και η επικοινωνία γεννάει ιδέες και η σκέψη ενός δημιουργεί μια ιδέα στον άλλον και η επίλυση των προβλημάτων προκύπτει από τη ανταλλαγή ιδεών. Υιοθετήστε μια κουλτούρα ανοικτής επικοινωνίας και ελευθερίας έκφρασης ιδεών και σκέψεων για καθημερινά θέματα που προκύπτουν.

2. Επικοινωνήστε με όλους και κυρίως με άτομα της πρώτης γραμμής. Οι εργαζόμενοι στην πρώτη γραμμή ενός οργανισμού, αντανακλούν πολλές φορές το συναίσθημα του καταναλωτή. Ακούστε προσεκτικά τις απόψεις τους, τις ιδέες τους και παρατηρήστε πώς αντιμετωπίζουν το συναίσθημα του καταναλωτή.

3. Διαμορφώστε μια κουλτούρα ενσυναίσθησης. Η ενεργητική ακρόαση, η ενσυναισθηματική ακρόαση όπου αντιλαμβάνεσαι το άγχος και την αγωνία του συναδέλφου σου και της ομάδας σου, θα δημιουργήσει σημαντικές γέφυρες επικοινωνίας με την ομάδα, με σημαντικά μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Όλοι οι άνθρωποι από τη φύση μας δεν ξεχνάμε ποτέ πώς αισθανθήκαμε σε διάφορες καταστάσεις. Στη μνήμη μας αποθηκεύεται το συναίσθημα αρχικά και μετά τα λόγια και οι πράξεις. Αν η ομάδα την δύσκολη αυτή περίοδο νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη, το συναίσθημα αυτό θα οδηγήσει σε άλλα πιο βαθιά συναισθήματα σεβασμού και εκτίμησης. Συναισθήματα που κατακτώνται και διαμορφώνονται με προσπάθεια.

Το άγχος και ο φόβος είναι συναισθήματα που κυριαρχούν στον άνθρωπο σε κάθε αλλαγή είτε καλή είτε δύσκολη. Η προσαρμογή και η αποδοχή της αλλαγής δεν μπορεί να είναι αυτόματη σε κανένα. Θέλει προσπάθεια από τη θέση του manager, του leader, της ηγεσίας.

Και όταν το συναίσθημα, το σωστό συναίσθημα της εμπιστοσύνης φωλιάσει στον καθένα μας, τότε πραγματικά αποκτάμε δύναμη να δημιουργήσουμε και να αναπτυχθούμε παλεύοντας με το πρόβλημα και τη δυσκολία.

Αυτό μας διδάσκει καθημερινά η ανθρώπινή μας φύση, και ειδικά αυτή την εποχή περισσότερο από κάθε άλλη φορά! 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ