Ποιoς είναι το αφεντικό; Μια πρωτοβουλία στον αγροδιατροφικό τομέα που ήρθε και στην Ελλάδα

Η πρωτοβουλία “Ποιος είναι το Αφεντικό; – Η Μάρκα του Καταναλωτή” όπως ονομάζεται, έκανε τα πρώτα βήματα της στη Γαλλία με την επωνυμία “C’est qui le patron?!” αποτελώντας τα τελευταία 30 χρόνια το πιο επιτυχημένο μοντέλο στον αγροδιατροφικό τομέα,

Μια πρωτοβουλία που έχει ως στόχο να διασφαλίσει τη συναλλαγή μεταξύ́ παραγωγών, προμηθευτών και καταναλωτών, διαμορφώνοντας παράλληλα τη σωστή αμοιβή για τον παραγωγό καθώς και την τελική τιμή λιανικής του παραγόμενου προϊόντος έχει κάνει τον τελευταίο καιρό την εμφάνισή της στην Ελλάδα.

Η πρωτοβουλία “Ποιος είναι το Αφεντικό; – Η Μάρκα του Καταναλωτή” όπως ονομάζεται, έκανε τα πρώτα βήματα της στη Γαλλία με την επωνυμία “C’est qui le patron?!” αποτελώντας τα τελευταία 30 χρόνια το πιο επιτυχημένο μοντέλο στον αγροδιατροφικό τομέα, καθώς στηρίζει την επιβίωση για περισσότερες από 4.000 οικογένειες παραγωγών χάρη στην υποστήριξή της από 16,2 εκατομμύρια Γάλλους πολίτες.

Η πρωτοβουλία αναπτύσσεται και σε άλλες χώρες όπως την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μαρόκο και τις Η.Π.Α.

Στη χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ η μείωση των παραγωγών αγελαδινού γάλακτος αγγίζει το 53,1% κατά την περίοδο 2005-2016, ενώ το μισό από το αγελαδινό γάλα που καταναλώνουμε στην Ελλάδα, εισάγεται από άλλες χώρες.

Αυτοί ήταν και οι κύριοι λόγοι για τους οποίους ο Λάμπης Κώτσου και η Αγγελική Ζάγκα αποφάσισαν να “φέρουν” και στη χώρα μας την εν λόγω πρωτοβουλία. Όπως δήλωσε ο κ. Κώστου στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων “σαν καταναλωτές οφείλουμε να γνωρίζουμε τον τρόπο και τον τόπο που παράγονται τα προϊόντα μας” και πρόσθεσε ότι “όταν μάθαμε για την πρωτοβουλία αυτή στη Γαλλία, την επιτυχία που είχε και κυρίως το πώς κατάφερε να αλλάξει τη ζωή χιλιάδων οικογενειών, τότε αρχίσαμε να το ψάχνουμε περισσότερο”.

Σύμφωνα με τον ίδιο “διαμορφώνοντας εμείς οι ίδιοι τις προδιαγραφές μπορούμε να δημιουργήσουμε προϊόντα βιώσιμα, ποιοτικά, υπεύθυνα για τα οποία θα γνωρίζουμε τα πάντα”.

Παράλληλα ο κ. Κώτσου υπογράμμισε πως μέσω αυτής της δράσης δίνεται η ευκαιρία να δημιουργηθούν προϊόντα υγιεινά και βιώσιμα καθώς και μια ευκαιρία “να θέσουμε τον πρωτογενή τομέα στο κέντρο της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και να φέρουμε μια αλλαγή που μέσω του αγροδιατροφικού τομέα θα επηρεάσει τις ζωές όλων μας”.

“Από τα 0,36-0,37 ευρώ το λίτρο στο 0,475 ευρώ/λίτρο”

Στην ηλεκτρονική σελίδα www.imarkatoukatanaloti.gr υπάρχει μια σειρά ερωτήσεων, όπου οι καταναλωτές μπορούν να απαντήσουν.

Με την κάθε απάντηση να έχει κοστολογηθεί, οι επιλογές που θα κάνουν οι καταναλωτές θα έχουν και τον ανάλογο αντίκτυπο στην τελική τιμή του προϊόντος αλλά και στην αμοιβή του παραγωγού. “Αφού οι προδιαγραφές ψηφιστούν το προϊόν διατίθεται προς πώληση στα σουπερμάρκετ” σημείωσε ο κ. Κώτσου.

Το ερωτηματολόγιο που αφορούσε το φρέσκο γάλα ψηφίστηκε από 3.845 καταναλωτές οι οποίοι διαμόρφωσαν τις προδιαγραφές του, την τιμή του και την αμοιβή των παραγωγών η οποία έφτασε τα 0,475 ευρώ/λίτρο όταν η μέση τιμή στη χώρα μας φτάνει τα 0,36-0,37 ευρώ ανά λίτρο.

Από τις 21 Μαΐου είναι στα ράφια μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ και μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περίπου 70.000 μπουκάλια.

“Μεγάλο το όφελος για καταναλωτή και παραγωγό”

“Κερδισμένοι” από όλο αυτό το εγχείρημα θα βγουν οι καταναλωτές και οι παραγωγοί. Οι πρώτοι γιατί τους δίνεται η δυνατότητα να “δημιουργήσουν” προϊόντα των οποίων οι προδιαγραφές έχουν αποφασιστεί από τους ίδιους, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στους παραγωγούς να αμειφθούν σωστά, να τηρηθούν οι σωστές πρακτικές ευζωίας για τα ζώα καθώς και οι προδιαγραφές που έχουν θετική επιρροή στο περιβάλλον.

Προς τους παραγωγούς δίνεται η δυνατότητα να λάβουν δικαιότερη αμοιβή για την εργασία τους “συμβάλλοντας στην επιβίωσή του, την εξέλιξή του και κυρίως στο να βλέπει με προοπτική το μέλλον του επαγγέλματός του” όπως είπε ο κ. Κώτσου.

“Είναι μια πρωτοβουλία που όλοι βγαίνουν κερδισμένοι”

Ο πρώτος παραγωγός που συμμετείχε στην πρωτοβουλία είναι ο Ανδρέας Καραφύλλης, παραγωγός αγελαδινού γάλακτος και ιδιοκτήτης κτηνοτροφικής μονάδας 200 ζώων στα Δέντρα Τυρνάβου στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας.

“Είναι μια πρωτοβουλία που έχει ως βασικό σκοπό τη βιωσιμότητα του πρωτογενούς τομέα” δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Καραφύλλης σημειώνοντας πως “ενδυναμώνει την σχέση μας με τον καταναλωτή, δίνοντάς μας την δυνατότητα να του μεταφέρουμε όσα γνωρίζουμε για το επάγγελμά μας και τις διαδικασίες παραγωγής”.

Σύμφωνα με τον ίδιο από την πρωτοβουλία “Ποιος είναι το αφεντικό;” “όλοι βγαίνουν κερδισμένοι και η επιτυχία της και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες αναπτύσσεται το έχει αποδείξει αυτό”.

Σε ερώτηση που έγινε από το ΑΠΕ-ΜΠΕ εάν έχει δει κάποια αλλαγή στο εισόδημά του από τότε που εισήλθε σε αυτή την πρωτοβουλία ο ίδιος δήλωσε “βεβαίως και έχω διαφορά, μικρή προς το παρόν επειδή το εγχείρημα μόλις ξεκίνησε και βρισκόμαστε και σε ειδικές συνθήκες, όχι μόνο λόγω καλοκαιριού, αλλά και λόγω του Covid-19”.

“Σημαντικό ρόλο” πρόσθεσε “θα παίξει η διάδοσή της στην Ελλάδα και η ενεργή συμμετοχή όλο και περισσότερων καταναλωτών στη χώρα μας ώστε να επεκταθεί σε περισσότερους ντόπιους παραγωγούς”.

Από τη φάρμα του κ. Καραφύλλη στηρίζονται μαζί με την οικογένειά του άλλες 3 οικογένειες όπως και “οικογένειες γεωργών που παράγουν τις ζωοτροφές, οι εταιρείες που τις μεταφέρουν, αυτές της συντήρησης των μηχανημάτων και των αγροτικών οχημάτων και δεκάδες άλλα επαγγέλματα” τόνισε.

Το μέλλον

“Ελπίζουμε σε 5 χρόνια να έχουμε ξεπεράσει τα 40 προϊόντα και να στηρίζουμε περισσότερες από 2000 οικογένειες παραγωγών άμεσα ή έμμεσα” δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κώτσου υπογραμμίζοντας πως η πρωτοβουλία “Ποιος είναι το αφεντικό;” “θα θέλαμε να βοηθήσει δραστικά στην ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα, δημιουργώντας προοπτικές για ενασχόληση με την γεωργία και την κτηνοτροφία, στηρίζοντας την ελληνική οικονομία”.

Το τρέχον χρονικό διάστημα βρίσκεται στο τελικό στάδιο το ερωτηματολόγιο για τις προδιαγραφές του ελαιόλαδου. Όπως σημείωσε ο ιδρυτής της πρωτοβουλίας στη χώρα μας “η αμοιβή που θα προκύψει φαίνεται να είναι πάρα πολύ ικανοποιητική και μάλιστα θα την προσφέρουμε σταθερά για τρία χρόνια στους ελαιοπαραγωγούς που θα συμμετέχουν”, ενώ το τελικό προϊόν θα βρίσκεται στα ράφια από τον Σεπτέμβριο.

Μέσα στον Αύγουστο αναμένεται να δημοσιευθούν τα ερωτηματολόγια για τη φέτα και το στραγγιστό γιαούρτι με τη συμμετοχή παραγωγών της Μακεδονίας ενώ θα ακολουθήσουν το μέλι, τα ζυμαρικά, η σάλτσα ντομάτας, το βούτυρο, το κοτόπουλο, τα αυγά, οι πατάτες, οι φρέσκοι χυμοί κ.α.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ