Βουλή: Σφοδρή αντιπαράθεση Κεραμέως-Φίλη για το νομοσχέδιο “εκσυγχρονισμού της ιδιωτικής εκπαίδευσης”

“Αντί να φέρνετε νεοφιλελεύθερα νομοσχέδια στη Βουλή, καλό θα ήταν να λάβετε μέτρα εναντίον του κορωνοϊού για το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβρη” επισήμανε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης. “Θέλατε αύξηση κρουσμάτων στους δύο μήνες που λειτούργησαν τα σχολεία, αλλά δεν σας βγήκε το αφήγημα, διότι είχαμε μόνο 3 κρούσματα” απάντησε η υπουργός Παιδείας.

Έντονη αντιπαράθεση μεταξύ της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και των κομμάτων της αντιπολίτευσης διεξήχθη πριν από λίγη ώρα στη Βουλή, με αφορμή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, με την κ. Κεραμέως να κάνει λόγο για “γενναία μεταρρυθμιστική τομή που δίνει ευελιξία, αυτονομία και ελευθερία δράσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση, και την αντιπολίτευση να αντιτείνει ότι διαλύονται εργασιακά και εκπαιδευτικά δικαιώματα προς όφελος μόνο των επιχειρηματιών” ξεκίνησε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο “Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις”.

“Είναι μια σημαντική παρέμβαση της κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό της Παιδείας και τη διόρθωση στρεβλώσεων που υπάρχουν ως αποτέλεσμα της ιδεοληπτικής εμμονής της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που ακύρωσε με τις πολιτικές της το συνταγματικό δικαίωμα του γονέα να επιλέγει αν θέλει δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο για το παιδί του” τόνισε η υπουργός Παιδείας και συνέχισε: “Το σημερινό καθεστώς χαρακτηρίζεται από υπέρμετρο κρατισμό. Το νομοσχέδιο έρχεται να διορθώσει και να επιφέρει μια πιο υγιή λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων. Ήρθε η ώρα να διασφαλιστεί η κρατική εποπτεία αλλά και ταυτόχρονα να δοθεί ελευθερία, αυτονομία και μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη ευελιξία στην ιδιωτική εκπαίδευση, ώστε να ανταποκριθεί και στις σύγχρονες ανάγκες και στις απαιτήσεις των γονέων και των εκπαιδευτικών”.

Οι τρεις άξονες του νόμου

Παράλληλα η κ. Κεραμέως αναπτύσσοντας την ουσία του νομοσχεδίου μίλησε για τους τρεις άξονές του:

– Εισαγωγή μεγαλύτερης ευελιξίας, τόσο του ωραρίου λειτουργίας όσο και των δράσεων των ιδιωτικών σχολείων.

– Αλλαγές στη χρήση των κτιριακών εγκαταστάσεων και δυνατότητα συστέγασης όλων των ειδών εκπαίδευσης.

– Διαχείριση ανθρώπινου εκπαιδευτικού δυναμικού, όπως αξιολόγησή του με κριτήρια που ισχύουν στο Δημόσιο, κατάργηση των συμβάσεων 2ετίας, δυνατότητα πρόσβασης και σε άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν του κανονικού ωραρίου και με πληρωμή – και αν το επιθυμούν, και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

“Εκπληρώνουμε πάγια αιτήματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών”

“Δίνουμε νέες ευκαιρίες απασχόλησης και αύξησης του μισθού του εκπαιδευτικού δυναμικού, με πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες επ’ αμοιβή και πέραν του κανονικού ωραρίου. Αυτό ήταν ένα πάγιο αίτημά τους, να έχουν πρόσθετη αμοιβή και δραστηριότητες” σημείωσε η κ. Κεραμέως για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς. “Χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Πηγαίνουμε από τον υπερκρατισμό στην αυτονομία, στην ευελιξία και στην ενίσχυση καινοτόμων δραστηριοτήτων, πάντοτε μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο νομοθεσίας”.

Έμφαση όμως έδωσε η κ. Κεραμέως και στο Άρθρο 14 του νομοσχεδίου, το οποίο αφορά τη συστηματική διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων για τις πανελλήνιες εξετάσεις: “Μέχρι σήμερα αυτά τα μαθήματα είτε δεν διδάσκονταν καθόλου είτε ήταν αποσπασματικά για τη συμμετοχή των μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για πρώτη φορά καθιερώνεται πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας. Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία που δημιουργεί νέες δυνατότητες και ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση” τόνισε.

Δηλώσεις Φ. Πιπιλή

Η εισηγήτρια της ΝΔ Φωτεινή Πιπιλή έκανε λόγο για “νομοσχέδιο-τομή, που εδράζεται στις βασικές αξίες του νεοφιλελευθερισμού που ενστερνίστηκε και ψήφισε η πλειονότητα του ελληνικού λαού στις τελευταίες εκλογές”, ενώ έμφαση έδωσε, με τη σειρά της, “στη θεσμοθέτηση της συστηματικής διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων που περιλαμβάνονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, που όμως μέχρι σήμερα δεν διδάσκονταν στα δημόσια επαγγελματικά λύκεια. Το τρίπτυχο αυτό του νομοσχεδίου είναι ‘εμπιστοσύνη, ευελιξία και προστασία’. Είναι ανάγκη να εκσυγχρονιστεί η ιδιωτική εκπαίδευση, με σεβασμό στους κανόνες δικαίου” ανέφερε.

Σφοδρές αντιδράσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης εμφανίστηκε έντονα επικριτικός, τονίζοντας ότι “προτεραιότητα της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας έπρεπε να είναι η προετοιμασία των σχολείων για ένα πιθανό δεύτερο κύμα κορωνοϊού. Αντίθετα, το υπουργείο Παιδείας έσπευσε να φέρει ένα νομοσχέδιο για την εξόφληση γραμματίων των προεκλογικών χορηγών της ΝΔ. Αυτή είναι η αντίληψη της κυβέρνησης. Όταν όμως ανοίξουν τα σχολεία, θα επαναληφθούν τα προβλήματα που είδαμε την άνοιξη. Αλλά τότε υπήρχε άλλοθι, λόγω της πρωτόγνωρης κρίσης. Το Σεπτέμβριο όμως δεν θα υπάρχει”. Παράλληλα ο κ. Φίλης ζήτησε να επανεξεταστεί η δυνατότητα απουσίας μαθητών με απλή υπεύθυνη δήλωση του γονέα, να μην υπάρχει καμία κάμερα στη τάξη με παρουσία μαθητών, να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης καθηγητών και δασκάλων στο πρώτο 15νθημερο του Αυγούστου με αυξημένη στελέχωση και να αναβαθμιστεί το σχολικό δίκτυο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, “με το νομοσχέδιο ανατρέπεται το καθεστώς που ισχύει μέχρι σήμερα στην εκπαίδευση, όπου το κράτος ασκεί δημόσια εποπτεία, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό χώρο της εκπαίδευσης, όπως έχει κατοχυρωθεί στο Σύνταγμα. Το νομοσχέδιο διαλύει τις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, καταργεί τη διετή σύμβαση που έληγε το 2021 και δίνει τη δυνατότητα πλέον για απολύσεις χωρίς αιτιολόγηση από τους εργοδότες” τόνισε ο κ. Φίλης. “Αποτέλεσμα είναι τόσο η ΔΑΚΕ όσο και οι γονείς μαθητών και εργαζόμενοι στην ιδιωτική εκπαίδευση να είναι κατά του νομοσχεδίου και να το καταγγέλλουν, διότι εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα των σχολαρχών”.

Οι θέσεις του ΚΙΝΑΛ

Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου  συντάχθηκε με τον κ. Φίλη σε ό,τι αφορά την προετοιμασία της Πολιτείας εν όψει του Σεπτεμβρίου, τονίζοντας ότι το υπουργείο Παιδείας “πρέπει να προχωρήσει σε συζητήσεις με τα κόμματα για να συμβάλλουν στις τελικές αποφάσεις”. Περνώντας στην κριτική του νομοσχεδίου, παρατήρησε ότι στην εκπαίδευση “επικρατούν ιδεοληπτικά βαρίδια και διχαστικές λογικές: Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ιδιωτικό ή δημόσιο, ούτε ευελιξία έχει ούτε εποπτεία για έλεγχο και καθοδήγηση” υποστήριξε, προσθέτοντας: “Σε ό,τι δε αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση, η ασφυκτική παρουσία του κράτους είναι έκδηλη”.

Και εν συνεχεία επισήμανε ότι “πιστεύαμε πως αυτό το νομοσχέδιο θα έφερνε ένα νέο τοπίο στην εκπαίδευση. Ωστόσο δυστυχώς αφορά μόνο μια συγκεκριμένη ομάδα ιδιωτικών σχολών, σχολάρχες στην πραγματικότητα. Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία με δεξιά τοξικότητα. Το υπουργείο Παιδείας προβάλλει την ανάγκη μεγαλύτερης ευελιξίας και αυτονομίας στις ιδιωτικές δομές, όμως αυτό συνδέεται και από ισχυρές δομές εποπτείας και ελέγχου της Πολιτείας”. Ιδιαίτερα επικριτική ήταν η κ. Κεφαλίδου και για “την κατάργηση της διετίας, η οποία απελευθερώνει τις απολύσεις για να μην δεσμεύονται οι σχολάρχες ενώ πλήττει τους εκπαιδευτικούς του οποίους μετατρέπει σε αναλώσιμους. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν δίκαιο που φοβούνται ότι θα αλλάξει δραματικά το εργασιακό τους καθεστώς” ανέφερε.

Οι θέσεις του ΚΚΕ

Επικριτικός σε ό,τι αφορά την προετοιμασία του υπουργείου Παιδείας εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς εμφανίστηκε και ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής. “Μεταφέρουμε τη διάχυτη αγωνία των λαϊκών οικογενειών και των εκπαιδευτικών για το θέμα με ποιους όρους θα ξεκινήσει η νέα χρονιά. Οι δηλώσεις ότι ‘θα εφαρμόσουμε τις συστάσεις των ειδικών’ δεν τους εφησυχάζουν. Το θέμα είναι με ποιες προϋποθέσεις θα γίνει αυτό, όπως το αν θα είναι περισσότερες οι σχολικές αίθουσες, αν θα αυξηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι εργαζόμενοι στην σχολική καθαριότητα. Φοβούμαστε ότι τα δείγματα γραφής της κυβέρνησης δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά” ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο αυτό καθ’ εαυτό, ο κ. Δελής υποστήριξε ότι “συντάχθηκε κατά παραγγελία των επιχειρηματιών για τη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Έτσι κλιμακώνει την επίθεση στο χώρο της Παιδείας, ισοπεδώνοντας τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Οι αναφορές της κυβέρνησης περί εκσυγχρονισμού της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι ψευδεπίγραφες: στην πράξη ό,τι ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα είχαν απομείνει και όποια ελάχιστη προστασία είχαν οι εκπαιδευτικοί εξαφανίζονται.

Οι απόψεις της Ελληνικής Λύσης

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία Ασημακοπούλου έκανε λόγο για διαχρονικές στρεβλώσεις που υπήρχαν στην ιδιωτική εκπαίδευση, εκφράζοντας παράλληλα επιφυλάξεις επί της αρχής του νομοσχεδίου. “Η ενίσχυση της ευελιξίας των ιδιωτικών σχολείων και η αξιολόγηση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση” σημείωσε, ενώ τόνισε ότι το νομοσχέδιο πρέπει να υπηρετεί τους εθνικούς μας στόχους. “Η σύγχρονη εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από τον περίγυρο” πρόσθεσε.

Αντιδράσεις από το ΜέΡΑ25

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα έκανε λόγο για “γνωστή νεοφιλελεύθερη πολιτική της ΝΔ με απόλυτη αδιαφορία για τους εργαζομένους: Στην επιτροπή Εμπορίου και όχι στην Επιτροπή Μορφωτικών έπρεπε να συζητηθεί το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής επιχειρηματικότητας. Γιατί εκεί εξαντλείται. Με απόλυτη περιφρόνηση προς τους εργαζόμενους εξασφαλίζει προνομιακή κερδοφορία σε λίγους επιχειρηματίες” είπε η κ. Σακοράφα και συμπλήρωσε: “Καλούμαστε να επικυρώσουμε μια εξωθεσμική πρωτοβουλία μιας δράκας επιχειρηματιών που εργαλιοποιεί την εκτελεστική εξουσία. Είναι εμφανές ότι οι διατάξεις έχουν εκπονηθεί από συγκεκριμένους σχολάρχες. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να ευτελίζει τις συνταγματικές και νομοθετικές διαδικασίες με υπαγορευμένες διατάξεις. Ο τίτλος του νομοσχεδίου έπρεπε να είναι ‘πλήρης αναβάθμιση των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων’, διότι θεσμοθετείται η απόλυτη κυριαρχία της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση” κατέληξε η κ. Σακοράφα.

Αντεπίθεση Κεραμέως

Απαντώντας στα περί ελλιπούς προετοιμασίας του υπουργείου εν όψει ενός πιθανότατου δεύτερου κύματος κορωνοϊού, η υπουργός Παιδείας αντέτεινε ότι έχουν παρθεί έγκαιρα όλα τα απαραίτητα μέτρα.

“Επαναλαμβάνετε στον ΣΥΡΙΖΑ το αφήγημά σας ότι απειλείται η ζωή των παιδιών μας από τον κορωνοϊό. Δεν σας βγήκε όμως το αφήγημά σας τη πρώτη φορά, γιατί στους δύο μήνες που λειτούργησαν τα σχολεία, στις 14.500 σχολικές μονάδες στις οποίες συμμετείχε το 83% των μαθητών, είχαμε μόνο τρία κρούσματα κορωνοϊού” ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως. “Το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και έχει εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέσα, όπως ακριβώς εισηγούνται οι ειδικοί επιστήμονες, για να είμαστε έτοιμοι τον Σεπτέμβριο να αντιμετωπίσουμε, όπως θα εξελίσσεται, ενδεχόμενο νέου κύματος κορωνοϊού” πρόσθεσε η κ. Κεραμέως και κατέληξε: “Οι ειδικοί είναι αισιόδοξοι. Έχουν πλέον διεθνή δεδομένα και μελέτες που δείχνουν ότι τα παιδιά δεν αρρωσταίνουν και δεν μεταδίδουν τον ιό. Σαφώς και όλοι πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τα νέα δεδομένα”.

Απαντώντας επίσης στις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ελλιπή δημόσια διαβούλευση, αντέτεινε ότι “το υπουργείο Παιδείας δεν επέλεξε να φέρει στα μουλωχτά, μήνα Αύγουστο, και χωρίς διαβούλευση, νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ”. Άφησε δε αιχμές ότι “όταν το νομοσχέδιο αναρτήθηκε για διαβούλευση, υπήρξαν σχόλια copy paste”.

“Εμείς θα ακούσουμε τις προτάσεις των φορέων και θα είμαστε ανοιχτοί σε βελτιωτικές αλλαγές” διαβεβαίωσε η υπουργός, κλείνοντας τη συζήτηση.

Να σημειωθεί ότι αύριο το πρωί έχουν κληθεί να καταθέσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου εξωκοινοβουλευτικοί φορείς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ