Γυναίκες στην κρίση: «Αντίδοτο» στην οικονομική δυσπραγία-Ιδρύουν δικές τους επιχειρήσεις

Η μείωση του χάσματος, μεταξύ των δύο φύλων στην ΕΕ, θα μπορούσε να δημιουργήσει 10 εκατ. νέες θέσεις εργασίας και να αυξήσει το ΑΕΠ πάνω από 3,15 τρισ. μέχρι το 2050, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για Θέματα Ισότητας.

Το ποσοστό διείσδυσης των εταιρειών που διοικούνται από γυναίκες σημείωσε μικρή αύξηση το 2020, ανερχόμενο σε 25,1% από 24,9% το 2019, αυξημένο κατά 5,5 περίπου ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία 6ετία (2015-2020). Yστερεί, όμως, σημαντικά σε σχέση με το ποσοστό που καταλαμβάνουν οι άνδρες.

Οι εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες είναι στην πλειοψηφία τους μικρομεσαίου μεγέθους και ανήκουν κυρίως στους τομείς του Τουρισμού και του Εμπορίου. Πρόκειται για στοιχεία που δίνει η ICAP  στην έρευνά της το 2020 για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα και Ηγεσία υπό τον τίτλο “Leading Women in Business”.

Τα στοιχεία από την Ευρώπη είναι σαρωτικά: Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για Θέματα Ισότητας, η μείωση του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων στην ΕΕ μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την εξασφάλιση 10 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας και μία αύξηση στο ΑΕΠ που υπερβαίνει τα 3,15 τρισεκατομμύρια μέχρι το 2050. Μας τα γνωστοποιεί η συνιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού, Women do Business, και πολύ καλά πληροφορημένη, Έρη Παυλάκη.

Τι συμβαίνει όμως στη πραγματικότητα στην Ελλάδα; Ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος-ΣΕΓΕ, επισημαίνει σε δική του έρευνα τον Σεπτέμβριο του 2020 τις δυσκολίες και τις περαιτέρω ευθύνες που επωμίστηκαν οι γυναίκες λόγω της πανδημίας, αλλά και σε έρευνα του Ιανουαρίου του 2021 ο ΣΕΓΕ τονίζει την ανάγκη την ανάγκη στήριξης από την πολιτεία, σύμφωνα με τη Χριστίνα Βρακά, ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνη επικοινωνίας και οργάνωσης της dot2dot Κοιν.Σ.Επ. στη Θεσσαλονίκη και συντονίστρια της Ομάδας Εργασίας Επικοινωνίας του ΣΕΓΕ.

Τα εμπόδια και η ...άρση τους

Σύμφωνα με την Έρη Παυλάκη από το Women do Business, αυτά που σταματούν τις γυναίκες από το να κάνουν τη δική τους επιχείρηση, είναι:

-τα κοινωνικά στερεότυπα (και περί οικογενειακών υποχρεώσεων),

-η έλλειψη αυτοπεποίθησης και οι περιοριστικές αντιλήψεις,

-η ανυπαρξία στήριξης από το περιβάλλον και η έλλειψη καθοδήγησης.

Οι συνεντεύξεις με τρεις γυναίκες που υπερνίκησαν τα εμπόδια μέσα στο διάστημα αυτό της μεγαλύτερης πια από δεκαετία κρίσης, επιβεβαιώνουν τα λεγόμενα της κ. Παυλάκη, ενώ κι η ίδια είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πώς μαζί με τη Νατάσα Γρηγοράκη εργάστηκαν πιο έντονα κι επισταμένως μέσα στην πανδημία και τις καραντίνες για την ενδυνάμωση, στήριξη και συμβουλευτική προς τις γυναίκες.

Οι προσωπικές ιστορίες γυναικών που τόλμησαν

Πριν από δέκα χρόνια, μια καθηγήτρια Αγγλικών, η Ευσταθία Δερματά από τη Χαλκίδα, μετά την απώλεια της μητέρας της, πήρε το τετραδιάκι με τις σπιτικές συνταγές της κι άρχισε να πειραματίζεται πάνω στη δημιουργία φυτικών καλλυντικών. Έκλεισε το φροντιστήριο κι αφιερώθηκε στη μεγάλη της αγάπη, τη φροντίδα όχι μόνο του δέρματος των γυναικών, αλλά και της ψυχής τους... Γιαγιά στα 46 της, μια ικανοποιημένη γυναίκα με τον εαυτόν της, δικαιωμένη από την επιλογή της, ακολούθησε ένα “όχι, δεν μπορείς, δεν θα τα καταφέρεις” και ανέτρεψε όλα τα δεδομένα. Μετρά πια δέκα χρόνια που δραστηριοποιείται σε αυτό το πεδίο, έχει δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα που προωθεί το brand της amelie handmade beauty, κάνει σεμινάρια και ετοιμάζει και το δικό της βιβλίο. Μια γυναίκα που πατά γερά στα πόδια της.

Πριν ακριβώς πέντε χρόνια, η Μαρίκα Δασκαλάκη, ήδη δοκιμασμένη και επιτυχημένη επιχειρηματίας από το 2007 στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, με σπουδές πάνω στο Μάρκετινγκ η ίδια, αποφάσισε να ακολουθήσει έναν άλλον δρόμο. Άνοιξε τη δική της σχολή γιόγκα και εν συνεχεία χώρο ολιστικών θεραπειών, το beyond home. Η ίδια εφιστά την προσοχή σε όποιον επιθυμεί να επιχειρήσει μια τέτοιου είδους εργασιακή μετάβαση: να αγαπάει πολύ και να κατέχει άριστα το αντικείμενο με το οποίο σκοπεύει να εμπλακεί επιχειρηματικά και να έχει ένα ρεαλιστικό επιχειρηματικό πλάνο, να πατάει γερά στη γη σε ό,τι αφορά τα ενοίκια, τον προϋπολογισμό, τα έξοδά του, αλλιώς θα εξανεμίσει τα χρήματά του. Τροφοδοτεί την προσπάθεια της Μαρίκας πάντα το αρχικό της κίνητρο, αυτοί που πραγματικά την ακολουθούν να βιώνουν τις ευεργετικές αλλαγές και την ενδυναμώνει η ευγνωμοσύνη που λαμβάνει από τους μαθητές και τους θεραπευόμενούς της.

Με την κρίση να «βράζει» το 2017, η Κατερίνα Πατέλη, art director που μόλις είχε βγει δύο χρόνια πριν από τα περιοδικά του ΔΟΛ, λίγο νωρίτερα προτού καταρρεύσει το συγκρότημα, με κύριο συμπαραστάτη κι εμψυχωτή τον άντρα της, βούτηξε στα βαθιά. Άνοιξε το δικό της δημιουργικό γραφείο, το Points and Picas. Με τεράστια προίκα την πείρα της, αλλά και με τον φόβο ότι οι ψηφιακοί γηγενείς και total psycho της τεχνολογίας και ελεύθεροι οικογενειακών υποχρεώσεων, έχουν σαφές πλεονέκτημα έναντι μιας γυναίκας, στη μέση ηλικία, κινήθηκε σε άλλη “πίστα”. Αυτό που ξέρει καλά: τη δημιουργικότητα. Νοίκιασε με 200 ευρώ ένα γραφείο στην Ηλιούπολη, μετακόμισε τα φυτά και τα κατοικίδιά της, σήκωσε τα μανίκια κι έπιασε δουλειά. Η μεγαλύτερή της δυσκολία ήταν να ζητάει χρήματα από τον πελάτη, αλλά τέσσερα χρόνια μετά, δηλώνει ανενδοίαστα ότι το επίτευγμά της είναι ότι βλέπει ανθρώπους να ανοίγουν διστακτικά την πόρτα της στην αρχή και στη συνέχεια νιώθει ότι οι ίδιοι φεύγουν, ενθουσιασμένοι από τη συνεργασία τους...