Πώς θα διατεθούν 10 δισ. ευρώ για επενδύσεις ως το 2025

Τι προβλέπει η απόφαση για την ενεργοποίηση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ), για την επόμενη πενταετία.

Τη διαδικασία εκταμίευσης των ενισχύσεων που προβλέπονται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), για την περίοδο 2021-2025, καθώς επίσης και τους μηχανισμούς ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων καθορίζει απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Συγχρόνως η απόφαση καθορίζει και τις δαπάνες που είναι επιλέξιμες προς ενίσχυση, όπως και τη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων και την επιλογή έργων προς χρηματοδότηση.
Αναλυτικότερα με την απόφαση (62564/4.6.2021) που υπογράφει ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης, καθορίζεται το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2025, όπως και το σύνολο των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι διοικητικές αρχές διαχείρισης και ελέγχου του ΕΠΑ, με σκοπό την αποτελεσματική εφαρμογή του και ειδικότερα των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΤΠΑ/ΠΠΑ) και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου είναι κοινό για όλα τα Προγράμματα Ανάπτυξης (ΠΑ) που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΠΑ.

Τα κριτήρια του ΕΠΑ

Όπως αναφέρει η σχετική απόφαση, τα κριτήρια επιλογής κατηγοριοποιούνται κατ΄ ελάχιστον στις ακόλουθες ομάδες:
• πληρότητα και σαφήνεια του περιεχομένου της πρότασης και τήρηση του θεσμικού πλαισίου,
• σκοπιμότητα του έργου,
• ωριμότητα του έργου και
• επιχειρησιακή ικανότητα του δικαιούχου.

Διευκρινίζεται, ότι σε καμία περίπτωση, πάντως, το σύνολο των εντάξεων που αφορούν στο ΠΑ δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 130% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του εν λόγω ΠΑ ή άλλο ποσοστό που ορίζεται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Τη διαδικασία εκταμίευσης των ενισχύσεων που προβλέπονται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), για την περίοδο 2021-2025, καθώς επίσης και τους μηχανισμούς ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων καθορίζει απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Συγχρόνως η απόφαση καθορίζει και τις δαπάνες που είναι επιλέξιμες προς ενίσχυση, όπως και τη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων και την επιλογή έργων προς χρηματοδότηση.
Αναλυτικότερα με την απόφαση (62564/4.6.2021) που υπογράφει ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης, καθορίζεται το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2025, όπως και το σύνολο των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι διοικητικές αρχές διαχείρισης και ελέγχου του ΕΠΑ, με σκοπό την αποτελεσματική εφαρμογή του και ειδικότερα των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΤΠΑ/ΠΠΑ) και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου είναι κοινό για όλα τα Προγράμματα Ανάπτυξης (ΠΑ) που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΠΑ.

Τα κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης

Τα κριτήρια επιλογής κατηγοριοποιούνται κατ΄ ελάχιστον στις ακόλουθες ομάδες:
• πληρότητα και σαφήνεια του περιεχομένου της πρότασης και τήρηση του θεσμικού πλαισίου,
• σκοπιμότητα του έργου,
• ωριμότητα του έργου και
• επιχειρησιακή ικανότητα του δικαιούχου.

Διευκρινίζεται, ότι σε καμία περίπτωση, πάντως, το σύνολο των εντάξεων που αφορούν στο ΠΑ δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 130% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του εν λόγω ΠΑ ή άλλο ποσοστό που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Αξιολόγηση προτάσεων και επιλογή έργων

1. Οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν ηλεκτρονικά τα Τεχνικά Δελτία Έργου (ΤΔΕ), με συνημμένα όλα τα απαραίτητα έγγραφα, όπως αυτά έχουν προσδιοριστεί στην Πρόσκληση, εντός της προθεσμίας που προσδιορίζεται από την Υπηρεσία Διαχείρισης στην Πρόσκληση.

2. Η αξιολόγηση των προτάσεων πραγματοποιείται από την Υπηρεσία Διαχείρισης, με βάση τη μεθοδολογία και τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην Πρόσκληση. Τα κριτήρια κατηγοριοποιούνται κατ’ ελάχιστον στις ακόλουθες ομάδες α) πληρότητα και σαφήνεια του περιεχομένου της πρότασης και τήρηση του θεσμικού πλαισίου, β) σκοπιμότητα του έργου, γ) ωριμότητα του έργου και δ) επιχειρησιακή ικανότητα του δικαιούχου. Τα κριτήρια αυτά δύνανται να εξειδικεύονται κατά περίπτωση από τις ΥΔ οι οποίες μπορούν να προσθέσουν και άλλα.

3. Η αξιολόγηση μπορεί να είναι άμεση ή συγκριτική.

4. Κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης, η Υπηρεσία Διαχείρισης δύναται να ζητήσει την υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων ή/και διευκρινίσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Πρόσκληση.

5. Στο πλαίσιο της ορθής διαχείρισης η ΥΔ, εκτιμώντας κατά περίπτωση τα δεδομένα υλοποίησης του ΠΑ, καθώς και τη φύση του έργου, δύναται να υπερβεί το ύψος της δημόσιας δαπάνης που τίθεται στην Πρόσκληση έως προκαθορισμένου ποσοστού, το οποίο επίσης έχει προσδιοριστεί στην Πρόσκληση. Σε καμία περίπτωση, πάντως, το σύνολο των εντάξεων που αφορούν στο ΠΑ δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 130% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του εν λόγω ΠΑ ή άλλο ποσοστό που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 123 του ν. 4635/2019.

6. Οι εξωτερικοί αξιολογητές, καθώς και το προσωπικό που υπηρετεί σε Υπηρεσία Διαχείρισης ή σε φορέα στον οποίο έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες διαχείρισης και απασχολείται σε δραστηριότητες που αφορούν στην αξιολόγηση έργων, υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης μη σύγκρουσης συμφερόντων. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται άπαξ (ανά Πρόσκληση) στην ΥΔ, όπου και τηρείται σχετικό μητρώο.

7. Οι δυνητικοί δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν ένσταση κατά την διάρκεια της αξιολόγησης και επί των αποτελεσμάτων της.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ