ΑΑΔΕ: Πότε ξεκινάει τους ελέγχους στις Επιστρεπτέες Προκαταβολές

Τι αλλάζει στα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλουν οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες ως τις 16 Ιουλίου
ΑΑΔΕ

Ελέγχους στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που συμμετείχαν και έλαβαν ή κόπηκαν από τις 7 Επιστρεπτέες Προκαταβολές, ξεκινά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) από τις 17 Ιουλίου, προκειμένου να εντοπίσει περιπτώσεις καταστρατήγησης και απάτης.

Μία μέρα νωρίτερα, στις 16 Ιουλίου, λήγει η προθεσμία για την υποβολή των δικαιολογητικών για όλες τις Επιστρεπτέες Προκαταβολές, ενώ με νέα απόφαση της ΑΑΔΕ, επέρχονται αλλαγές και στα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά.

Αναλυτικότερα, με 7 νέες κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης τροποποιείται η λίστα των δικαιολογητικών που οφείλουν να υποβάλουν έως τις 16 Ιουλίου οι εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που έλαβαν ενίσχυση έστω και από μία από τις 7 Επιστρεπτέες Προκαταβολές.

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, απαιτείται να επισυναφθούν μέσω της ειδικής εφαρμογής «Υποβολή Δικαιολογητικών Επιστρεπτέων Προκαταβολών» τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

1. Υπεύθυνη δήλωση του λογιστή της επιχείρησης που να βεβαιώνει ότι η επιχείρηση την 1.12.2019 (ανάλογα με την νομική μορφή και το είδος βιβλίων της επιχείρησης), σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στο σημείο Α του Παραρτήματος Ι «Ορισμός Προβληματικής Επιχείρησης»:

• είτε δεν είχε απολέσει πάνω από το ήμισυ του εγγεγραμμένου της κεφαλαίου λόγω συσσωρευμένων ζημιών,

• είτε δεν είχε απολέσει πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου της, όπως εμφανίζεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, λόγω συσσωρευμένων ζημιών. Το ανωτέρω δεν απαιτείται στην περίπτωση ανεξάρτητων ατομικών επιχειρήσεων, καθώς και στην περίπτωση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Επιπλέον, εάν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση, να βεβαιώνει ότι τα τελευταία δύο έτη:

• ο δείκτης χρέους προς ίδια κεφάλαια της επιχείρησης δεν ήταν υψηλότερος του 7,5 και

• ο δείκτης κάλυψης χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της επιχείρησης (EBITDA interest coverage ratio) δεν ήταν κάτω του 1,0.

2. Πιστοποιητικό μη πτώχευσης, μη υποβολής αίτησης για πτώχευση, μη θέσης σε αναγκαστική διαχείριση και μη υποβολής αίτησης για θέση σε αναγκαστική διαχείριση.

Η βασική αλλαγή

Με τις 7 νέες ΚΥΑ τροποποιείται το πλαίσιο των επιστρεπτέων προκαταβολών 1 έως 7 και συγκεκριμένα η παράγραφος 2 που αφορά στις υποχρεώσεις των δικαιούχων για όλες τις επιστρεπτέες προκαταβολές ορίζεται πλέον, ότι το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας, για τα Δικαστήρια εντός ΟΣΔΔΥ-ΠΠ που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, αναζητείται αυτεπαγγέλτως, με αποστολή σχετικών στοιχείων από την ΑΑΔΕ, όπως ενδεικτικά Α.Φ.Μ., έδρα, επωνυμία.

Η σχετική παράγραφος που τροποποιήθηκε σε όλες τις αποφάσεις των επιστρεπτέων προκαταβολών έχει ως εξής: «2. Εφόσον η επιχείρηση ενισχύεται βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, οφείλει να υποβάλει, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», μέχρι την 16η Ιουλίου 2021 τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο Παράρτημα ΙΙ.Β. της παρούσας, το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας. Ειδικότερα, το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας, για τα πρωτοδικεία που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, αναζητείται αυτεπαγγέλτως, με παροχή σχετικών στοιχείων από την ΑΑΔΕ».

Ταυτόχρονα τροποποιήθηκε και το παράρτημα ΙΙ Β σε όλες τις επιστρεπτέες προκαταβολές  και αντί του πιστοποιητικού μη πτώχευσης ορίζεται το ως άνω Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας.

Οι σαρωτικοί έλεγχοι

Από τις 17 Ιουλίου, καθώς θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των δικαιολογητικών, η ΑΑΔΕ θα ξεκινήσει εξονυχιστικούς ελέγχους στις αιτήσεις που υποβλήθηκαν. Σημειώνεται, πως ο έλεγχος θα αφορά τόσο τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, που έλαβαν ενισχύσεις όσο και εκείνες που υπέβαλαν αιτήσεις και κόπηκαν.

Στη δεύτερη κατηγορία θα πραγματοποιηθούν φορολογικοί έλεγχοι στις περιπτώσεις εκείνες που εντοπιστούν «πειραγμένα» στοιχεία στους τζίρους είτε της τρέχουσας περιόδου της πανδημίας είτε και νωρίτερα. Στο στόχαστρο θα τεθούν οι επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες, πριν από τη λήξη των προθεσμιών για τις Επιστρεπτέες Προκαταβολές υπέβαλαν τροποποιητικές δηλώσεις εισοδήματος και ΦΠΑ για τα προηγούμενα έτη, 2019 και 2020, με τις οποίες αύξαναν τον τζίρο που είχαν δηλώσει, ώστε ο τζίρος που δήλωναν στη διάρκεια της πανδημίας να φαίνεται μικρότερος και να καλύπτουν το συγκεκριμένο κριτήριο.

Ορισμένες κραυγαλέες περιπτώσεις ήδη εντοπίστηκαν και τέθηκαν εκτός των δικαιούχων των επιστρεπτέων προκαταβολών, αλλά είναι ήδη στο πρόγραμμα για τη διεξαγωγή φορολογικών ελέγχων. Ωστόσο, στελέχη της ΑΑΔΕ τονίζουν ότι υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις επιχειρήσεων με πειραγμένο τζίρο, οι οποίες ίσως κατάφεραν να λάβουν ενισχύσεις μέσω των επιστρεπτέων προκαταβολών και θα ελεγχθούν, μετά την υποβολή των δικαιολογητικών.

Τα «καμπανάκια» στην ΑΑΔΕ άρχισαν να χτυπούν από τον 4ο κύκλο της ενίσχυσης, με αποτέλεσμα το πλαίσιο επιλογής των δικαιούχων να καταστεί αυστηρότερο, για τους επόμενους κύκλους.
Ταυτόχρονα σε συνάρτηση με τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, θα ελεγχθεί εάν οι λήπτες των επιστρεπτέων προκαταβολών τήρησαν ή τηρούν τη δέσμευση για τη διατήρηση του ίδιου αριθμού εργαζομένων, μέχρι κάποιες συγκεκριμένες προθεσμίες και δεν έχουν προβεί σε μείωση προσωπικού. Η τελευταία προθεσμία για τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης, λήγει στις 31 Αυγούστου και αφορά τις επιχειρήσεις που έλαβαν ενίσχυση από τον 7ο κύκλο.

Οι κυρώσεις που αντιμετωπίζουν

Οι παραβάτες που θα εντοπιστούν είτε άμεσα είτε και σε βάθος χρόνου, θα υποχρεωθούν αφενός να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού που έλαβαν ως Επιστρεπτέα Προκαταβολή, αφετέρου θα τους καταλογιστούν τόκοι και προσαυξήσεις. Ταυτόχρονα, ο έλεγχος δεν θα περιοριστεί μόνο στα κριτήρια για τη λήψη της Επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά θα τους γίνει εκτεταμένος φορολογικός έλεγχος. Για τους λήπτες της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, προβλέπεται εκτεταμένο πλαίσιο ελέγχων και συγκεκριμένα:

• Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

• Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από την φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου. Ο υπολογισμός των τόκων ανάκτησης γίνεται από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης.

• Ο δικαιούχος λήπτης της ενίσχυσης υποχρεούται να παράσχει κάθε στοιχείο, έγγραφο ή πληροφορία, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα αποτίμησης και αξιολόγησης του παρόντος προγράμματος ενίσχυσης, στα αρμόδια όργανα.

• Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται είτε υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ