Είναι η “αίσθηση της περιέργειας” (curiosity) soft skill;

Στα πλαίσια της σημαντικότητας των soft skills και εφόσον πλέον είναι γεγονός πως το υψηλό επίπεδο hard skills δεν αρκεί από μόνο του για την προώθηση των εργαζομένων σε υψηλές επαγγελματικές θέσεις, καθώς οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι μόνο εμπειρογνώμονες σε ένα συγκεκριμένο τομέα, αλλά ώριμες προσωπικότητες με μία ισορροπημένη και σφαιρική εκπαίδευση.

Η εταιρεία Growth Mindset, εξειδικεύεται στη μελέτη, μέτρηση και ενίσχυση αυτών το επικοινωνιακών δεξιοτήτων (soft skill) σε παιδιά και ενήλικες αυτή τη φορά αναφέρεται και αναλύει τη δεξιότητα «αίσθηση της περιέργειας» ή «curiosity».

Ένα από τα πιο υποτιμημένα και λιγότερο διαδεδομένα soft skill που συμβάλλει στην ακαδημαϊκή, επαγγελματική και προσωπική επιτυχία είναι η αίσθηση της περιέργειας (curiosity). Η έννοια της δεν είναι τόσο απλό να οριστεί όπως η θετική σκέψη, η αισιοδοξία, η ευγνωμοσύνη ή η ευγένεια. Η περιέργεια αφορά τον τρόπο συσχέτισης των σκέψεων με τα συναισθήματα και αφορά τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε να δώσουμε προσοχή σε αυτό που συμβαίνει γύρω μας.

Η περιέργεια προηγείται της μάθησης και αποτελεί κινητήριο μοχλό για την αναζήτηση πληροφοριών. Σε βιολογικό επίπεδο υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι που μπορούν να ενεργοποιήσουν το αίσθημα της περιέργειας:

  • Η αυτοσυντήρηση
  • Η απληστία και το
  • Φύλο (Harvey et al., 2007)

Αυτά τα 3 βασικά κίνητρα υπάρχουν ενεργά σε κάθε μας αλληλεπίδραση, ωστόσο, η έλλειψη αυτογνωσίας και συστηματικής προσπάθειας δεν μας επιτρέπει να αναπτύξουμε τη δεξιότητα της περιέργειας. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κόσμος γίνεται αντιληπτός ως ένα κράμα από κανόνες και κινδύνους γι’ αυτό και οι άνθρωποι επιλέγουν να ακολουθούν ρουτίνες και να μην μπαίνουν στη διαδικασία αναζήτησης- περιέργειας.

Η περιέργεια παίζει σημαντικό ρόλο στην αναζήτηση του νοήματος και του συντονισμού με το παρόν ως προϋπόθεση για την αποτελεσματική λήψη αποφάσεων και την ανταλλαγή απόψεων/ γνώσεων. Η καταγραφή και η ανταλλαγή διδαγμάτων και η ανίχνευση της καταλληλότερης τεχνικής είναι δεξιότητες που βρίσκουμε πολύ χρήσιμες σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας για τις οποίες βασική προϋπόθεση αποτελεί η δεξιότητα της περιέργειας.

Η μάθηση μέσω της περιέργειας συνεπάγεται με το γεγονός πως καθώς προσπαθούμε να οδηγηθούμε σε διαδικασίες ανάπτυξης, πραγματοποιείται παράλληλα μια διαδικασία κατανόησης του πυρήνα των εξελικτικών διαδικασιών σε όλα τα πεδία διερεύνησης. Κατ’ αυτό τον τρόπο η δεξιότητα της περιέργειας (curiosity) συμβάλλει στη διαμόρφωση αυτόνομων learners οι οποίοι μέσω ερωτήσεων αναπτύσσουν μία στενή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους αυξάνοντας παράλληλα το επίπεδο του curiosity.

Τελικά όμως, ποια είναι η σημαντικότητα της δεξιότητας της “περιέργειας”;

Η καλλιέργεια και η άσκηση της δεξιότητας της περιέργειας στηρίζει πολλές βασικές εκφάνσεις της επαγγελματικής και προσωπικής μας ζωής. Δημιουργεί μία έμφυτη προθυμία να αγκαλιάσουμε νέες εμπειρίες, άγνωστες καταστάσεις και ποικίλα περιβάλλοντα.

Επιπλέον, θέτει τα θεμέλια για μία συνεχή διαδικασία ανακάλυψης, είτε πρόκειται για νέες πληροφορίες, ανθρώπους ή εμπειρίες. Η δεξιότητα της περιέργειας μπορεί να προκαλέσει ένα θετικό αποτέλεσμα ή κάτι λιγότερο συναρπαστικό, ωστόσο, στην ουσία πρόκειται για την προθυμία κάποιου να αναλάβει κινδύνους με πιθανότητα το αποτέλεσμα να μην είναι ωφέλιμο, αλλά γνωρίζοντας ότι η διαδικασία μάθησης από μόνη της θα προσθέσει αξία.

Συνεπώς, η βάση της περιέργειας φαίνεται να είναι κοινή με τη βάση της θεωρίας του Growth Mindset.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ