Impact and Cost ή Αλλιώς η “Επένδυση Μηδενικού Κόστους” και ….Διψήφιας Απόδοσης

Σε ένα κόσμο που αλλάζει ραγδαία, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες εργαζομένων και στελεχών, έρχονται να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο της ηγεσίας και τη δύναμη της ενσυναίσθησης ενός ηγέτη αναβαθμίζοντας την συναισθηματική υγεία όλων ώς βασικό εργαλείο επιτυχίας και εμπιστοσύνης μεταξύ τους. Επενδύοντας στον άνθρωπο...

Μία από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που κλήθηκε να υπηρετήσει κάθε manager την περίοδο της πανδημίας ήταν αυτή της ενσυναίσθησης και της αποτελεσματικής επικοινωνίας με τα μέλη της ομάδας.
Η επίλυση των προβλημάτων που προέκυψαν αλλά και που πάντα προκύπτουν στον χώρο των επιχειρήσεων εξαρτώνται άμεσα από τον τρόπο που επικοινωνείτε και κυρίως από τον τρόπο με τον οποίο ακούτε τον άλλον αλλά και από τον τρόπο που οι άλλοι ακούνε εσάς. Υπάρχει μεγάλη διαφορά στο “ακούω με ενσυναίσθηση” από το “ακούω προσεκτικά” τον ομιλητή μου αν διερωτάσθε τελικά ποιά είναι η διαφορά της ενεργητικής ενσυναισθηματικής ακρόασης.

Όλοι μας ακούμε και προσεκτικά αρκετά φορές τον άλλον, αλλά ο τρόπος που ακούμε έχει τελείως διαφορετική επιρροή στα μηνύματα που λαμβάνει ο εγκέφαλος του άλλου και κυρίως στον τρόπο που ερμηνεύει τα μηνύματα αυτά. Δεν έχει μεγάλη διαφορά από τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε μια διαπραγμάτευση. Στον τόσο περίπλοκο, ποικιλόμορφο και δυναμικό κόσμο που ζούμε όλοι μας τόσο σε προσωπικό αλλά κυρίως σε επαγγελματικό επίπεδο, η εξισορρόπηση ανταγωνιστικών συμφερόντων, η επίλυση παντός προβλήματος και η εμπιστοσύνη στην ομάδα και τον οργανισμό, αποτελούν σημαντικά και ισχυρά εργαλεία ως προς την αξιολόγηση του ρόλου, κάθε manager.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζω πολλές φορές με στελέχη είναι η πεποίθηση ότι η ικανότητα κάποιου να επικοινωνεί είναι έμφυτη και δεν μπορεί να αλλάξει. Επίσης, πάρα πολλοί θεωρούν ότι η επικοινωνία είναι τέχνη όπως πιστεύουν ότι είναι και η διαπραγμάτευση, και θεωρούν ότι το ένστικτο ή η διαίσθησή τους είναι η σωστή στρατηγική στον τρόπο με τον οποίο χρειάζεται να επικοινωνήσουν με την ομάδα, τον πελάτη ή τον συνάδελφο.

Η επικοινωνία δεν είναι τέχνη, δεν είναι διαίσθηση, είναι δεξιότητα, είναι επιστήμη και έχει βήματα συγκεκριμένα προκειμένου να είναι αποτελεσματική. Πολλές φορές οι managers εκτιμούν ότι αν παρέχουν στην ομάδα προνόμια, η σχέση, η απόδοση, η εκτίμηση αλλά και η εμπιστοσύνη απέναντι στον leader της ομάδας θα είναι αυτονόητη. Οι έρευνες όμως συνεχίζουν να παρουσιάζουν ακριβώς το αντίθετο.

Οι αξίες και οι αρχές μιας ομάδας, οι κανόνες της και η αφοσίωση στον leader, δομούνται κατά πολύ από την προσωπικότητα και τις δεξιότητές του/της. Ο manager κρίνεται και έχει followers όταν ο ίδιος ή η ίδια έχει “παρακολουθήσει” τον εαυτό του, τις αντιδράσεις του, τον τρόπο που επικοινωνεί και διαπραγματεύεται με την ομάδα του.

Είναι αυτό που πολλές φορές αναφέρω ότι το να λάβεις τη θέση ενός manager ξεκινάει ένα προσωπικό στοίχημα με τον εαυτό σου, μια μορφή αυτογνωσίας, αυτο-παρατήτησης και αυτοκριτικής. Καλείται ο καθένας από εμάς που αναλάβει τη διαχείριση ομάδας και ανθρώπων να αναγνωρίσει και να αναπλαισιώσει τα δικά του και τα δικά της συναισθήματα. Δεν είναι τυχαίες οι έρευνες που επικεντρώνονται για μια ακόμη φορά στη δύναμη του ελέγχου των συναισθημάτων μας.

Τα συναισθήματα και τα αποτελέσματα

Όσοι είναι σε θέση να αντιδρούν επιδέξια σε αρνητικά συναισθήματα αλλά και συναισθήματα που προκύπτουν μέσα σε μια ομάδα, έχουν λιγότερες συγκρούσεις, αποτελεσματικότερες διαπραγματευτικές ικανότητες και καλύτερα αποτελέσματα. Παράλληλα οι έρευνες ενισχύουν τη δύναμη της ενσυναίσθησης και της αποτελεσματικής ακρόασης στο χώρο των επιχειρήσεων, αποδίδοντας στον leader ακόμα περισσότερα οφέλη ως προς την εμπιστοσύνη της ομάδας στο πρόσωπό του/της αλλά και την επιρροή που εκπέμπει.

Στην αγγλόφωνη βιβλιογραφία όλο αυτό συνοψίζεται ως εξής: " The things that cost a company the most can have the least impact on peoples’ efforts, whereas -more frequently than not -the things that cost a company the least have the most impact of peoples’ efforts". Με άλλα λόγια, η “τέχνη” της ενσυναίσθησης δεν κοστίζει απολύτως τίποτα.

Και η πανδημία το επέδειξε περίτρανα και συνεχίζει να το αποδεικνύει κάθε μέρα σε συζητήσεις και προγράμματα που οργανώνουμε με τους managers τμημάτων.

Όμως απαιτεί σημαντική επένδυση χρόνου, κόπου και χρήσης ψυχικών αποθεμάτων από έναν manager για να αποδώσει. Και τότε η “εξαργύρωση” αυτής της επένδυσης - ακόμα και σε απολύτως ωφελιμιστικά και λογιστικά μεγέθη - μπορεί να είναι γεωμετρικώς υψηλή και αντιστρόφως ανάλογη του πραγματικού κόστους.

Και πάνω από όλα….. η επένδυση αυτή δεν χρειάζεται καμία έγκριση και από κανέναν στο ετήσιο budget σας!

Προπονηθείτε λοιπόν και ξεκινήστε.