Εκτιμήσεις ΕΒΕΘ: Συγκρατημένη αισιοδοξία από τις επιχειρήσεις- Προβληματισμένοι οι καταναλωτές

Συγκρατημένη εμφανίζεται η αισιοδοξία από επιχειρήσεις, ενώ σταθερός παραμένει ο καταναλωτικός προβληματισμός, σύμφωνα με το ΕΒΕΘ

Μειωμένη απαισιοδοξία, παρά τη συνεχιζόμενη πανδημία του κορονοϊού και αυξημένη τάση για αποταμίευση, θετικότερες εκτιμήσεις από τις επιχειρήσεις, αλλά και διατήρηση του κακού κλίματος μεταξύ των καταναλωτών και πεποίθηση ότι υπάρχει ακρίβεια στην αγορά, αποτυπώνει η τελευταία Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Η έρευνα διεξήχθη σε δείγμα 1500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών) κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου. Την έρευνα, που διεξάγεται δύο φορές τον χρόνο, κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο, την υλοποιεί η εταιρεία «Palmos Analysis», για λογαριασμό του ΕΒΕΘ.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στον νομό Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να παραμένει σε αρνητικό έδαφος, στο -26. Αισθητή, όμως, είναι η βελτίωση σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020 (-41). Ταυτόχρονα, το 27% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι πλέον αποταμιεύουν σε κάποιο βαθμό. Παράλληλα, μειώνεται το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι «τρώνε από τα έτοιμα» ή χρεώνονται ολοένα και περισσότερο.

Εκτιμήσεις για επιστροφή στην κανονικότητα από το 2023

Οι συνεχείς εξάρσεις της πανδημίας, με τα διαδοχικά κύματα, έδειχναν να ταλαιπωρούν τη χώρα αλλά και τη διεθνή κοινότητα,. Έτσι, έχουν οδηγήσει -σύμφωνα με το ΕΒΕΘ- στην αίσθηση ότι η επαναφορά στην κανονικότητα θα αργήσει.

Συγκεκριμένα, περίπου τέσσερις στους δέκα ερωτηθέντες θεωρούν ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί από το 2023 και μετά, ενώ στην αντίστοιχη έρευνα του Μαρτίου του 2021 η πλειονότητα “έβλεπε” το τέλος της πανδημίας να έρχεται νωρίτερα, μέσα στο 2022.

Καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αξιολογούν λιγότερο αρνητικά την οικονομική τους κατάσταση για το διάστημα που προηγήθηκε. Ταυτόχρονα, ενισχύεται η απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή της, καθώς αυξάνεται σημαντικά το ποσοστό όσων αναμένουν επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης του νοικοκυριού τους (από 27% τον Μάρτιο του 2021 στο 35% σήμερα). Η πλειονότητα (43%) αναμένει σταθεροποίηση της οικονομικής της κατάστασης κατά το επόμενο 12μηνο.

Σημαντικά μειώνεται από το 88% στο 66% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο. Παράλληλα, παραμένει σε υψηλό επίπεδο -αν και μειωμένο- το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας θα επιδεινωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (45% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 55% τον περασμένο Μάρτιο 2021).

Στο μεταξύ, η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών καταναλωτή κάνουν ήδη ιδιαιτέρα αισθητή την παρουσία τους. Οι καταναλωτές εκτιμούν ότι οι τιμές αυξήθηκαν ήδη, «Λίγο» (25%), «Αρκετά» (35%) ή «Πολύ» (21%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 81% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή).

Παράλληλα, η συντριπτική πλειονότητα (83%) των καταναλωτών στον νομό εκτιμά ότι το επόμενο 12μηνο οι τιμές θα αυξηθούν με μικρότερο (9%), παρόμοιο (26%) ή μεγαλύτερο (48%) ρυθμό, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

Απαισιοδοξία για την εξέλιξη της ανεργίας

Απαισιόδοξοι αλλά σε μικρότερο βαθμό εξακολουθούν να εμφανίζονται οι καταναλωτές όσον αφορά την εξέλιξη της ανεργίας.

Συγκεκριμένα, η πλειονότητα πιστεύει πως τα επίπεδα της ανεργίας θα αυξηθούν «πολύ» ή «λίγο» (54%, συγκριτικά με 71% τον Μάρτιο του 2021). Στασιμότητα παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (13% θεωρούν την συγκυρία κατάλληλη για σημαντικές αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές κτλ, έναντι 14% τον Μάρτιο του 2021), παραμένοντας όμως σε πολύ αρνητικό έδαφος.

Ελαφρά μείωση καταγράφεται στην πρόθεση αγοράς ή ανέγερσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (από το 5% τον Μάρτιο 2021 στο 3% σήμερα).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ