Συγγνώμη Elon

H Tesla έχει γίνει η Apple της αυτοκίνησης

Ας ξεκινήσω με ένα disclaimer: Ποτέ δεν συμπαθούσα τον Elon Musk. Δεν τον θεωρούσα ποτέ μου σοβαρό, τον έβρισκα πάντα υπερφίαλο και δεν πίστευα ότι η Tesla είχε ποτέ την δυνατότητα να γίνει πρωταγωνίστρια εταιρεία στην αυτοκίνηση. 

Αν και πίστευα και συνεχίζω να πιστεύω ότι η ηλεκτροκίνηση και η αυτόνομη οδήγηση είναι το μέλλον, δεν πίστευα ότι σε αυτό το μέλλον θα είναι κυρίαρχη η Tesla. Από τη μία τα περίεργα “publicity stunts” στα οποία αρέσκεται ο ιδρυτής της εταιρείας και από την άλλη τα fanboys της εταιρείας με έκαναν να πιστεύω ότι αυτή δεν έχει μέλλον και ότι η εξαγορά της θα ήταν μονόδρομος. 

Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη εβδομάδα σχετικά με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το τελευταίο τρίμηνο του 209 όμως, ήταν αποκαλυπτικά. Το Model3 της Tesla ήταν στο Νο3 της κατάταξης των πωλήσεων, όλων των αυτοκινήτων, όχι μόνο των ηλεκτρικών. Με νέα είσοδο στην αγορά, το Model 3 βρέθηκε πίσω μόνο από τον παντοκράτορα Golf και το Clio. 

Με το καλημέρα η Tesla βρέθηκε στην κορυφή, επιβεβαιώνοντας ότι οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν και μάλιστα με καταιγιστικό ρυθμό. 

Τι έκανε όμως η Tesla για να βρεθεί εκεί;

Η εμμονή του Elon Musk να “καίει” κεφάλαια και να πιέζει την παραγωγή του Model 3, είχε και ένα απώτερο σχέδιο. Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αν και έβλεπαν την στροφή στην  ηλεκτροκίνηση, δεν περίμεναν ότι αυτή θα έρθει τόσο γρήγορα και ότι θα έχει τόσο μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο. Ακόμα και αν ο κόσμος δεν έχει αποδεχτεί τελείως την ηλεκτροκίνηση, στην ουσία δεν αγοράζει Tesla. 

Αγοράζει Elon Musk.

Με πρωτάρη τις ΗΠΑ, οι καταναλωτές της οποίας είδαν στο  πρόσωπο του Musk τον διάδοχο του Henry Ford και εμπνεύστηκαν από το όραμα του, η Tesla έγινε ξαφνικά για τους καταναλωτές η Apple της αυτοκίνησης. Οι αγοραστές δεν επιλέγουν το όχημα τόσο για τα χαρακτηριστικά του, όσο για το σήμα του και για όσα αντιπροσωπεύει. 

Αγοράζουν Tesla για να γίνουν μέρος της “μόδας”, της ζωής των influencers που έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο και οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες  δεν κατάφεραν ποτέ να καταλάβουν. 

Μετά την σαρωτική του νίκη στις ΗΠΑ και με όχημα την φήμη του ο Elon Musk βιάστηκε να φτιάξει εργοστάσια σε Ευρώπη και Ασία. Και μπορεί τα οχήματα του να μην έχουν την καλύτερη ποιότητα κατασκευής, όμως είναι διαθέσιμα στην αγορά και μάλιστα σε τιμές που δεν είναι απαγορευτικές για τον μέσο δυτικοευρωπαίο. 

Οι καταναλωτές της δυτικής και βόρειας Ευρώπης, έχουν μάθει να αλλάζουν αυτοκίνητο κάθε 3 χρόνια κατά μέσο όρο. Με την επιλογή της Tesla διαθέσιμη, δεν είναι κάτι δύσκολο για μεγάλο μέρος του κοινού να δοκιμάσει την ηλεκτροκίνηση και όσα προσφέρει η αυτόνομη οδήγηση. Αν βάλει κανείς στην εξίσωση και την πρόθεση του Musk να φτιάξει την ηλεκτρική λεωφόρο η οποία θα δίνει δίκτυο φόρτισης σε όλη την Γηραιά Ήπειρο, η απόκτηση Tesla δεν έχει “προβλήματα”. 

Τι κάνουν οι άλλοι;

Η κίνηση αυτή έπιασε τελείως στον ύπνο τις παραδοσιακές δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλο τον κόσμο. Όταν είδαν ότι η Tesla κερδίζει σημαντικό μερίδιο στην αγορά έτρεξαν να καλύψουν το κενό, όμως είναι πια αργά. 

Στην καλύτερη περίπτωση, η επόμενη γενιά μοντέλων θα είναι διαθέσιμη σε 2 χρόνια περίπου, ενώ τα μοντέλα που έχουν ήδη κυκλοφορήσει είναι συνέχεια αυτών που ήδη υπάρχουν στην αγορά. Αν και τα μοντέλα υπάρχουν από τον ανταγωνισμό, δεν έχουν κερδίσει το νέο κοινό που ψάχνει μια φρέσκια πρόταση η οποία θα ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Στην εποχή της εξατομίκευσης, δεν μπορείς να προσφέρεις το “ίδιο φαγητό” με άλλο περιτύλιγμα. 

Η Tesla κατάφερε να πείσει τους συντηρητικούς Ευρωπαίους να της δώσουν μια ευκαιρία. Άλλωστε με τον ρυθμό που αντικαθιστούν τα αυτοκίνητα τους οι Ευρωπαίοι, δεν είναι δύσκολο να δοκιμάσουν για 2-3 χρόνια την επιλογή ενός αυτοκινήτου που το περιβάλλει τέτοια “lifestyle αύρα”. 

Στο διάστημα αυτό, η Tesla θα έχει πουλήσει πολύ περισσότερα αυτοκίνητα, οι ανταγωνιστές της θα έχουν μείνει ακόμα πιο πίσω και ο Elon Musk θα έχει καταφέρει να κερδίσει ένα τεράστιο στοίχημα και να μπει στο πάνθεον των πιο επιδραστικών προσωπικοτήτων του νέου αιώνα. 

Και δεν θα τον απασχολεί καθόλου αν ο Ηλίας από την Αθήνα δεν τον συμπαθεί και τόσο πολύ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ