ΝΔ: Τα 8 fake news του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού
Σαφείς απαντήσεις στις επικρίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης δίνει με αναλυτικό υπόμνημα το υπουργείο Εργασίας.
«Τα fake news του ΣΥΡΙΖΑ για την Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά» παρουσιάζει ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Συγκεκριμένα, στο ενημερωτικό σημείωμα επισημαίνονται τα εξής:
Fake news Νο 1: "To νέο σύστημα δεν θα οδηγήσει σε αύξηση των επικουρικών συντάξεων"
Από πού προκύπτει αυτό το συμπέρασμα; Το έχει βγάλει από το μυαλό του ο ΣΥΡΙΖΑ, που κάνει ότι δεν βλέπει τα στοιχεία και την εμπειρία από τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, που δείχνουν ότι το νέο σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά υψηλότερες επικουρικές συντάξεις σε σχέση με το υφιστάμενο. Ενώ σήμερα η μηνιαία επικουρική σύνταξη ασφαλισμένου με μέσο ετήσιο μισθό 14.000 ευρώ και 40 έτη ασφάλισης ανέρχεται σε 235 ευρώ, μπορεί να φτάσει στα 326 ευρώ με βάση την επαγγελματική διαχείριση των κεφαλαίων του ΕΦΚΑ και στα 479 ευρώ με βάση το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ που έχουν τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα με τις υψηλότερες αποδόσεις. Αυτά είναι τα στοιχεία! Μεσοσταθμικά έχει υπολογιστεί ότι, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία, οι επικουρικές συντάξεις των νέων μπορούν να αυξηθούν από 43% έως 68%! Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να τα αμφισβητήσει τεκμηριωμένα αντί να αρνείται την πραγματικότητα;
Fake news No 2: "Τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα δεν χρησιμοποιούνται στις περισσότερες χώρες"
Στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ (που είναι οι ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου) πάνω από το 50% των εργαζομένων καλύπτεται συμπληρωματικά από κάποιο κεφαλαιοποιητικό πρόγραμμα ασφάλισης. To 55% των ασφαλισμένων στη Γερμανία, το 50% στο Βέλγιο και το 32% στη Γαλλία, καλύπτονται από προαιρετική ιδιωτική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση, ενώ το 100% των Σουηδών και το 80% των Δανών ασφαλισμένων καλύπτονται από δημόσια υποχρεωτική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση. Κεφαλαιοποιητικά στοιχεία υπάρχουν στα ασφαλιστικά συστήματα και της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, όπως αποδεικνύεται και από τον πίνακα, που επισυνάπτεται.
Σε κάποιες χώρες η συμπληρωματική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση είναι δημόσια υποχρεωτική, σε κάποιες ιδιωτική υποχρεωτική και σε κάποιες άλλες ιδιωτική προαιρετική. Εμείς επιλέξαμε τη δημόσια υποχρεωτική. Είναι το σκανδιναβικό μοντέλο. Ο ΣΥΡΙΖΑ ποιο μοντέλο αλήθεια επιλέγει; Αυτό της άρνησης και του ψεύδους;
Fake news Νo 3: "18 από 30 χώρες που είχαν κεφαλαιοποιητικά συστήματα τα εγκατέλειψαν"
Ο ΣΥΡΙΖΑ για άλλη μια φορά κάνει το "άσπρο μαύρο", αρνούμενος να παραδεχθεί ότι τα ασφαλιστικά συστήματα με κεφαλαιοποιητικά στοιχεία αποτελούν τον κανόνα στις ανεπτυγμένες χώρες στην Ευρώπη και αλλού. Και παραπέμπει στα αποτυχημένα παραδείγματα λατινοαμερικανικών χωρών (Βενεζουέλα, η Κολομβία, Ισημερινός, Βολιβία), αφρικανικών χωρών (Νιγηρία, Γκάνα) και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ (Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ρωσία, Αρμενία). Οι χώρες αυτές έκαναν κάτι που δεν κάνει η Ελλάδα: Ιδιωτικοποίησαν πλήρως και υπό συνθήκες τελείως διαφορετικές την κοινωνική τους ασφάλιση.
Η Ελλάδα αντιθέτως εισάγει κεφαλαιοποιητικά στοιχεία στην κοινωνική ασφάλιση, διατηρώντας το δημόσιο χαρακτήρα της, όπως η Σουηδία, η Ολλανδία, η Δανία. Μήπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι η Ελλάδα βρίσκεται πιο κοντά στη Βενεζουέλα και τη Γκάνα από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες; Αν ναι, να μας το πει!
Και σαν "κερασάκι στην τούρτα", επιμένει να πιπιλάει την καραμέλα του "ασφαλιστικού Πινοσέτ". Μα τι σχέση έχει η Χιλή -που μετέτρεψε όλο το σύστημά της σε κεφαλαιοποιητικό (από διανεμητικό) και ταυτόχρονα το ιδιωτικοποίησε- με την Ελλάδα όπου στο σκέλος της κύριας ασφάλισης δεν αλλάζει τίποτε, παραμένει πλήρως διανεμητική και εισάγονται κεφαλαιοποιητικά στοιχεία σε μέρος μόνο της επικουρικής ασφάλισης; Αντί να κοιτάνε στο ΣΥΡΙΖΑ προς τη μακρινή Χιλή, ας κοιτάξουν πιο κοντά, στη Σουηδία, τη Δανία και την Ολλανδία, γιατί το δικό μας σύστημα είναι εμπνευσμένο από εκεί.
Fake News No 4: "To κόστος μετάβασης είναι απαγορευτικό"
Και αυτός ο ισχυρισμός του ΣΥΡΙΖΑ έχει πάρει διαζύγιο με την πραγματικότητα: Σύμφωνα με τις εκθέσεις, το καθαρό κόστος, που προκύπτει, αν συνυπολογίσει κανείς το κόστος της μεταρρύθμισης (56 δισ. ευρώ για την περίοδο 2022-2070) και το όφελος της μεταρρύθμισης (50 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο) είναι 6 δισ. ευρώ για μια περίοδο σχεδόν 50 χρόνων. Δηλαδή 120 εκατ. ευρώ τον χρόνο τη στιγμή που το κράτος δίνει για συντάξεις 15 δισ. ευρώ κάθε χρόνο. Αυτά προκύπτουν από μελέτες που έχουν εκπονηθεί από φορείς εγνωσμένου κύρους, όπως είναι το ΙΟΒΕ, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και ο ΟΔΔΗΧ. Τα δήθεν 76 δισ. για τα οποία μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ψευδές νούμερο που δεν προκύπτει από πουθενά.
Και επιτέλους τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ; Επί συνολικού προϋπολογισμού (κρατικές δαπάνες) 67 δισ. ευρώ φέτος να μην δώσουμε 120 εκατ. ευρώ παραπάνω το χρόνο, για να πάρουν οι νέοι υψηλότερες συντάξεις έως και 68%; Να βγει και να το πει!