emea business monitor

Στις 5 χώρες με την μεγαλύτερη ρύπανση η Ελλάδα

Όλο και περισσότερα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους καθημερινώς με τα περισσότερα να δημιουργούν πρόβλημα είτε είναι παλιά προς απόσυρση είτε πιο καινούργια ρυπαίνοντας με το διοξείδιο του άνθρακα που παράγουν την ατμόσφαιρα.

Το πρόβλημα όμως προσπαθεί να επιλυθεί με διάφορους τρόπους είτε είναι αλλαγές στο πως μετακινούνται και τι καύσιμα χρειάζονται για να μην ρυπαίνουν όσο πιο πολύ μπορούν έως και καθόλου (ηλεκτρικά και ηλιακά αυτοκίνητα).

Όμως όλο αυτό δεν παύει να σταματάει και εξακολουθεί να υπάρχει ως πρόβλημα με πολλές χώρες να ρυπαίνουν αρκετά την ατμόσφαιρα.

Άνοδος του διοξειδίου του άνθρακα

Το 2018 είχαμε άνοδο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα σε 20 από 23 ευρωπαϊκές χώρες, που συνιστά μία επιστροφή περίπου στα επίπεδα του 2014.

Επί πολλά χρόνια είχαμε στην Ευρώπη μία συνεχή πτώση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα επιβατηγά οχήματα. Το 2007 εξέπεμπε ένα Ι.Χ. σε 23 ευρωπαϊκές χώρες κατά μέσο όρο 159,1 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο διαδρομής, ενώ το 2015 είχε πέσει αυτή η τιμή στα 119,2 γρ. Το επόμενο έτος, δηλαδή το 2016, η μείωση ήταν οριακή με την τελική τιμή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα να πέφτει στα 117,8 γρ. ανά χλμ., καθώς είχε αρχίσει να κάνει ήδη «ζημιά» το dieselgate. Η πτώση στις πωλήσεις ντιζελοκίνητων Ι.Χ. που ακολούθησε, οδήγησε το 2017 και το 2018 σε αύξηση  –για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια- της εκπομπής CO2 από τα συγκεκριμένα οχήματα στην Ευρώπη. Ετσι, το 2018 εξέπεμπε κάθε Ι.Χ. κατά μέσο όρο 120,5 γρ. CO2 ανά χλμ. που αντιστοιχεί σε επίπεδα μεταξύ 2014 και 2015.

Η πορεία των εκπομπών CO2 από τα Ι.Χ. σε 23 ευρωπαϊκές χώρες

Βεβαίως η κατάσταση δεν είναι παντού ίδια και διαφέρει από χώρα σε χώρα. Ανεξαρτήτως πάντως των επιμέρους διαφοροποιήσεων, με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν καλύπτει καμία από τις 23 ευρωπαϊκές χώρες του ρεπορτάζ μας τα όρια που της ΕΕ για το 2020 τα οποία προβλέπουν εκπομπές 95 γρ. διοξειδίου του άνθρακα για τον στόλο του κάθε αυτοκινητοκατασκευαστή. Εξαίρεση αποτελεί μόνον η Νορβηγία η οποία όχι μόνον βρίσκεται σαφώς κάτω από το προαναφερόμενο όριο χάρη στην εκτεταμένη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά ήταν και η μόνη μεταξύ των 23 κρατών που είχε το 2018 διψήφια μείωση εκπομπών CO2 σε σχέση με το 2017.

Πίσω από την Νορβηγία συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα των χωρών με τη χαμηλότερη ρύπανση από τον στόλο των Ι.Χ. τους οι Πορτογαλία, Ολλανδία, Δανία και Ελλάδα. Η χώρα μας κατέχει τη συγκεκριμένη θέση, επειδή η πλειοψηφία των αγοραστών επιλέγει μικρά μοντέλα με κινητήρες χαμηλού κυβισμού και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Στον αντίποδα βλέπουμε για παράδειγμα να καταλαμβάνουν την 23η και την 22η θέση η Ελβετία και η Γερμανία, καθώς στη μεν πρώτη κυκλοφορούν πάρα πολλά τετρακίνητα και ενεργοβόρα μοντέλα, στη δε δεύτερη είναι μεγάλη η αγορά των μοντέλων υψηλού κυβισμού και επιδόσεων.

Αυτές είναι οι μέσες εκπομπές CO2 από τα Ι.Χ. ανά ευρωπαϊκή χώρα