Εφοδιαστική αλυσίδα: «The next big thing?»

Αυτό, λοιπόν, που για αρκετούς μπορεί να φαντάζει ως δυσεπίλυτο πρόβλημα, για άλλους αποτελεί ευκαιρία!

του Διονύσιου Κηλίδη

Οι Αρχαίοι πρόγονοι μας ισχυρίζονταν πως «ουδέν κακόν αμιγές κακού». Κάτι, το οποίο φυσικά δεν θα μπορούσε παρά να ισχύει -με ακόμη πιο έντονο τρόπο- σε έκτακτες όσο και πρωτόγνωρες καταστάσεις, όπως η τρέχουσα πανδημία του κορωνοϊού.

Αναμφίβολα, σημαντικά πολλοί επιχειρηματικοί κλάδοι έχουν ή πρόκειται να πληγούν, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, ενώ σε αμφιβολία τίθεται η μακροημέρευση ορισμένων άλλων.

Παράλληλα, κάποιες σταθερές θα ανατραπούν άρδην, άλλες θα αναδυθούν, ενώ όσες θεωρούνται «αμετάβλητες», ενδεχομένως να πρέπει να επανελέγξουν – και δη σύντομα- το καθεστώς τους. Εάν φυσικά εξακολουθεί να υφίσταται…

Ένα από τα ζητήματα των ημερών, το οποίο με το πέρασμα του χρόνου θα αυξομειώνεται σε διεθνές επίπεδο έχει να κάνει με τις προμήθειες και τα εν γένει εμπορεύματα. Το ενδιαφέρον δεν εστιάζεται στο παραγωγικό σκέλος, αλλά σε αυτό της μεταφοράς και διανομής τους. Κι όχι αποκλειστικά εντός των συνόρων, αλλά σε μια διεθνή διάσταση που ενώνει νοητά την Ασία με την Ευρώπη σε πρώτο βαθμό και την Αφρικανική ήπειρο δευτερευόντως. Μια δύσκολη «άσκηση», ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των απαγορεύσεων που πολλαπλασιάζονται παγκοσμίως ελέω του COVID-19.

Αυτό, λοιπόν, που για αρκετούς μπορεί να φαντάζει ως δυσεπίλυτο πρόβλημα, για άλλους αποτελεί ευκαιρία!

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα, πρωτίστως εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης, καθώς ενώνει την Ευρώπη με την Ασία και την Αφρική, και δευτερευόντως των δεσμών συνεργασίας που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια (λ.χ. εμπορικά λιμάνια στον Πειραιά) δύναται να συγκαταλέγεται μεταξύ των νικητών της επόμενης ημέρας της πανδημίας, σε ότι αφορά -τουλάχιστον- τον ευαίσθητο, μα τόσο καθοριστικής σημασίας παράγοντα των logistics και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Μάλιστα, η Eurobank, ήδη από το 2018, σε μελέτη που διενήργησαν από κοινού οι κ.κ. Φωκίων Καραβίας, Διευθύνων Σύμβουλος και Δρ. Τάσος Αναστασάτος, Group Chief Economist της τράπεζας καταδείκνυαν τον κλάδο των Logistics ως στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, εμπεριέχοντας έντονη δυναμική ανάπτυξης. Παράλληλα, πρόκειται να συμβάλλει στην αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας μας. Οι άλλοι τομείς που ξεχώριζαν τα δύο κορυφαία στελέχη της Eurobank στην ίδια έρευνα, ήταν ο τουρισμός και η ενέργεια.

Μπορεί τα logistics να συνεισφέρουν το 6,5% επί της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας, εντούτοις όμως μόλις το 3,8% αποτελεί το «καθαρό» ποσοστό που του αναλογεί, καθώς θα πρέπει να εξαιρεθεί από την εξίσωση η ναυτιλία.

«Καλά, αφού τα δεδομένα δείχνουν κάτι παραπάνω από θετικά, γιατί ακόμη δεν έχει εκμεταλλευτεί η χώρα μας την πλήρη δυναμική που της ανοίγεται απλόχερα;», ενδεχομένως να αναρωτηθείτε.

Ενδεχομένως να έφτασε η στιγμή που θα συμβεί κι αυτό. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία ο παγκόσμιος χάρτης του εμπορίου ενδεχομένως να μεταβληθεί έπειτα από τον κορωνοϊό. Απλά, απαιτούνται να συμβούν ορισμένα βήματα από μέρους μας. Δίχως χρονοτριβή, προκειμένου να μην μείνει μια ακόμη μεγάλη ευκαιρία, αναξιοποίητη!

Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να αναπτυχθούν ταχύτατα σημαντικά έργα υποδομής (π.χ. λιμάνια, δρόμοι, σιδηροδρομικά δίκτυα, εγκαταστάσεις αποθήκευσης κ.ά.). Δευτερευόντως, το κόστος της ανταγωνιστικότητας πρέπει να αντιμετωπιστεί δραστικά, ενώ αρκετή δουλειά πρέπει να γίνει και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών logistics, με την ταυτόχρονη μείωση των διαδικασιών που άπτονται της γραφειοκρατίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ