Οι προσβάσιμες και οικονομικά προσιτές μεταφορές στο επίκεντρο του ΕΣΠΑ 2021 -2027

Η στρατηγική και οι προτεραιότητες της Ελλάδας αναλύθηκαν διεξοδικά σε μια σειρά εκδηλώσεων στα πλαίσια της 85ης ΔΕΘ

Μανώλης Κουτουλάκης: Θα αναβαθμιστούν όλες οι κρίσιμες λιμενικές υποδομές 

Από την πλευρά του ο Μανώλης Κουτουλάκης, Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, τόνισε ότι «Τα τελευταία 2 χρόνια στη χώρα μας έχει γίνει μία συστηματική δουλειά σε θέματα προσβασιμότητας, προσπελασιμότητας και διασυνδεσιμότητας των νησιών μας. Ο πυρήνας της παρέμβασής μας στο πλαίσιο μιας νέας και ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής στον νησιωτικό χώρο αποτυπώνεται με σαφήνεια στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 όπου υπάρχει μία στοχευμένη και διακριτή προσέγγιση αναφορικά με το 15% του πληθυσμού της χώρας που ζει στα νησιά μας. Τα θέματα των μεταφορών στην ολότητά τους και συνδυαστικά προϋποθέτουν μια στρατηγική ανάπτυξης περισσότερο «νησιο-κεντρική».

Συνέχισε επισημαίνοντας ότι: Με το νέο νόμο για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο διασφαλίζουμε την αναβάθμιση κρίσιμων λιμενικών υποδομών και έργων στα νησιά. Η δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία, οι λεγόμενες άγονες γραμμές, αποτελούν τον κρίσιμο κρίκο της αλυσίδας για να μπορέσουμε να συζητάμε για θαλάσσιες μεταφορές. Πρόκειται για μια διαρκή επένδυση που έχει σημαντικό αναπτυξιακό χαρακτήρα και που αφορά τη χρηματοδότηση, μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, πολυετών συμβάσεων άγονων γραμμών σε δωδεκάμηνη βάση με στόχο την εξυπηρέτηση της δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας σε 44 πολύ κρίσιμες ενδο-νησιωτικές, διαπεριφερειακές συνδέσεις.». Τέλος, ο κ. Κουτουλάκης τόνισε ότι «Το νέο μοντέλο θα υλοποιηθεί και με τοπικές νησιωτικές μεταφορές , και προϋποθέτει εταιρικότητα στο σχεδιασμό του, διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και τους πλοιοκτήτες που θα εκτελούν τη θαλάσσια συγκοινωνία, συνδυαστική χρήση των πόρων, ασφάλεια των υποδομών συμπεριλαμβανομένης της ναυσιπλοΐας και των συστημάτων και συνδυαστική χρηματοδότηση μέσω του νέου ΕΣΠΑ και άλλων προγραμμάτων ώστε να φτιάξουμε το «Μετρό» του Αιγαίου»

Παναγιώτης Κορκολής: Κανείς δε πρέπει να αποκλείεται από τις σύγχρονες μεταφορές

Στην τοποθέτησή του ο Παναγιώτης Κορκολής, Υπεύθυνος Ανάπτυξης στο Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ, ανέφερε ότι «Σε ότι αφορά τις υποδομές σε στρατηγικό επίπεδο, τρεις (3) είναι οι μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα μας: πρώτον, η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης μέσω της δημιουργίας ενός συστήματος μεταφορών πιο φιλικό προς το περιβάλλον, με μείωση της χρήσης άνθρακα και αντίστοιχα αύξηση της χρήσης καθαρών μορφών ενέργειας, όπως είναι ο εξηλεκτρισμός, το πράσινο υδρογόνο κα. Το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 ενεργοποιεί ένα πλέγμα επενδύσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Στην κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλει ακόμα η θέσπιση πολιτικών που εναρμονίζονται με μια πιο βιώσιμη κινητικότητα, καθώς δεν αρκεί μόνο η αλλαγή των κινητήρων στα οχήματα, χρειάζεται αλλαγή των εργαλείων που χρησιμοποιούμε κατά τη μετακίνησή μας. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη προτεραιότητα, ως εναλλακτικό μοντέλο διαβίωσης στην πόλη. Και τέλος, πολύ σημαντική παράμετρος αποτελεί η ανθεκτικότητα των υποδομών μεταφορών έναντι της κλιματικής κρίσης, καθώς τα φυσικά φαινόμενα βαθμιαία θα γίνονται περισσότερο ακραία. Η δεύτερη πρόκληση συνδέεται με τις κοινωνικές ανισότητες, καθώς κανείς δε πρέπει να αποκλείεται από τις σύγχρονες μεταφορές.

Επιπλέον, υπογράμμισε πως: Οι πιο αδύναμοι δε μπορούν να πληρώσουν από τη μια μέρα στην άλλη ένα πολύ υψηλό κόστος ενέργειας. Απαιτείται η χρηματοδότηση σημαντικών έργων στα δημόσια μέσα τόσο ως προς τη βιωσιμότητά τους, όσο και ως προς τον πράσινο χαρακτήρα τους. Η τρίτη πρόκληση αφορά την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, και το ζητούμενο είναι οι επόμενες μεγάλες επενδύσεις του νέου ΕΣΠΑ να κατευθυνθούν και στην παραγωγή, ώστε να έχουν υπεραξία οι επενδύσεις της επόμενης δεκαετίας». Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Κορκολής υπογράμμισε ότι «Δεν μιλάμε για υποδομές αλλά για δημόσιες πολιτικές. Χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος και ολιστικός σχεδιασμός. Η διαβούλευση και η συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες αποτελεί μία αναγκαιότητα, ώστε να σχεδιαστούν πολιτικές, οι οποίες σε συνδυασμό με τις κατασκευές θα έχουν ως αποτέλεσμα βιώσιμες οικονομικές λειτουργίες, οι οποίες με τη σειρά τους διαχέουν το οικονομικό αποτέλεσμα με ισότιμο και δίκαιο τρόπο».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ