emea business monitor

Πώς οι εξωτραπεζικές εταιρείες δανεισμού και οι fintech οδηγούν τις τράπεζες στο περιθώριο

Οι εναλλακτικές υπηρεσίες πίστωσης και οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τα δεδομένα στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων

Η έκρηξη στις λύσεις τεχνολογίας που προσφέρουν οι πάροχοι χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στον τραπεζικό κλάδο. Από το ΑΤΜ και τη διαδικτυακή πληρωμή λογαριασμών μέχρι τις mobile τραπεζικές πλατφόρμες, οι πολίτες έχουν ολοένα και λιγότερους λόγους να επισκεφθούν τα γκισέ των τραπεζών. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παράλληλα αποκομίζουν τα οφέλη των ψηφιακών λύσεων τα οποία μειώνουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας αυξάνοντας τα κέρδη τους.

Τα τελευταία χρόνια όμως η είσοδος και η συνεχεία η άνοδος των fintech στην αγορά έχει προκαλέσει ριζικές αλλαγές στην λεγόμενη τραπεζική «βιομηχανία», σπάζοντας το μονοπώλιο των τραπεζών σε μια σειρά χρηματοδοτικών – και όχι μόνο – υπηρεσιών.

Τεχνολογία – Ο μεγάλος disrupter

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Pew Institute σχεδόν 70 εκατομμύρια Αμερικανοί υπάγονται στην κατηγορία των «underserved» ενώ 10 εκατομμύρια θεωρούνται «unbanked». Από κοινού, πληρώνουν ετησίως 138 δισ. δολάρια σε τέλη και επιτόκια για εξαργύρωση επιταγών και βραχυπρόθεσμα δάνεια.

Οι ίδιες τεχνολογίες που έχουν μεταμορφώσει τις παραδοσιακές τραπεζικές υπηρεσίες παρέχουν πλέον ασφαλέστερες, περισσότερο προσιτές και κυρίως πιο «υγιείς» εναλλακτικές για αυτές τις κοινωνικές ομάδες.

Όπως αναφέρεται σε έκθεση του Αμερικανικού Συμβουλίου Οικονομικών Συμβούλων (CEA), το 2016 δραστηριοποιήθηκαν παγκοσμίως περισσότερες από 2.000 νέες fintech startups ενώ μόλις ένα χρόνο πριν ο αριθμός των νεοφυών επιχειρήσεων του κλάδου ξεπερνούσε μετά βίας τις 800.

Οι πρώιμες τεχνολογίες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, ωστόσο δεν είχαν αναπτυχθεί κατάλληλα για τους λιγότερο προνομιούχους. Τουναντίον δημιούργησαν ένα είδος ψηφιακού χάσματος αντί για μια γέφυρα που θα επέλυε σε βάθος χρόνου τις οικονομικές διαφορές ανάμεσα σε αυτούς που έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και σε αυτούς που δεν έχουν. Σύμφωνα με το CEA, μεγάλος αριθμός νοικοκυριών από τα κατώτερα οικονομικά στρώματα δεν είχε σύνδεση στο internet, γεγονός που περιόριζε την πρόσβαση σε βασικές τεχνολογίες όπως το online banking.

Παρόλα αυτά, η σταθερά ανοδική τάση της χρήσης smartphone σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, οδήγησε σε μεγάλη αύξηση στη χρήση χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω του κινητού τηλεφώνου. Δεδομένου ότι οι καταναλωτές χρησιμοποιούν πλέον τα smartphone για να ενημερωθούν πριν προχωρήσουν σε αποφάσεις που αφορούν τα οικονομικά τους, η χρήση κινητών τηλεφώνων άρχισε να αντιμετωπίζει το ζήτημα του αποκλεισμού από χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες προσφέροντας εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών καθώς και έναν επιπλέον τρόπο ελέγχου των καταθέσεων.

Μεγαλύτερο αντίκτυπο στην έκρηξη των fintech είχε η ανάπτυξη μιας πληθώρας αυτοματοποιημένων διαδικασιών και αλγορίθμων που καθιστούν τα συστήματα δανεισμού ταχύτερα, πιο αποτελεσματικά και πιθανώς πιο ακριβοδίκαια σε σχέση με τα κριτήρια που συχνά θέτουν οι παραδοσιακές πηγές δανεισμού, δηλαδή οι τράπεζες.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, περίπου 70 εκατομμύρια Αμερικανοί είναι «undeserved» σε θέματα χρηματοικονομικών υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή όμως αποτελούν μια υπολογίσιμη πελατειακή ομάδα για τις fintech, η οποία ξοδεύει κάθε χρόνο 138 δισ. δολάρια σε τέλη και τόκους και αναζήτα εναγωνίως εναλλακτικές επιλογές. Κατ’ αντιστοιχία, το κοινό που απευθύνονται οι fintech εταιρείες διεθνώς είναι κάτι παραπάνω από τεράστιο.

Μιας και η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών παγκοσμίως, ακόμα και στις πιο αδύναμες κοινωνικές ομάδες, διαθέτει και χρησιμοποιεί σε 24ωρη βάση smartphone, ταυτόχρονα διαθέτει πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Βάσει αυτού, οι προσφορά νέων υπηρεσιών και προϊόντων από τις fintech έχει σημαντικά περιθώρια κέρδους, γεγονός που πιστοποιεί και ο αυξανόμενος αριθμός εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

Την ίδια στιγμή, οι τεχνολογίες και οι καινοτομίες που καθιστούν τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες ολοένα και πιο προσιτές, ταυτόχρονα χαμηλώνουν το κόστος και το ρίσκο που πολλές φορές ενέχουν.

Μέσω της χρήσης big data, ειδικών πιστωτικών μοντέλων, αυτόματων συστημάτων επαλήθευσης στοιχείων και εκτίμησης αξίας περιουσιακών στοιχείων, οι εταιρείες δανειοδοτήσεων εκτός τραπεζικού συστήματος μπορούν να προσφέρουν ταχύτερη έγκριση σε αιτήματα δανειοληπτών, μειώνοντας τον κίνδυνο αθέτησης πληρωμών.

Οι δανειστές στον κλάδο των εναλλακτικών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους δανειολήπτες να αυξήσουν τις καταθέσεις τους «πατώντας» σε ήδη υπάρχοντα κεφάλαια. Σύμφωνα με τον CEA, η ενίσχυση του δείκτη οικονομικής συμπερίληψης (financial inclusion) μπορεί να βελτιώσει τη ζωή των πολιτών και την οικονομία εν γένει. Την ίδια στιγμή συνεισφέρει σημαντικά στην αύξηση της ποσότητας και της ποιότητας των επενδύσεων σε εκπαίδευση και επιχειρήσεις, στη δημιουργία καλύτερων συστημάτων υγείας, στη μείωση των οικονομικών ανισοτήτων και στην ανάδειξη των οραματιστών entrepreneur.

PayPal – Πρωτιά στην κατηγορία των Fintechs

Ολοένα και περισσότερες μικρές επιχειρήσεις για την κάλυψη των χρηματοπιστωτικών τους αναγκών στρέφονται προς εναλλακτικές εκτός του παραδοσιακού τραπεζικού συστήματος. Eταιρείες δανεισμού εκτός του τραπεζικού συστήματος, όπως η PayPal, αποτελούν συχνά την πρώτη επιλογή για αυτές τις επιχειρήσεις καθώς τα κριτήρια δανεισμού είναι κατά κύριο λόγο λιγότερο αυστηρά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Statista και του Forbes, τον Μάιο του 2020, η PayPal κατέλαβε την 54η θέση στη λίστα με τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 144 δισ. δολάρια. Η PayPal είναι την ίδια στιγμή η μεγαλύτερη “εξωτραπεζική” εταιρεία δανεισμού με ενεργητικό 54 δισ. δολαρίων. Αρκετά πίσω από την PayPal για την περσινή χρονιά βρέθηκε η LoanDepot με ενεργητικό 8,6 δολαρίων και η Grenke AG (8 δισ. δολάρια). Αξίζει να σημειωθεί πως το ενεργητικό της PayPal φτάνει το 60% επί του συνολικού ενεργητικού των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εναλλακτικών υπηρεσιών δανεισμού.

Το 2020, αποτέλεσε παράλληλα έτος ρεκόρ για την PayPal, καθώς η δυνατότητα των ψηφιακών πληρωμών αποδείχθηκε δημοφιλής εναλλακτική αντί των τραπεζών εν μέσω της πανδημίας. Ο κύκλος εργασιών της PayPal την περσινή χρονιά αυξήθηκε κατά 20% σε ετήσια βάση φτάνοντας τα 21,45 δισ. δολάρια. Παράλληλα, μέσω της πλατφόρμας της PayPal διενεργήθηκαν 25% περισσότερες πληρωμές με τη συνολική αξία να υπολογίζεται σε 15,4 εκατ. δολάρια.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.