Ο αντικαπνιστικός νόμος που πέρασε πριν λίγες μέρες από τη Βουλή έχει γίνει ..viral στις καθημερινές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίοι έστω και μέσα από νεύρα και αστεία, έχουν μάθει σιγά σιγά να μαθαίνουν σε μια εποχή χωρίς τσιγάρο.
Μέχρι στιγμής οι καταγγελίες "πέφτουν βροχή" κάτι που δείχνει πως οι αντικαπνιστές είναι αποφασισμένοι να προστατεύσουν τα κεκτημένα και την δικαίωση χρόνιων αγώνων, κάτι που έχει οδηγήσει τους καπνιστές αλλά κυρίως τα καταστήματα να πειθαρχούν στις επιταγές του νόμου.
Δεν είναι όμως όλα ρόδινα στον χώρο της εστίασης, καθώς έχουν αρχίσει και πληθαίνουν οι φωνές και οι σιωπηλές μέχρι στιγμής διαμαρτυρίες των καταστηματαρχών της εστίασης, οι οποίοι βλέπουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων τους.
Σε ένα ρεπορτάζ που κάναμε σε χώρους εστίασης οι οποίοι αποτελούν την "κινητήριο δύναμη" της αγοράς, δηλαδή τα καφέ και τα σουβλατζίδικα, οι καταστηματάρχες βλέπουν σημαντικές αλλαγές στις συνήθειες των πελατών.
Πολλά από αυτά τα καταστήματα, τώρα που ο χειμώνας έχει αρχίσει και γίνεται αισθητός, έχουν κλείσει τους εξωτερικούς τους χώρους, με αποτέλεσμα το κάπνισμα να απαγορεύεται, κάτι που έχει επιπτώσεις στην προσέλευση του κόσμου, με ορισμένους καταστηματάρχες σε περιοχές εκτός κέντρου να άνουν λόγο για μια πρώτη εκτίμηση πτώσης της κίνησης κατά 30%.
Όπως ανέφεραν στο emea.gr, η απαγόρευση του καπνίσματος έχει δημιουργήσει αύξηση της προσέλευσης σε νεαρότερες ηλικίες, όμως οι τζίροι έχουν πέσει.
Η ίδια περίπου εικόνα έχει δημιουργηθεί στα σουβλατζίδικα, τα οποία βλέπουν σιγά σιγά την πλήρη μεταστροφή του τρόπου λειτουργίας τους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των ιδιοκτητών, έχει μειωθεί πάρα πολύ ο αριθμός των καταναλωτών που επισκέπτονται τα τραπέζια του καταστήματος, ενώ ε΄χει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των παραγγελιών για το σπίτι αλλά και το takeaway.
Όπως επεσήμαναν, οι πελάτες από την στιγμή που δεν μπορούν να καπνίσουν έστω στα εξωτερικά τραπέζια, προτιμούν να ψωνίσουν για το σπίτι, κάτι που έχει δημιουργήσει πτώση στα έσοδα των καταστημάτων καθώς χάνουν τις παράπλευρες συμπληρωματικές πωλήσεις.
Η πτώση αυτή της κυκλοφορίας του κόσμου στα καταστήματα, έχει δημιουργήσει παράπλευρες απώλειες στα υπόλοιπα καταστήματα των τοπικών αγορών, καθώς από την στιγμή που οι καταναλωτές δεν μένουν στα καταστήματα εστίασης, έχουν ρίξει τους τζίρους και σε περίπτερα αλλά και καταστήματα ψιλικών.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως σχεδόν στο σύνολο τους οι καταστηματάρχες, επεσήμαναν την καθαρότερη ατμόσφαιρα που επικρατεί στους χώρους εστίασης, αλλά και τις καλύτερες συνθήκες δουλειάς του προσωπικού, το οποίο δεν είναι αναγκασμένο να λειτουργεί σε "θαλάμους αερίων" όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ένας καταστηματάρχης.