ΝΔ: Αυτά είναι τα 10+1 fake news του ΣΥΡΙΖΑ για το εργασιακό νομοσχέδιο

Απαντήσεις σε όλες τις επικρίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τις οποίες κατηγορεί ως ψευδείς, δίνει με ανακοίνωση η κυβερνητική παράταξη.

Η Νέα Δημοκρατία εξέδωσε ανακοίνωση με τίτλο «10 + 1 fake news του ΣΥΡΙΖΑ για το εργασιακό νομοσχέδιο» και απαντά σε 11 ερωτήματα, σχετικά με την κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση στις προβλέψεις του νομοσχεδίου, την οποία χαρακτηρίζει «fake news».

Συγκεκριμένα η Νέα Δημοκρατία αναφέρεται στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, και τονίζει τι ακριβώς ισχύει με το εργασιακό νομοσχέδιο.

1. Με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο η κυβέρνηση καταργεί το  8ωρο και καθιερώνει το 10ωρο εργασίας.

Στην πραγματικότητα το 8ωρο ήταν, είναι και θα παραμείνει κατοχυρωμένο! Και η όλη συζήτηση περί κατάργησής του είναι μια ανόητη συζήτηση. Στο νομοσχέδιο και η οποία κατοχυρώνει όχι μόνο το 8ωρο, αλλά και το 40ωρο και το 5ήμερο την εβδομάδα!

Σε ό,τι αφορά τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, αυτή είναι νόμος του κράτους εδώ και 30 χρόνια (νόμος 1892 του 1990). Ενώ υπάρχει και αντίστοιχη ευρωπαϊκή οδηγία που ισχύει σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Ο νόμος αυτός ίσχυε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, αλλά και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, που κατά τον ΣΥΡΙΖΑ καταργεί το 8ωρο, ίσχυε και επί διακυβέρνησής του!

Τι ισχύει λοιπόν; Με τον νόμο του 1990 παρέχεται η δυνατότητα (και όχι η υποχρέωση) στους εργαζόμενους που απασχολούνται με 8ωρο, μέσω συμφωνίας με συλλογική σύμβαση εργοδοτών και εργαζομένων, να μπορούν σε περιόδους αυξημένης απασχόλησης να δουλεύουν 2 ώρες επιπλέον την ημέρα, με ανάλογη μείωση του ωραρίου ή πληρωμένες επιπλέον άδειες κατά τις περιόδους μειωμένης απασχόλησης. Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας εφαρμόζεται ήδη στη χώρα μας σε αρκετές περιπτώσεις και έχει εφαρμοστεί και επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σε συγκεκριμένες εταιρείες όπως: ο ΟΤΕ, η Alpha Bank, o Παπαστράτος, η ΗΒΗ, κλπ.

Αυτό που αλλάζει με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο είναι ότι η διευθέτηση μπορεί να ισχύσει σε επιχειρήσεις που είτε δεν υπάρχουν καθόλου συνδικάτα είτε αν το θέλει ο ίδιος ο εργαζόμενος (μετά από αίτημά του) για να «συμφιλιώσει» την επαγγελματική με την οικογενειακή του ζωή. Παρέχεται δηλαδή η δυνατότητα σε όσους εργαζόμενους το επιθυμούν, να εργαστούν λίγο περισσότερο για κάποιες μέρες και λιγότερο κάποιες άλλες, ή ακόμα και να δουλέψουν 4 ημέρες την εβδομάδα, αντί να δουλεύουν 5 μέρες την εβδομάδα. Ή να πάρουν 6 εβδομάδες άδεια το χρόνο, αντί να πάρουν 4 εβδομάδες άδεια. Και η δυνατότητα αυτή παρέχεται χωρίς να μειώνονται οι αποδοχές τους ή να αυξάνεται ο μέσος όρος χρόνου εργασίας τους που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβεί τις 5 ημέρες την εβδομάδα και 8 ώρες την ημέρα!

2. Με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας ουσιαστικά καταργούνται οι υπερωρίες.  

Στην πραγματικότητα οι υπερωρίες όχι μόνο δεν καταργούνται με το νομοσχέδιο, αλλά ενισχύονται.

Οι υπερωρίες και η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι δύο διαφορετικοί μηχανισμοί που υπάρχουν σήμερα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Η βάση και για τους δύο μηχανισμούς ήταν και παραμένει το 8ωρο. Με βάση λοιπόν το 8ωρο, μπορεί ο εργαζόμενος:

Με τον ένα μηχανισμό (τις υπερωρίες) να δουλέψει παραπάνω ώρες για κάποιες μέρες και να τις πληρωθεί.

Και με τον άλλο μηχανισμό (τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας) να δουλέψει παραπάνω για κάποιες μέρες και να παίρνει ως αντάλλαγμα ελεύθερες τις Παρασκευές (στην περίπτωση της 4ήμερης εργασίας) ή περισσότερα ρεπό ή παραπάνω άδειες σε περιόδους του χρόνου που επιθυμεί. Αυτός ο μηχανισμός δεν αφορά εργαζομένους που θέλουν να δουλέψουν παραπάνω, αλλά μόνο όσους θέλουν να «απλώσουν» διαφορετικά τον χρόνο εργασίας τους χωρίς όμως συνολικά να τον αυξάνουν. 

Οι εργαζόμενοι ήταν και παραμένουν ελεύθεροι να διαλέξουν όποιον από τους δύο μηχανισμούς βολεύει τους ίδιους. Το μόνο που αλλάζει είναι, ότι η επιλογή του μηχανισμού της διευθέτησης θα μπορεί να γίνεται και με αίτημα του ίδιου του εργαζομένου, όταν αυτό τον εξυπηρετεί για λόγους που σχετίζονται με την καλύτερη «συμφιλίωση» προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.

Άλλωστε, με το νομοσχέδιο αναγνωρίζουμε το γεγονός ότι πολλοί εργαζόμενοι βασίζονται στις υπερωρίες για να στηρίξουν το εισόδημά τους και για αυτό τις διευρύνουμε: Αυξάνουμε τις επιτρεπόμενες υπερωρίες από τις 96 ώρες που είναι σήμερα στη βιομηχανία και τις 120 ώρες στους υπόλοιπους κλάδους, στις 150 ώρες το μέγιστο, που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Συνεπώς, τα περί κατάργησης των υπερωριών δεν ισχύουν παρά μόνο στη φαντασία του ΣΥΡΙΖΑ.

3. Με την αύξηση των υπερωριών δημιουργούνται εξαντλητικές συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους, ενώ δεν διασφαλίζονται παράλληλα οι απολαβές τους.

Στο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να διαλέξουν. Δεν γίνεται να ισχύουν και τα δύο: και να καταργούμε τις υπερωρίες και ταυτόχρονα να τις αυξάνουμε σε σημείο εξαντλήσεως των εργαζομένων!

Το εργασιακό νομοσχέδιο φέρνει τις επιτρεπόμενες υπερωρίες στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ώστε να έχουν τη δυνατότητα, οι εργαζόμενοι που το θέλουν, να συμπληρώνουν το εισόδημά τους με επιπλέον εργασία. Δίνει όμως παράλληλα τη δυνατότητα στους εργαζόμενους που θέλουν (για λόγους προσωπικούς ή οικογενειακούς) περισσότερο ελεύθερο χρόνο, αντί περισσότερων χρημάτων, να αιτηθούν τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας τους.

Παράλληλα, το νέο νομοσχέδιο, διασφαλίζει ακόμη περισσότερο τα δικαιώματα των εργαζομένων και συγκεκριμένα την καταγραφή του χρόνου εργασίας και των υπερωριών, ούτως ώστε να μην «κλέβουν» οι εργοδότες τους εργαζόμενους, και άρα να τους πληρώνουν πλήρως τις υπερωρίες τους. Αυτό επιτυγχάνεται με την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Ένα πάγιο αίτημα των ίδιων των εργαζομένων, της ΓΣΕΕ. Πρόκειται για ένα ψηφιακό μηχανισμό που θα συνδέει τους εργαζόμενους μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή τους (ή του κινητού ή του τάμπλετ τους) με το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ του Υπουργείου Εργασίας. Έτσι θα καταγράφονται αυτόματα και ηλεκτρονικά, και χωρίς την παρέμβαση τρίτου, τόσο η υπερωριακή απασχόληση, όσο και ο  χρόνος εργασίας συνολικά, ενώ θα καταπολεμάται η αδήλωτη εργασία και θα προστατεύεται ο εργαζόμενος από καταχρηστικές πρακτικές των εργοδοτών, αλλά και οι έντιμοι εργοδότες απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό των «πονηρούληδων». Η εφαρμογή της θα ξεκινήσει από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις (τράπεζες – βιομηχανία) και θα επεκταθεί το συντομότερο δυνατό σε όλο τον χώρο της εργασίας. Η θεσμοθέτηση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και αποτελεί μία επανάσταση στο χώρο της εργασίας!

4. Με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο απελευθερώνονται οι απολύσεις.

Πρόκειται περί πλήρους αντιστροφής της πραγματικότητας: Οι απολύσεις δεν απελευθερώνονται.

Ίσα-ίσα, στο νέο νομοσχέδιο υπάρχει ειδική διάταξη με ένα διευρυμένο κατάλογο σε σχέση με τους λόγους για τους οποίους απαγορεύεται πλήρως να γίνει μια απόλυση. Πέραν λοιπόν της απαγόρευσης απόλυσης για λόγους καταγωγής, φύλου, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού, συνδικαλιστικής δραστηριότητας κ.α. προστίθενται και άλλοι λόγοι απαγόρευσης:

Παράδειγμα 1: Πατέρας αποκτάει παιδί. Απαγορεύεται η απόλυσή του για 6 μήνες από την ημερομηνία γέννησης του παιδιού του.

Παράδειγμα 2: Εργοδότης προτείνει στον εργαζόμενο να προχωρήσουν σε διευθέτηση του χρόνου εργασίας του εργαζομένου και ο εργαζόμενος αρνείται. Ο εργοδότης προχωρά σε απόλυση. Η απόλυση αυτή καθίσταται αυτομάτως άκυρη.

Παράδειγμα 3: Εργαζόμενος που εργάζεται με τηλεργασία ασκεί το θεσπιζόμενο με το νομοσχέδιο «δικαίωμα της αποσύνδεσης» (δηλαδή δεν εργάζεται πέραν του συμφωνημένου ωραρίου) και ο εργοδότης του τον απολύει για αυτό το λόγο. Και αυτή η απόλυση καθίσταται αυτομάτως άκυρη.

Πρόκειται περί ρυθμίσεων που δεν υπήρχαν στο προηγούμενο εργασιακό καθεστώς. Σε αντίθεση λοιπόν με τα fake news της αντιπολίτευσης περί κύματος απολύσεων, εμείς διευρύνουμε το φάσμα προστασίας από τις απολύσεις! Και κάθε ρύθμιση του νομοσχεδίου για τις απολύσεις θα είναι εναρμονισμένη με αυτά που ισχύουν στις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

5. Με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο περιορίζεται το δικαίωμα στην απεργία, στην εκπροσώπηση των εργαζομένων και μπαίνουν εμπόδια στη συνδικαλιστική δραστηριότητα των εργαζομένων.

Το δικαίωμα στην απεργία είναι κατοχυρωμένο σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι κατοχυρωμένο στο Σύνταγμά μας και είναι αυτονόητα κατοχυρωμένο και στο νέο νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας. Πώς θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά;

Στόχος του νομοσχεδίου είναι απλώς να θεσπιστούν κανόνες διαφάνειας για τη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων προκειμένου οι όποιες αποφάσεις να μη λαμβάνονται από οργανώσεις-σφραγίδες. Αυτό άλλωστε είναι σε μεγάλο βαθμό αίτημα και των ίδιων των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Όλοι θυμόμαστε τα επεισόδια των ξυλοδαρμών στο συνέδριο της ΓΣΕΕ. Ήταν αποτέλεσμα ακριβώς της έλλειψης κανόνων για την αντιπροσωπευτικότητα, τη διαφάνεια και τον τρόπο που γίνονται οι ψηφοφορίες. Γι’ αυτό, με μέτρα διαφάνειας, ενισχύουμε την αξιοπιστία και την αντιπροσωπευτικότητα των συνδικαλιστικών οργανώσεων και διευκολύνουμε τη συμμετοχή των εργαζομένων. Θεσπίζουμε την υποχρεωτική εγγραφή συνδικαλιστικών και εργοδοτικών οργανώσεων σε ηλεκτρονικό μητρώο και την εξ αποστάσεως ψήφο στα συνδικάτα, με όλες τις δικλείδες διαφάνειας και μυστικότητας στις συνεδριάσεις και τις ψηφοφορίες. Σκοπός της διάταξης είναι να μην αμφισβητείται η τήρηση του νόμου σε κάθε συνδικαλιστική ενέργεια.

Παράλληλα, στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι η συνδικαλιστική πίεση των εργαζομένων να στρέφεται εναντίον των εργοδοτών και της κυβέρνησης και όχι εναντίον της κοινωνίας. Γι’ αυτό θεσπίζουμε την ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία (33%) σε κλάδους κοινής ωφέλειας (μετρό, κλπ.) κατά την διάρκεια της απεργίας. Για να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των πολιτών. Δεν πάμε να εφεύρουμε το τροχό! Εφαρμόζουμε ρυθμίσεις οι οποίες ήδη ισχύουν σε άλλες προηγμένες χώρες όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, ο Καναδάς, η Αυστραλία κ.λπ. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται η πρόβλεψη με την οποία απαγορεύεται η επαναπροκήρυξη από την δευτεροβάθμια οργάνωση, απεργίας που έχει κριθεί παράνομη από τα Δικαστήρια. Αυτό δεν σημαίνει ότι απαγορεύονται οι απεργίες, αλλά ότι θα γίνονται με τήρηση των προϋποθέσεων της νομοθεσίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ