Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Κατατέθηκαν μόνο δυο επίσημες προσφορές

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι την λήξη της νόμιμης προθεσμίας υπέβαλλαν προσφορές η Pyletech Shipyards θυγατρική του Ομίλου North Star (συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου) και ο όμιλος της Onex Shipyards του επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα.

Μόλις δυο δεσμευτικές οικονομικές προτάσεις για τον διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά κατατέθηκαν σήμερα πριν την λήξη της προθεσμίας στην παράταση υποβολής που είχε δοθεί τον περασμένο μήνα. Οι προσφορές προέρχονται από την Pyletech Shipyards θυγατρική του Ομίλου North Star (συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου) και από τον όμιλο της Onex του επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα. Και οι δυο όμιλοι υπέβαλλαν εγγυητική επιστολή,  μαζί με τις οικονομικές προσφορές, όπως προέβλεπε η διαδικασία ενώ η αποσφράγιση των φακέλων έγινε το μεσημέρι, μετά την λήξη της προθεσμίας, για την επιβεβαίωση της νομιμότητας των προσφορών. 

Η εκτίμηση μέχρι πριν από λίγα 24ωρα ήταν πως τουλάχιστον τρεις προσφορές σε σημαντικό τίμημα θα υποβάλλονταν πριν την λήξη της προθεσμίας ενώ από την πλευρά του ειδικού διαχειριστή υπήρξε αισιοδοξία για συνολικά 4-8 προσφορές, στην πλειονότητά τους από ξένους ομίλους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση της Pyletech Shipyards ήταν ολοκληρωμένη καθώς είχε προηγηθεί μελέτη για την κατάσταση των ναυπηγείων και τις τεχνικές, οικονομικές και άλλες ανάγκες για την ενεργοποίησή τους ενώ η προσφορά της Onex Shipyards,που ελέγχει τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας,  έχει «τυπικό» χαρακτήρα και συμβολικό τίμημα προκειμένου να παραμείνει στην διαδικασία. 

Όπως φαίνεται η Onex συνεχίζει να έχει επιφυλάξεις για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά καθώς η πώληση τους γίνεται χωρίς να έχουν επιλυθεί μια σειρά από ζητήματα ενώ έχουν εντοπιστεί αρκετές σημαντικές εκκρεμότητες, ανάμεσά τους η αδειοδότηση, η έκδοση άδειας πυρασφάλειας, η νομιμοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων, η αποκατάσταση ζημιών στις εγκαταστάσεις και άλλα θέματα, που δεν επιτρέπουν τη λειτουργία των ναυπηγείων για άγνωστο χρονικό διάστημα. Όμως, με δεδομένο πως οι ανάγκες για ναυπήγηση πλοίων του ελληνικού πολεμικού ναυτικού και συντήρησης εμπορικών πλοίων στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθούν ραγδαία την επόμενη πενταετία, επέλεξε να υποβολή προσφορά που θα του εξασφαλίσει την παραμονή στην διαδικασία του διαγωνισμού.

Ο όμιλος North Star είχε ανακοινώσει από τον περασμένο μήνα ότι σκόπευε να εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, σημειώνοντας ότι αυτή η απόφαση λήφθηκε αφού έλαβε υπόψη τη μελέτη της IHS Markit, για τους κλάδους με μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον  στην Ελλάδα (ναυπήγηση σκαφών υψηλής τεχνολογίας, εξαρτήματα αεροναυπηγικής και διαστήματος, ρομποτική κλπ), έχοντας και το πλεονέκτημα της τεχνογνωσίας και της πολυετούς εμπειρίας ναυπήγησης πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί πως με την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά η Ελλάδα θα απαλλαγεί από το πρόστιμο των 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης, που της έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το συνολικό ποσό που έχει καταβάλλει το ελληνικό κράτος από το 2012 ως και το πρώτο εξάμηνο του 2020 ξεπερνάει τα 100 εκατ. ευρώ!

Είναι χαρακτηριστικό πως στις 15 Ιουλίου, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν απέστειλε επιστολή σχετικά με τις εξηγήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης για το καθεστώς της ειδικής εκκαθάρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, απορρίπτοντας το αίτημα της Ελλάδας για περιορισμό κατά 50% του προστίμου που έχει επιβάλει στις 14 Νοεμβρίου 2018 το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μη συμμόρφωση σε απόφαση της Ε.Ε. που είχε εκδοθεί στις 28 Ιουνίου 2012. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ