Πρωτόκολλα για ένα ελεφαντάκι που μεγάλωσε

Από τις μεγάλες αλυσίδες έως τα “Maraki Studios”

H Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες Δυτικές χώρες (ίσως η μόνη εκτός Μάλτας και Ισπανίας) που θέλει τα υγειονομικά Πρωτόκολλα για τα ξενοδοχεία να τα φτιάξει το Υπουργείο! Θα μου πεις “δεν συμβαίνει αλλού;”. Συμβαίνει. Π.χ. στο Dubai. Απλά το Dubai δεν το λες και Δυτική αστική δημοκρατία. Ούτε την Ινδία. Ούτε τη Τζαμάικα.

Κατ’ αρχήν οι ξενοδόχοι θέλουν να τα φτιάξει το Κράτος. Αυτό ίσως είναι το μόνο λογικό. Η Ελλάδα δεν έχει τεχνογνωσία για τέτοια πολύπλοκα συστήματα – μόλις πρόσφατα απέκτησε πανεπιστημιακές σχολές τουρισμού και τα ξενοδοχεία που τηρούν ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης δεν πρέπει να είναι η πλειοψηφία (πόσο μάλλον αν μιλήσουμε για ενοικιαζόμενα δωμάτια ή – πολύ περισσότερο – για κατοικίες βραχυχρόνιων μισθώσεων).

Βλέπουν οι έλληνες ξενοδόχοι, με μέσο όρο τα 50 δωμάτια, τα 40 ή 80 σελίδων manual  που λειτουργούν τα ξενοδοχεία τους οι μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ή tour operators και πέφτει “τρόμος πάνω από την πόλη”. Για τα ενοικιαζόμενα των 15 δωματίων τι να πεις μετά. Οι επιχειρηματίες φαίνεται να θέλουν λοιπόν να φτιάξει τα πρωτόκολλα το κράτος, γιατί – υποτίθεται – έχει την τεχνογνωσία (καλά κρασιά!!) αλλά και την ευθύνη (κάντε πως δεν διαβάσατε τη λέξη).

Και το Κράτος όμως θέλει να τα φτιάξει το Κράτος. Για ποιο λόγο, με τι δομές και με τι τεχνογνωσία δεν ξέρω. Δεν έχει καμμία λογική δεδομένης της μεγάλης ποικιλίας των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων που υπάρχουν. Ίσως το κράτος θέλει να δείξει ότι ξέρει. Ίσως θέλει να το παρακαλάνε οι επιχειρηματίες και να κάνει παζάρια, ίσως γιατί δεν θέλει να κατηγορηθεί ότι δεν κάνει “κάτι” – ένας Θεός ξέρει. Ίσως ούτε κι αυτός. Πάντως στη Γαλλία τα πρωτόκολλα για τις παραλίες μου τα έστειλε σήμερα ένας Γαλλομαθής φίλος και είναι από την Ένωση Παραλιών της Γαλλίας!! Εμείς εδώ τα πρωτόκολλα αγωνιζόμαστε για μήνες ποιος ΘΑ τα κάνει – η Κική ή η Κοκό.

Να πούμε κάπου εδώ ότι τα “πρωτόκολλα” αναφέρονται σε κάθε ξεχωριστή εγκατάσταση και είναι η “μετάφραση” των κεντρικών οδηγιών που εξασφαλίζουν το πλαίσιο ασφάλειας (και λειτουργίας γενικά). Ισχύει και στα νοσοκομεία. Κανένα Νοσοκομείο δεν έχει ίδιο ακριβώς πρωτόκολλο με κάποιο άλλο!! Φοβερό ;;; Και επειδή επάνω σε αυτά χτίζονται και οι ευθύνες (πχ αποζημιώσεις σε περίπτωση αστοχίας), θυμίζω ότι δεν υπάρχει καταγγελία κάποιου παθόντα “ανά κλάδο”. Οι αγωγές γίνονται με βάση την εγκατάσταση/εταιρία.

Στις άλλες χώρες του δυτικού κόσμου, σε όλους τους κλάδους, οι Κυβερνήσεις δίνουν Γενικές Οδηγίες, οι Φορείς των κλάδων εξειδικεύουν τα σημεία και “Πρωτόκολλα Λειτουργίας” εξειδικεύει η κάθε εγκατάσταση, σύμφωνα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητές της. Η οποία όμως έτσι παίρνει και την ευθύνη!! (πάλι κάντε πως δεν διαβάσατε τη λέξη). Να σημειώσουμε ότι αυτό συμβαίνει ΚΑΙ στην Ελλάδα για σχεδόν όλους τους άλλους κλάδους εκτός από τον Τουρισμό (και 1-2 ακόμη), την πιο εξαγωγική μας βιομηχανία. Στα τρόφιμα πχ, ο ΕΦΕΤ έχει εκδώσει οδηγίες (ΚΑΙ για τον κορωνοϊό), οι Φορείς των τροφίμων εξειδικεύουν τις απαιτήσεις προδιαγραφών (πχ για τις βιομηχανίες κλπ) και η κάθε εταιρία υλοποιεί ένα εξειδικευμένο σχέδιο δράσης (“πρωτόκολλο”). Πολύ λίγα είναι τα “τεχνικά” οριζόντια μέτρα που έρχονται σε όλους – πχ τα 2 μέτρα απόσταση από τράπεζες έως Super Market και βιομηχανίες.

Εμείς λοιπόν (και εννοώ όoooλοι) θέλουμε στην Ελλάδα του 2020 “πρωτόκολλα” δηλαδή τα εγχειρίδια χρήσης ιδιωτικών επιχειρήσεων (!), να τα συντάσσει το κράτος. Πράγματα που “κανονικά” είχαν σταματήσει με την πτώση του Τείχους (του Βερολίνου) και του Σιδηρούν Παραπετάσματος. Και με (κρατικές) αναλυτικές προδιαγραφές (γιατί αυτό σημαίνει “Πρωτόκολλο”) που θα ισχύουν για την μεγαλύτερή μας αλυσίδα αλλά και τα “Maraki Studios” σε ένα Κυκλαδονήσι, ξεκινάμε τουριστική σεζόν. Σε 1 μήνα!! Χωρίς άλλα διαχειριστικά εργαλεία ανά προορισμό και ως χώρα, παρά μόνο τι θα κάνουμε όσους αρρωσταίνουν κάποιοι. Δλδ θα τους στέλνουμε στον ΕΟΔΔΥ. Μια μαγεία.

Έχουμε να ζήσουμε μεγάλες στιγμές. Γιατί είμαστε λίγο στην κοσμάρα μας – λόγω απόγνωσης αλλά και εφησυχασμού. Πάντως τον κίνδυνο φαίνεται να έχουμε κάθε διάθεση να τον υποτιμήσουμε !! Εχθές ο CEO της Dubai Airports, κος Paul Griffiths έκανε τη δήλωση ότι “μιλάμε για μια αδιανόητη κρίση – αντιμετωπίζουμε ένα τέρας!!!”.

Έχω την εντύπωση ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρηματιών, των τοπικών αρχόντων και αρκετών θεσμικών, και όλου του πληθυσμού, νομίζουν ότι αντιμετωπίζουμε ένα χαριτωμένο ελεφαντάκι – που μόλις μπήκε στο δωμάτιο. Ίσως εκπλαγούμε πόσο “μεγάλωσε” τους τελευταίους δύο μήνες.

Καλό μας καλοκαίρι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ