Τροπολογία για τον εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ στο ν/σ για την πάταξη του λαθρεμπορίου

Στους βασικούς άξονες του σχεδίου της κυβέρνησης για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ αναφέρθηκε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης

Τροπολογία- «πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ» κατατίθεται εντός της ημέρας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη του λαθρεμπορίου που εισάγεται αύριο για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερακάκης ενημέρωσε την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, λέγοντας πως η τροπολογία ήδη βρίσκεται στην Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, ολοκληρώνονται οι σχετικές εκθέσεις και θα κατατεθεί εντός της ημέρας και επισήμως στη Βουλή. Παράλληλα, προχώρησε σε ενημέρωση των κομμάτων για τις στοχεύσεις της τροπολογίας, ενώ «άτυπα» έδωσε στα κόμματα το κείμενο της τροπολογία προκειμένου να έχουν περισσότερο χρόνο για να τη μελετήσουν.

Ο υπουργός υπογράμμισε την άμεση αναγκαιότητα της υλοποίησης ενός σχεδίου μετασχηματισμού και εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ για να μπορέσει να διαδραματίσει τον ρόλο του ως καθολικού παρόχου και να ανταγωνιστεί την αγορά.

Επισήμανε πως «διεθνώς, υπάρχει πτώση στο τζίρο που έχει το γράμμα και αύξηση στο τζίρο που έχει το δέμα. Και αυτό έχει ωθήσει διεθνώς τη συζήτηση στο να πρέπει παντού να γίνει μετασχηματισμός των εκάστοτε Ταχυδρομείων. «Οι περισσότερες χώρες αυτό το έκαναν πριν από εμάς. Η Δανία είναι ένα παράδειγμα- θα σας έλεγα ότι το υφιστάμενο πλάνο του μετασχηματισμού που διαμόρφωσε το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ΕΣΥΠ και τα ΕΛΤΑ είναι εμπνευσμένο από αυτή τη χώρα, ανν και άλλες χώρες όπως η Ιρλανδία, η Νορβηγία το έχουν ακολουθήσει» σημείωσε ο κ. Πιερακάκης.

Υπογράμμισε την αναγκαιότητα μετασχηματισμού και εξυγίανσης των ΕΛΤΑ, σημειώνοντας: «Πριν λίγους μήνες τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ το μήνα. Αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκησή τους να το έχει περιορίσει στα 4,7 εκατ. ευρώ το μήνα. Η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας».

Ο κ. Πιερακάκης ανέφερε πως μέχρι σήμερα «τα ΕΛΤΑ είχαν την υποχρέωση του κανόνα Χ+1 στο “γράμμα”, δηλαδή το γράμμα πρέπει να φτάσει την επόμενη ημέρα στον παραλήπτη του», σημειώνοντας πως «η ευρωπαϊκή βέλτιστη πρακτική είναι στο Χ+5» και προσέθεσε: «Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έπειτα από διαβούλευση αποφάσισε από τη νέα χρονιά αυτό να γίνει Χ+3, πράγμα το οποίο εκ των πραγμάτων θα διευκολύνει ζητήματα που έχουν σχέση με την καθολική υπηρεσία και με το οργανωσιακό μοντέλο της εταιρείας». Επισήμανε παράλληλα πως «σημαντικός είναι και ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός καθώς τα ΕΛΤΑ “τρέχουν” με Windows XP».

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, περιέγραψε το συνολικό πλάνο της κυβερνητική πολιτικής λέγοντας ότι «ως «κορωνίδα έχει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το υπουργείο Οικονομικών, από την ΕΕΣΥΠ, και η οποία φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ». Σημειώνοντας παράλληλα ότι και ο ιδιώτης μέτοχος, που είναι κατά 10% η Eurobank, μπορεί να συμμετάσχει σε αυτή την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Θέμα, όμως, όπως εξήγησε ο κ. Κ. Πιερακάκης, που δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο αυτής της τροπολογίας που θα κατατεθεί.

Η τροπολογία, είπε, ουσιαστικά είναι ένα υποσύνολο του γενικότερου πλάνου και θα περιλαμβάνει: Την αποζημίωση των ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία από το 2013 και μετά, καθώς αυτό είναι ένα χρέος του ελληνικού Δημοσίου απέναντι στα ΕΛΤΑ. Θα έχει διατάξεις σε σχέση με την πολιτική των νέων προσλήψεων, που θα πρέπει να αναπτυχθεί πλέον από την εταιρεία. Το μοντέλο για τους νεοπροσλαμβανόμενους θα είναι συναφές με αυτό της ΔΕΗ. Εισάγεται νέα πολιτική προμηθειών, για να μπορεί η εταιρεία να είναι πιο ευέλικτη σε σχέση με την ευρύτερη αγορά. Προβλέπεται εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους. Στις διατάξεις της τροπολογίας θα υπάρχει και το σχέδιο εθελουσίας εξόδου, όπου με βάση τον προγραμματισμό αφορά 2.000 άτομα, από ένα μόνιμο προσωπικό γύρω στους 5.500. Ο στόχος, είπε ο υπουργός, είναι το πλάνο αυτό να έχει εκτελεστεί μέσα σε μία διετία και σε αυτή τη διετία η εταιρεία να έχει γυρίσει σε λειτουργική κερδοφορία, υπογραμμίζοντας: «Εφόσον ο Έλληνας φορολογούμενος θα συμμετάσχει σε αυτή τη διαδικασία, μέσω της αυξήσεως μετοχικού κεφαλαίου, η εταιρεία θα πρέπει να έχει όλα τα εργαλεία και τις δυνατότητες για να σταθεί σωστά στα πόδια της».

Αναφερόμενος στο “οργανωσιακό” μοντέλο των ΕΛΤΑ, ο υπουργός τόνισε ότι θα “ακουμπά” στην υποχρέωση του καθολικού παρόχου. Αυτό που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό θα είναι «το λειτουργικό μοντέλο, καθώς υπάρχει η λεγόμενη λογική του shopping shop, δηλαδή να λειτουργούν ΕΛΤΑ και εντός μίας άλλης επιχείρησης».

Συνοψίζοντας τους στόχους του στρατηγικού σχεδίου της κυβέρνησης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνηση ανέφερε ότι είναι: Τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να παρέχουν την καθολική υπηρεσία και να την παρέχουν παντού. Να υπάρξει ο μέγιστος δυνατός σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Να εξασφαλίζεται η κοινωνική του διάσταση. Θέλουμε, είπε, «τα χρήματα τα οποία θα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος στα ΕΛΤΑ μέσω του κράτους να μπορέσει να τα πάρει πίσω μέσω της λειτουργικής κερδοφορίας της επιχείρησης και της αύξησης της περιουσίας της εταιρείας με τη συμμετοχή στρατηγικού επενδυτή».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ