Ποιοι είναι οι μνηστήρες της ελληνικής εκπροσώπησης στην Eurovision για το 2022;

Οι καλλιτέχνες, οι δισκογραφικές εταιρείες, τα τραγούδια και το deadline της ΕΡΤ

Το κλειδί στην μηχανή της Eurovision βάζει μπροστά-και μάλιστα πιο νωρίς από ποτέ-η ελληνική δημόσια τηλεόραση. Οι ιθύνοντες της Μεσογείων μετά την περσινή επιτυχία της Stefania, η οποία επανέφερε την χώρα μας στο top 10 της τελικής κατάταξης του θεσμού, θέλουν να εκμεταλλευτούν το θετικό momentum, να προετοιμαστούν εγκαίρως για την εκπροσώπηση του 2022 και να φέρουν ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία από την περσινή 10η θέση. Έχουν κάθε λόγο να το κάνουν άλλωστε. 

Ο μέχρι τώρα σχεδιασμός περιλαμβάνει τα έξης. Η ΕΡΤ έχει κάνει δημόσια πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενο να της καταθέσει τραγούδι το οποίο πιστεύει ότι αξίζει της ελληνικής εκπροσώπησης. Η προθεσμία κατάθεσης λήγει στο πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου όποτε όστις πρόλαβε τον Κύριο είδεν. Κατόπιν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα στο γρανάζι της Eurovision, μέσα στην ΕΡΤ, θα αξιολογήσουν τις προτάσεις. Η τελική επιλογή εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου θα γίνει από την επιτροπή της δημόσιας τηλεόρασης. Δηλαδή θα εφαρμοστεί η τακτική της κλειστής, εσωτερικής επιλογής, όπως συμβαίνει άλλωστε τα τελευταία χρόνια. 

Επ’ αυτού του θέματος υπάρχουν ψίθυροι και γκρίνιες. Ορισμένοι eurofans και κάποιες ομιλούσες κεφαλές των τηλεοπτικών πάνελ θα ήθελαν τέλεση εθνικού τελικού αλά παλαιά με televoting και όλα τα σχετικά. Η ΕΡΤ, και όχι άδικά κατά τη γνώμη μας, αφουγκραζόμενη πάντα τα μηνύματα της κοινωνίας των Eurofans θεωρεί ότι δεν πρέπει να διχαστούμε από μια ευρύτερη γκάμα επιλογών και να πάμε όλοι μαζί ενωμένοι κάτω από την σημαία ενός τραγουδιού. Επιπροσθέτως δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι θέλει πάρα πολύ να δει την Ελλάδα ψηλά στον πίνακα της βαθμολογίας. 

Μπορεί κάποιοι να απορούν τόσο με την σπουδή των Eurofans όσο και της ΕΡΤ αλλά εγώ θα υπενθυμίσω προς πάσα κατεύθυνση ότι όλοι μας χαιρόμαστε όταν βλέπουμε καλά αποτελέσματα σε κάτι που αναλαμβάνουμε, σε κάτι που προσπαθούμε ειδικά αν είναι συλλογικό. Μια νίκη είναι νίκη ακόμη και όταν παίζουμε τάβλι κάτω από τον ήλιο στην παραλία της Αγίας Άννας στην Αμοργό. Οπότε ας μην υποτιμούμε τις μικρές χαρές της καθημερινότητας.

Οι μνηστήρες της ελληνικής εκπροσώπησης

Η δεδομένη βούληση της ΕΡΤ να ανεβάσει ψηλά την γαλανόλευκη στον πίνακα της Eurovision  προκάλεσε την κινητοποίηση δισκογραφικών εταιριών, μουσικών,τραγουδιστών οι οποίοι θα ήθελαν να πάρουν το χρίσμα της εθνικής εκπροσώπησης για το 2022. Τα ονόματα που έχουν πέσει, μέχρι ώρας, στην τράπεζα των συζητήσεων είναι τα ακόλουθα:

1. Ηλίας Κόζας: Αν και το όνομα του κινείται σε επίπεδο φημολογίας αφού ο ίδιος δεν έχει επιβεβαιώσει τίποτε σχετικό ο εν λόγω έχει αξιοσέβαστο γιουροβιζιονικό παρελθόν. Το 2013 με την μπάντα του του Koza Mostra και τον αείμνηστο ρεμπέτη Αγάθωνα έφεραν την Ελλάδα στην 6η θέση. Ήταν το πρώτο μη αγγλόφωνο κομμάτι στην τελική κατάταξη-γιατί η συμμετοχή μας τότε ήταν στα ελληνικά-ενώ τούτη επιτυχία άνοιξε τον δρόμο στην μπάντα του να μετέχει σε διάφορα μουσικά συναυλιακά φεστιβάλ στην Ευρώπη. Ειδικά στην Ιταλία οι Koza Mostra είχαν μεγάλη επιτυχία. Λέτε η Ιταλία, στην οποία θα φιλοξενηθεί φέτος ο θεσμός, να φάνει και πάλι γούρικη για τον Ηλία Κόζα;

2. Good Job Nicky: Το ανερχόμενο αστέρι της δισκογραφικής εταιρείας Cobalt Music οφείλει ένας μέρος της μουσικής του καταξίωσης στα κερκυραϊκά και παριανά γονίδια του καθότι είναι γιος της Σοφίας Αλιμπέρτη και του Γιάννη Πάριου. Ξεκίνησε την πορεία του στο τραγούδι στα τέλη του 2020, στις αρχές του 2021 με τα αγγλόφωνα indie pop κομμάτια του. Έχει ιδιαίτερο look, εναλλακτικό στιλ, τραγουδάει σωστά και πακετάρει τις ερμηνείες του με ωραία video clip. Έχει φόντα να κάνει διεθνή καριέρα. Κάνει όμως  για Eurovision; Το ερώτημα αυτό μπορεί να απαντηθεί μόνον μέσα από την πρόταση που έχεί ήδη ή θα καταθέσει λίαν προσεχώς στην ΕΡΤ

3. Καλομοίρα: Η απόλυτη diva των talent shows που σήκωσε επιτυχώς στις πλάτες της την ελληνική εκπροσώπηση του 2008 -έφερε την Ελλάδα στην 3η θέση και ομολογουμένως άξιζε πάρει τη νίκη- θέλει να ξαναπατήσει γιουροβιζιονικό stage. Ευρύτερα φιλοδοξεί να επανακάμψει στην ελληνική showbiz καθότι όπως λένε καλά γνωρίζοντες θέλει ζήσει μόνιμα στην Αθήνα  να μεγαλώσει τα παιδιά της στην Ελλάδα.  Για την δισκογραφική της εταιρεία Heaven Music μια ενδεχόμενη ελληνική εκπροσώπηση θα ήταν η καλύτερη δυνατή επανεκκίνηση για την καριέρα τραγουδίστριας που το 2003 κέρδισε το fame story και έγινε pop star. Η 2η τότε Ραλία Χρηστίδου εγκατέλειψε την μουσική και έγινε βουλευτής του Σύριζα. Η Καλομοίρα πέτυχε σίγουρα. 

4. Κωνσταντίνος Χριστοφόρου: Τον αποκαλούν Έλληνα Μr Eurovision αφού έχει βρεθεί να απασχολεί τον θεσμό από πολλές πλευρές είτε εκπροσωπώντας solo την Κύπρο, είτε παρέα με το συγκρότημα του τους One, είτε ως συνθέτης, είτε ως παρουσιαστής βαθμολογίας σε Ελλάδας και Κύπρο. Ανήκει στο δυναμικό της ισχυρής Minos-Emi/Universal, είναι έμπειρος και ξέρει καλά τα ευρύτερα διεθνή μουσικά δρώμενα. Μια πρόταση από τον Κωνσταντίνο για την διοργάνωση του 2022 θα είχε σίγουρα μεγάλο ενδιαφέρον. 

5.  Αμάντα Γεωργιάδη: Νεαρή ερμηνεύτρια γεννημένη στην Ελλάδα αλλά μεγαλωμένη στο Όσλο. Μπαμπάς Έλληνας μαμά Νορβηγίδα. Παρότι μετράει λίγα χρόνια καριέρας είναι ιδιαιτέρως πετυχημένη στην Νορβηγία, ως Amanda Tenfjord (Tenfjord είναι η πόλη στην οποία ζει με την οικογένεια της) ενώ η φήμη της έχει ξεπεράσει τα νορβηγικά γεωγραφικά όρια και επεκτείνεται και στην λοιπή Σκανδιναβία και όχι μόνον. Το τραγούδι της με τον τίτλο “Troubled Waters” ακούγεται στην σειρά Spinning Out του Netflix πράγμα που σημαίνει η Αμάντα έχει δυνατότητες να ακουμπίσει το διεθνές κοινό. Μουσικά κινείται και αυτή στο επίπεδο της Indie pop ενώ φημολογείται ότι η νεαρή ερμηνεύτρια θα κατέλθει στο στίβο διεκδίκησης της ελληνικής εκπροσώπησης με την συνεργασία του επιτυχημένου manager Ηλία Κοκοτού. 

6. Evangelia: Δυναμικά στο παιχνίδι της ελληνικής εκπροσώπησης θέλει να μπει και πάλι η Panik Records. Αυτή την φορά καταθέτει ένα πολύ ισχυρό χαρτί που ακούει στο όνομα Evangelia. H εν λόγω 29χρονη ερμηνεύτρια είναι μεγαλωμένη ανάμεσα στο Νιού Τζέρσει και την Κρήτη. Δραστηριοποιείται στο πεδίο της pop ethnic, έχει εξαιρετική φωνή, εμβληματική σκηνική παρουσία και αν καταφέρει στην τραγουδιστική της πρόταση προς την ΕΡΤ να εντάξει και ήχους κρητικούς που λατρεύουν οι ευρωπαίοι τότε είναι κάτι παραπάνω από βέβαιό ότι έχει όλα τα φόντα να σκοράρει επιτυχημένα. Το να σηκώσεις τους ευρωπαίους από τους καναπέδες ύστερα από τρία χρόνια πανδημίας και να τους κάνεις να χορέψουν είναι μαγιά επιτυχίας. Το έχει άραγε αυτό το συστατικό η Evangelia στο τραγούδι της ;

Γιατί είναι σημαντική η Eurovision 

Ορισμένοι, κατά το παρελθόν, φορώντας τον μανδύα της πνευματικότητας αποκαλούσαν την Euriovision φτηνό πανηγυράκι διαρκώς αλλά εν τέλει η ίδια η πραγματικότητα ήρθε να τους διαψεύσει. Ο διαγωνισμός τραγουδιού που πρωτοξεκίνησε το 1956 από το Λουγκάνο της Ελβετίας με σκοπό να φέρει πιο κοντά τους λαούς των κρατών της λαβωμένης από τον β’ παγκόσμιο πόλεμο Ευρώπης, έχει μετεξελιχθεί σε θεσμό και σε γερή μπίζνα την ίδια στιγμή. Πλούσιες χώρες του βορρά με ισχυρό μουσικό αποτύπωμα στην παγκόσμια δισκογραφική βιομηχανία όπως λ.χ. η Σουηδία επενδύουν πολλά στην Eurovision. Φανταστείτε ότι η  κρατική τηλεόραση της Στοκχόλμης θα ακούσει 2.500 χιλίαδες τραγούδια για να καταλήξει στο ένα που θα στείλει στην Ιταλία. Και αυτό γίνεται κάθε χρόνο. 

Η Eurovision επίσης είναι και παιχνίδι γοήτρου επί του πολιτικού πεδίου. Το 2010 λ.χ η Γερμανία που ανέλαβε, ως ισχυρότερη χώρα της Ευρωζώνης ανέλαβε να βγάλει την ΕΕ από την υψικάμινο της οικονομικής κρίσης, κέρδισε την Eurovision μόλις για 2η φορά στην ιστορία της. Δυο χρόνια πριν ο Ρώσος Πρόεδρος Βλάντιμιρ Πούτιν βλέποντας την νίκη της χώρας του δήλωσε απερίφραστα ότι θέλει να κάνει (για την επόμενη χρονιά) την καλύτερη και πολυτελέστερη διοργάνωση που έγινε ποτέ στην ιστορία του θεσμού. Το προσπάθησε πολύ η αλήθεια είναι.  Μέχρι και την φίλη του Patricia Kaas έπεισε να δεχθεί την ανάθεση για την εκπροσώπηση της Γαλλίας(οι κακές γλώσσες λένε ότι την πλήρωσε αδρά σε ρωσικά ρούβλια)ενώ διατυπώθηκαν και αρκετά ερωτηματικά  και για την εκπροσώπηση του Ηνωμένου Βασιλείου με τραγούδι του Άντριου Λόιντ Γούεμπερ ο οποίος εμφανίσθηκε και επί σκηνής να παίζει πιάνο. Γιατί ο μύθος των musicals άφησε τις δουλειές του στη Νέα Υόρκη για να ασχοληθεί με την Eurovision της Μόσχας; Ρωτούσαν πολλοί τότε.

Αλλά ας αφήσουμε κατά μέρους όλα τα παραπάνω και ας παραδεχθούμε μιαν αλήθεια.  Ότι η Eurovision μπορεί να ευνοήσει την Ελλάδα σε πολλά επίπεδα. Πρώτα απ’ όλα  έχει ένα σταθερό, διαχρονικό κοινό πεντακοσίων εκατομμυρίων, άρα αποτελεί το καλύτερο δυνατό βήμα  για να προάγουμε, να  διαφημίσουμε (και μάλιστα δωρεάν)το σύγχρονο πρόσωπο του brand name που λέγεται Ελλάδα.  

Κατόπιν αποτελεί  χρυσή ευκαιρία για να εκμεταλλευθούμε το θετικό momentum που απλώνεται αυτή την εποχή  στην πατρίδα μας. Η Ελλάδα συζητιέται σε διεθνή fora και media για καλό. Έχει επενδυτικές ευκαιρίες, έχει γίνει ιδανικός τόπος για γυρίσματα δημοφιλών ταινιών και σειρών, τα έχει πάει καλά, μέχρι ώρας στην αντιμετώπιση του Covid, έβαλε τέλος στο σπιράλ της οικονομικής κρίσης, αρχίζει σοβαρές δράσεις προς την κλιματική ουδετερότητα, ήταν η πρώτη χώρα που κατέθεσε ρεαλιστικό και θετικότατα αποδεκτό από την Commission σχέδιο ανάκαμψης για την εποχή μετά την πανδημία. 

Όλα αυτά ενισχύουν σημαντικά τους πυλώνες της βαριάς μας βιομηχανία που είναι ο τουρισμός και ο πολιτισμός.  Οπότε το να πάμε καλά στην Eurovision (και ακόμη καλύτερα αν καταφέρουμε, πράγμα πολύ δύσκολο για να είμαστε ειλικρινείς, να νικήσουμε) είναι ευκαιρία εξυπηρετήσουμε τους αναπτυξιακούς στόχους και τις οικονομικές προοπτικές της πατρίδας μας.  Και προσωπικά δεν θα υποτιμούσα ποτέ και τον παράγοντα της εθνικής ανάτασης μιας νίκης αν αυτή επέλθει. Είπαμε η νίκη είναι νίκη έστω και αν πρόκειται για μια παρτίδα τάβλι με τον κολλητό μας δίπλα στο κύμα στο Πόρτο Ράφτη. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ