Αποκλεισμένη παραμένει η Διώρυγα του Σουέζ – Ξεπερνούν τα 10 δισ. δολάρια οι ημερήσιες απώλειες

Στραγγαλίζει την παγκόσμια εμπορική δραστηριότητα η προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου στη Διώρυγα του Σουέζ ενώ επικρατεί ακόμα αβεβαιότητα για το χρόνο αποκόλλησής του

Ρυμουλκά και μονάδες διάσωσης της Αιγυπτιακής Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ επιχειρούν από το πρωί της Τετάρτης για την αποκόλληση του Ever Given, ενός γιγάντιου πλοίου μήκους 400 μέτρων και 220.000 τόνων, το οποίο έπλεε με προορισμό το Ρότερνταμ προερχόμενο από την Ασία και προσάραξε χτυπημένο από ριπή αέρα μόλις πέρασε την νότια είσοδο της διώρυγας, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Vesselfinder.

Το γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσάραξε στην Διώρυγα του Σουέζ παραμένει καθηλωμένο και οι επιχειρήσεις για την αποκόλλησή του συνεχίζονται, σύμφωνα με την ναυτιλιακή εταιρεία GAC.

Μάλιστα το ατύχημα στην περιοχή της Αιγύπτου προκαλεί τεράστιες απώλειες στο διεθνές εμπόριο. Το μπλοκάρισμα της γέφυρας που συνιστά κομβικό πέρασμα ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση καθυστερεί τη μετακίνηση εμπορικών αγαθών αξίας 9,6 δισ. δολαρίων ημερησίως. Ειδικότερα, όπως αναφέρει το BBC, μέσω αυτής διακινούνται αγαθά αξίας περίπου 4,5 δισ. δολαρίων τη μέρα προς τα ανατολικά και 5,1 δισ. δολαρίων προς τις αγορές της Δύσης.

Σύμφωνα με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ, το συμβάν οφείλεται σε αμμοθύελλα, με ανέμους 40 κόμβων, ένα φαινόμενο συνηθισμένο αυτήν την περίοδο του έτους στην Αίγυπτο, που προκάλεσε πρόβλημα ορατότητας.

Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, τριάντα πλοία είχαν ακινητοποιηθεί την Τετάρτη στην βόρεια είσοδο της Διώρυγας και τρία στην νότια.

Αβεβαιότητα για το χρόνο αποκόλλησης του προσαραγμένου πλοίου

Θα χρειαστούν ημέρες ή εβδομάδες για να ανοίξει η διώρυγα του Σουέζ; Οι προσπάθειες συνεχίζονται σήμερα για να αποκολληθεί το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 400 μέτρων που εδώ έχει προσαράξει κλείνοντας αυτή την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα.
Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη και το οποίο γνωστοποίησαν χρήστες του Διαδικτύου τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.
Από την Τετάρτη, η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.

«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρίας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει το πλοίο.
Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.

Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».

«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».

Η εταιρεία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.

Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.