Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα «ανάβουν φωτιά» στις τιμές του πετρελαίου

Οι αεροπορικές επιθέσεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας έκαναν ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα για τη διακίνηση εμπορευμάτων.

Οι συνεχόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά ναυτιλιακά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν αυξανόμενες αντιδράσεις στις παγκόσμιες αγορές, που «ζυγίζουν» καθημερινά τον αντίκτυπο και βλέπουν τον φόβο των εταιριών για τα εμπορεύματα τους.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Marketwach, βασιζόμενο σε πληροφορίες του Bloomberg, οι μισθώσεις δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά πετρελαίου και καυσίμων αποκαλύπτουν ότι όλο και περισσότερα από τα πλοία μισθώνονται για διαδρομές που αποφεύγουν την επικίνδυνη ζώνη, σύμφωνα με πλοιοκτήτες, μεσίτες και traders.

Οι αεροπορικές επιδρομές στην Υεμένη στις 12 Ιανουαρίου από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία  ενίσχυσαν την αίσθηση ανασφάλειας για τα πλοία στην περιοχή, από τη στιγμή που οι δυτικές ναυτικές δυνάμεις προειδοποίησαν στη συνέχεια τα πλοία να μείνουν μακριά. Με τους Χούθι να υπόσχονται να αντεπιτεθούν στους εμπορικούς στόλους των δύο χωρών, πολλοί πλοιοκτήτες επέλεξαν να μείνουν μακριά από μια διαδρομή που κανονικά διακινεί περίπου το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

«Όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες αποφεύγουν την περιοχή», τόνισε ο Alexander Saverys, διευθύνων σύμβουλος της Euronav NV, ο στόλος της οποίας μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από 50 εκατ. βαρέλια πετρελαίου. «Αυτό που φαινόταν σαν κάτι που θα μπορούσε να λυθεί μέσα σε λίγες εβδομάδες, τώρα μπορεί πράγματι να έχει συνέπειες για πολλούς μήνες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Saverys.

Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν φορτία καυσίμων μισθώνονται για να πλεύσουν προς την Ασία αντί για την Ευρώπη, προκαλώντας αύξηση του κόστους. Ταυτόχρονα, αρκετά φορτία ιρακινού αργού έχουν κλείσει θέσεις σε δεξαμενόπλοια που θα κάνουν μια παράκαμψη χιλιάδων μιλίων γύρω από την Αφρική.

Υπενθυμίζεται πως για τον Δεκέμβριο του 2023 οι εξαγωγές και οι εισαγωγές μειώθηκαν σημαντικά σε σχέση με τον Νοέμβριο. Ενδεικτικό είναι ότι η Γερμανία είδε μείωση κατά 1,9% στις εξαγωγές της και 1,8% στις εισαγωγές της, ενώ ολόκληρη η Ευρωπαϊκή Ένωση είδε τις εξαγωγές της να μειώνονται κατά 2% και τις εισαγωγές της κατά 3,1%. Οι ΗΠΑ είδαν μείωση στις εξαγωγές τους κατά 1,5% και στις εισαγωγές τους μείωση της τάξης του 1%. Αντίθετα, η Κίνα φαίνεται αρκετά ευνοημένη, αφού είδε τις εισαγωγές της να αυξάνονται κατά 3,1% και τις εξαγωγές τους κατά 1,3%. Συνολικά, το παγκόσμιο εμπόριο σημείωσε πτώση της τάξης του 1,3%.

Η εμπορική ναυσιπλοϊα, όπου αρχικά είχαν επικεντρωθεί πολλές επιθέσεις των Χούθι, είχε ήδη εκτραπεί σε μεγάλο βαθμό πριν από τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν πολλά δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία.

Ορισμένες τιμές των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου έχουν αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Οι τιμές στα πλοία Aframax που μεταφέρουν περίπου 700.000 βαρέλια υπερδιπλασιάστηκαν και έφτασαν σχεδόν τα 80.000 δολάρια την ημέρα από τα μέσα Δεκεμβρίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ