Ποιοι επιχειρηματίες κινδυνεύουν να επιστρέψουν εντόκως την ενίσχυση των «παγίων δαπανών»
Οι έλεγχοι στις αιτήσεις θα πραγματοποιούν από την ΑΑΔΕ και το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ - Τι προβλέπεται αν υποβληθούν τροποποιητικές δηλώσεις.
Αυστηρές προϋποθέσεις για τη λήψη της επιδότησης των παγίων δαπανών, περιλαμβάνει η κοινή απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας, ενώ καθορίζει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες, το ποσό της ενίσχυσης μπορεί να μειωθεί ή και να επιστραφεί εντόκως.
Η καταβολή της ενίσχυσης, θα γίνεται μετά από ελέγχους και διασταυρώσεις που θα διενεργούν η ΑΑΔΕ και η ΕΡΓΑΝΗ, για να διαπιστωθεί η νομιμότητα των αιτημάτων, καθώς πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια, όπως π.χ. της απασχόλησης. Οι έλεγχοι θα είναι και προληπτικοί, κατά την υποβολή των αιτήσεων όσο και εκ των υστέρων, μετά την καταβολή της ενίσχυσης. Και τα δικαιολογητικά που θα υποβληθούν μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2021, θα πρέπει να φυλάσσονται για μια δεκαετία, για ενδεχόμενο έλεγχο.
Αναλυτικότερα, για τη λήψη της ενίσχυσης, η οποία θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την πληρωμή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, απαιτείται η υποβολή αίτησης έως την 4η Αυγούστου. Το ποσό της ενίσχυσης θα διαμορφωθεί σε 14.000 ευρώ κατά μέσο όρο για τις περίπου 31.000 επιχειρήσεις που δικαιούνται να υποβάλλουν σχετική αίτηση, ενώ το συνολικό ποσό που θα διατεθεί ανέρχεται σε 500 εκατ. ευρώ.
Η απόφαση ορίζει ότι το ποσό, που προκύπτει μέσα από έναν πολύπλοκο μαθηματικό τύπο, θα συμψηφιστεί αποκλειστικά με φόρους και εισφορές που βεβαιώθηκαν ή θα βεβαιωθούν στο χρονικό διάστημα από την 1η Ιουλίου μέχρι και το τέλος Δεκεμβρίου του 2021. Στην περίπτωση, δε, που οι φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις που θα βεβαιωθούν είναι λιγότερες από το ποσό της ενίσχυσης, το υπόλοιπο ποσό θα διαγραφεί και δεν πρόκειται να καταβληθεί υπό τη μορφή μετρητών στον δικαιούχο.
Μεταξύ των οφειλών που μπορούν να πληρωθούν με το ιδιότυπο αυτό «κουπόνι» της ΑΑΔΕ, είναι ο φόρος εισοδήματος, ο ΦΠΑ αλλά και ο ΕΝΦΙΑ, όπως και οι ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι, πώς δεν υπάρχει δυνατότητα συμψηφισμού του «κουπονιού» με φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις που έχουν ήδη καταστεί ληξιπρόθεσμες πριν από το β’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς.
Οι ιδιαίτερα αυστηροί όροι
Η καταβολή της ενίσχυσης, θα γίνεται μετά από ελέγχους και διασταυρώσεις που θα διενεργούν η ΑΑΔΕ και η ΕΡΓΑΝΗ, για να διαπιστωθεί η νομιμότητα των αιτημάτων, καθώς πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένοι όροι.
Σύμφωνα με την απόφαση, η ενισχυόμενη επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Μαΐου 2021 έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαΐου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 είναι χαμηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020 για τουλάχιστον τρεις (3) μήνες εντός του 2021.
Αντιθέτως, στην περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 και κατά την 1η Αυγούστου χαμηλότερο από αυτό που είχε κατά την 28η Οκτωβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 28η Οκτωβρίου για τουλάχιστον δύο (2) μήνες εντός του 2021.
Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και θα αφορά το μέσο όρο του αριθμού των εργαζομένων κατά το διάστημα αυτό. Για τον έλεγχο, από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 ή κατά την 1η Αυγούστου 2020 ή κατά την 28η Οκτωβρίου, κατά περίπτωση, εξαιρούνται οι λύσεις συμβάσεων ένεκα συνταξιοδότησης ή θανάτου, οι λύσεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς αποχωρήσεις.
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά
Ακόμη, η επιχείρηση οφείλει να υποβάλει, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2021 τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ειδικότερα, το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας, για τα Δικαστήρια εντός ΟΣΔΔΥ-ΠΠ που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, αναζητείται αυτεπαγγέλτως, με αποστολή σχετικών στοιχείων από την ΑΑΔΕ, όπως ενδεικτικά Α.Φ.Μ., έδρα, επωνυμία.
Ειδικά οι επιχειρήσεις που αιτούνται να λάβουν την ενίσχυση με βάση το Τμήμα 3.12 του Προσωρινού Πλαισίου υποβάλλουν επιπλέον βεβαίωση λογιστή και νόμιμου εκπρόσωπου της επιχείρησης, και στη περίπτωση που υπόκεινται σε υποχρέωση ελέγχου οικονομικών καταστάσεων βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή στη βάση των τελευταίων ελεγμένων οικονομικών καταστάσεων που καλύπτουν την περίοδο ενίσχυσης, όπου βεβαιώνεται:
α) η ζημία προ φόρων της επιχείρησης για την περίοδο Απριλίου ως Δεκεμβρίου 2020, συνυπολογιζόμενων των προσωρινών μέτρων ενίσχυσης από τα οποία έχει επωφεληθεί η επιχείρηση δυνάμει του Προσωρινού Πλαισίου και
β) ότι η ληφθείσα δυνάμει του παρόντος ενίσχυση δεν υπερβαίνει το 70% για τις μεγάλες και τις μεσαίες επιχειρήσεις, και το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, της ως άνω ζημίας.
Σε περίπτωση που με βάση την ως άνω βεβαίωση προκύπτει ότι το ποσό της ληφθείσας δυνάμει του Τμήματος 3.12 του Προσωρινού Πλαισίου ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης υπερβαίνει τα ως άνω ποσοστά κατά περίπτωση, το υπερβάλλον ποσό ενίσχυσης ανακτάται εντόκως από την ημερομηνία καταβολής τους και έως την επιστροφή τους, με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της ΕΕ, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06).
Ακόμη, οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.