Ο ΟΑΣΑ προωθεί πιλοτικό πρόγραμμα με κρατήσεις θέσεων στα λεωφορεία

Ο πρώτος δήμος ο οποίος θα συμμετέχει στο πιλοτικό πρόγραμμα του ΟΑΣΑ θα είναι ο δήμος Χαϊδαρίου

Ο ΟΑΣΑ προσπαθεί να προωθήσει μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής τις κρατήσεις θέσεων σε λεωφορειακές γραμμές. Σε πρώτη φάση θα εστιάσει αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα στις τοπικές ενδοδημοτικές γραμμές.

Ο πρώτος δήμος ο οποίος θα συμμετέχει στο πιλοτικό πρόγραμμα του ΟΑΣΑ θα είναι ο δήμος Χαϊδαρίου και τα δρομολόγια ενδοδημοτικής γραμμής αναμένεται να ξεκινήσουν εντός του 2020. Με βάση τον σχεδιασμό, οι δημότες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τη γραμμή σε άμεσο χρόνο θα κάνουν κράτηση μέσω application, από κινητό τηλέφωνο.

Άτομα που δεν έχουν πρόσβαση σε σύγχρονη τεχνολογία, θα μπορούν να το κάνουν και τηλεφωνικά, αλλά από την προηγούμενη ημέρα. Αν δεν έχουν συμπληρωθεί όλες οι θέσεις, το λεωφορείο θα μπορεί να παίρνει και επιβάτες από στάσεις.

Το όχημα που θα εξυπηρετεί την πρώτη τέτοιου είδους γραμμή θα είναι τύπου midi bus, χωρητικότητας 25 καθήμενων ατόμων.

Το μοντέλο των “on demand” λεωφορείων

Όπως αναφέρει το site Athenstransport παραλλαγές αυτού του προγράμματος εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια και στο εξωτερικό.

Στη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ιταλία και αλλού σε κανονική λειτουργία βρίσκονται λεωφορειακές γραμμές που ακολουθούν το μοντέλο demand responsive transport’ στις οποίες γίνεται κράτηση θέσεων μέσω εφαρμογής ή τηλεφώνου (δεν απαιτείται η κράτηση να γίνει από την προηγούμενη μέρα).

Η πλειοψηφία αυτών των γραμμών δεν έχουν προκαθορισμένες διαδρομές ή ώρες αναχώρησης. Ειδικό λογισμικό διαμορφώνει τη διαδρομή του κάθε λεωφορείου ώστε να παραλαμβάνει τους επιβάτες από προκαθορισμένα σημεία και να τους μεταφέρει στον προορισμό που έχουν δηλώσει – κάτι δηλαδή μεταξύ ταξί και λεωφορείου.

Ως βασικό πλεονέκτημα των δρομολογίων on demand αναφέρεται πως η ζήτηση διαμορφώνει τη διαδρομή και τις ώρες κίνησης του κάθε λεωφορείου αντίθετα με ότι συμβαίνει στις παραδοσιακές γραμμές όπου οι επιβάτες πρέπει να προσαρμόσουν τη μετακίνησή τους στα δρομολόγια.

Έτσι τα λεωφορεία δεν κινούνται ποτέ άδεια και οι επιβάτες φτάνουν γρηγορότερα στον προορισμό τους. Τα πλεονεκτήματα αυτά είναι περισσότερο εμφανή σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές όπου δεν υπάρχουν συχνά τακτικά δρομολόγια.

Το κύριο μειονέκτημα είναι πως οι γραμμές αυτές μπορούν να οδηγήσουν στον αποκλεισμό ατόμων για οικονομικούς ή κοινωνικούς λόγους περιορίζοντας έτσι το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ