Πως η γρήγορη μόδα καταστρέφει τον πλανήτη

Η παραγωγή και αγορά ρούχων εφήμερης χρήσης αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα παραγωγής ρύπων στον πλανήτη

Ο γίγαντας της γρήγορης μόδας Shein, μόλις έγινε ο μεγαλύτερος πωλητής λιανικής που λειτουργεί μόνο μέσω διαδικτύου στον κόσμο. Τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, η εφαρμογή έγινε η πιο δημοφιλής σε downloads με πάνω από 17,5 εκατομμύρια λήψεις σε όλα τα καταστήματα Google Play και Apple. Αλλά γιατί η ταχεία ανάπτυξη της Shein ανησυχεί τους ειδικούς για τη βιωσιμότητα;

Η Shein κυκλοφόρησε το 2008, αρχικά ως λιανοπωλητής νυφικών. Έκτοτε η κινεζική εταιρεία επεκτάθηκε ραγδαία, με ιδιαίτερη επιτυχία στο μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Είναι η πιο αναφερόμενη μάρκα στο δίκτυο του TikTok, ξεπερνώντας κατά πολύ το Netflix που ήρθε στη δεύτερη θέση. Η Shein έχει επισημανθεί περισσότερες από τρεις φορές συχνότερα από τα McDonald’s ή τα Starbucks, έχει εισέλθει στην αγορά της γενιάς Z πιο πολύ από οποιαδήποτε άλλη μάρκα.

Η Shein αντιπροσωπεύει τώρα σχεδόν το ένα τρίτο (28 τοις εκατό) της αγοράς της λεγόμενης γρήγορης μόδας στις ΗΠΑ και η εταιρεία φημολογείται ότι οδεύει προς την καταχώριση της στο χρηματιστήριο.

Όμως, καθώς η Shein κατακτά τα κοινωνικά δίκτυα με ινφλουένσερς σε όλο τον κόσμο να μοιράζονται τα βίντεό τους το τάγκ του «#SHEINHAUL», οι ακτιβιστές βρίσκονται σε απόγνωση.

Όταν κοιτάζετε μερικούς από τους αριθμούς γύρω από τη μάρκα, είναι εκπληκτικό. Σύμφωνα με την CEO Μόλι Μιάο, η εταιρεία κυκλοφορεί μεταξύ 700 και 1.000 προϊόντα την ημέρα.

Η Shein λέει ότι κάθε προϊόν παράγεται μόνο σε μικρούς αριθμούς κυρίως μεταξύ 50-100 τεμαχια, ελαχιστοποιώντας έτσι τις πρώτες ύλες που σπαταλούνται. Όταν ένα προϊόν είναι δημοφιλές, τότε παράγεται μαζικά σε μεγαλύτερη κλίμακα.

Αλλά ακόμη και όταν ένα προϊόν, παράγεται σε μικρή κλίμακα εξακολουθεί να συμβάλλει στις εκπομπές άνθρακα και να δημιουργεί απόβλητα. Με βάση τους παραπάνω αριθμούς και χρησιμοποιώντας τα πιο συντηρητικά στοιχεία, εξακολουθούν να παράγονται τουλάχιστον 35.000 προίόντα καθημερινά και στη χειρότερη 100.000.

Η βιωσιμότητα τελικά είναι η αγορά και η κατανάλωση λιγότερων προϊόντων. Το επιχειρηματικό μοντέλο της Shein έχει ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να αυξάνει την ζήτηση και να εγγυάται ότι υπάρχει σχεδόν πάντα κάτι καινούργιο που ένας καταναλωτής θα θέλει να αγοράσει.

Όταν οι ειδικοί εξέτασαν τον ιστότοπο της εταιρείας, διαπίστωσαν ότι το 70 τοις εκατό των προϊόντων της σε απόθεμα, είναι παραγωγής των τελευταίων τριών μηνών. Σε άλλους λιανοπωλητές γρήγορης μόδας, όπως τα Zara και η H&M, αυτός ο αριθμός κυμαίνεται μεταξύ 40-53 %.

Σε έναν κόσμο όπου ο μέσος καταναλωτής πετάει το 60 % των καινούργιων ρούχων την ίδια χρονιά που αγοράστηκαν, η προσέγγιση της Shein στις πωλήσεις είναι ένα σαφές μέρος αυτής της συμπεριφοράς.

Εκτός από τη συμβολή στην κλιματική κρίση, η γρήγορη μόδα βασίζεται επίσης στην εκμετάλλευση ανθρώπων εντός της αλυσίδας εφοδιασμού. Προκειμένου να παραχθεί μαζική παραγωγή ρούχων και να πουληθούν σε έκπτωση πρέπει να μειωθεί το κόστος με ότι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους του τρίτου κόσμου.

Τελικά η επιλογή είναι του καταναλωτή: ένας βιώσιμος πλανήτης όπου οι εργαζόμενοι πληρώνονται δίκαια ή φθηνότερα ρούχα που δημιουργήθηκαν με αιματοβαμμένα χέρια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ