Εκπτώσεις: Ξεκινούν νωρίτερα για να καλύψουν τις απώλειες των γιορτών

Η ραγδαία εξάπλωση της Όμικρον περιόρισε τον εορταστικό τζίρο με αποτέλεσμα τα εμπορικά καταστήματα να αναζητούν έσοδα επισπεύδοντας την έναρξη των εκπτώσεων.

Με τις «μηχανές στο φουλ» πραγματοποιούν την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων τους τα εμπορικά καταστήματα μετά την -μικρή- διακοπή για την αλλαγή του έτους.

Συγκεκριμένα, ήδη έχουν ξεκινήσει μεγάλες προσφορές σε είδη ένδυσης/υπόδησης που φτάνουν μέχρι και το 50%, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν το αγοραστικό κοινό το οποίο κινήθηκε διστακτικά στην εορταστική περίοδο.

Σε αυτό, πέρα από τους οικονομικούς λόγους, αφού η ολοκλήρωση του έτους συνοδεύεται και από αυξημένες υποχρεώσεις για μια μεγάλη μερίδα πολιτών, καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε και η επέλαση της Όμικρον, που έκανε πιο διστακτικούς τους καταναλωτές.

Επίσης, τα νέα περιοριστικά μέτρα, όπως η χρήση της μάσκας σε εξωτερικούς χώρους, λειτούργησε ανασταλτικά για αρκετούς, αφού, σε μεγάλο ποσοστό, τα εορταστικά ψώνια είναι και ένα είδος… διασκέδασης, κάτι που φέτος δε θα μπορούσε να ισχύει.

Ανεξαρτήτως των αιτιών που συνέβη αυτό, το δεδομένο είναι ότι η τελευταία εβδομάδα του 2021 συνοδεύτηκε από μέτρια κίνηση, με πτωτικά χαρακτηριστικά. Αυτό οδήγησε τους επιχειρηματίες να μπουν «επιθετικά» στο νέο έτος, σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις απώλειες πριν την έναρξη των εκπτώσεων.

Συγκεκριμένα, τα περισσότερα καταστήματα έκαναν «ποδαρικό» στο 2022 με προσφορές από 30 μέχρι 40%, ενώ σε συγκεκριμένα είδη, τα οποία ανήκουν κυρίως στις κατηγορίες της ένδυσης, της υπόδησης και των καλλυντικών, έχουν παρατηρηθεί προσφορές κοντά 50%, που σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Toi&Moi, φτάνουν και το 60%.

Αναλυτικότερα, οι πολυεθνικές Zara και H&M ανακοίνωσαν εκπτώσεις σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ από κοντά ακολουθούν τα ελληνικά σήματα. Η Attrattivo προχώρησε σε προσφορές 50%, ενώ η BSB μείωσε τις τιμές της σε επιλεγμένα ήδη από 30 έως 50%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κινήσεις αυτές δείχνουν να αποδίδουν, αφού στα φυσικά σημεία πώλησης η κίνηση είναι αυξημένη, κάτι που ισχύει και για τα μεγάλα εμπορικά αλλά και για το κέντρο της Αθήνας.

Δεν πέρασε τον πήχη των προσδοκιών ο εορταστικός τζίρος

Όπως και στην Black Friday, η οποία εξελίχθηκε σε… δεκαήμερο προσφορών, έτσι και τώρα, οι έμποροι δείχνουν επιθυμία να παρατείνουν την περίοδο των εκπτώσεων. Βέβαια στη συγκεκριμένη περίπτωση δε πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εκπτώσεις διαρκούν 50 μέρες, αφού τυπικά ξεκινούν στις 10 Ιανουαρίου και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου.

Ο χαμηλός τζίρος όμως την περίοδο των εορτών ανάγκασε τους εμπόρους να αναζητήσουν τρόπους να καλύψουν τις απώλειες και να κερδίσουν την προτίμηση των καταναλωτών.

Άλλωστε οι προβλέψεις για τζίρο κοντά στα 4 δισ. ευρώ δεν επιβεβαιώθηκαν, σε αντίθεση με την έρευνα του ΣEΛΠΕ η οποία προειδοποιούσε ότι ένα ποσοστό κοντά στο 60% των καταναλωτών θα ξοδέψει λιγότερα για τα Χριστούγεννα.

Την κατάσταση επιβάρυναν οι αυξήσεις στην ενέργεια αλλά και βασικά αγαθά, αλλά και τα μέτρα περιορισμού που αφαίρεσαν κάτι από το εορταστικό κλίμα το οποίο συνήθως επικρατεί.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους οι εμπορικοί σύλλογοι σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη μαρτυρούν επιδόσεις χαμηλότερες από εκείνες στις γιορτές του 2019. Οι συγκρίσεις με την περσινή περίοδο είναι άτοπες, αφού τότε είχαμε ολικό lockdown.

Σημειώνεται ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις παρουσιάζουν μείωση του εορταστικού τζίρου κοντά στο 20%, ενώ μετά την Black Friday οι καταναλωτές δεν έδειξαν να «συγκινούνται» από διάφορες προωθητικές ενέργειες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ