Πώς το «φυτικό κρέας» έρχεται να αλλάξει τη βιομηχανία των τροφίμων

Το κοινό στρέφεται σε νέες επιλογές – αν και ακόμη υπάρχουν αντιδράσεις – και οι εταιρείες ακολουθούν.

Πληθαίνουν οι ανακοινώσεις εταιρειών από τη βιομηχανία των τροφίμων που «μιλούν» για στροφή στην πορεία τους, για την ανάπτυξη νέων προϊόντων βασισμένων στο λεγόμενο φυτικό κρέας (plant-based meat).

Μόλις χθες, η Unilever ανακοίνωσε το νέο διεθνή στόχο για πωλήσεις ύψους 1 δις ευρώ ετησίως από plant-based κρέατα και υποκατάστατα γαλακτοκομικών προϊόντων, εντός των επόμενων 5-7 ετών. Η απόφαση αυτή, θα υλοποιηθεί μέσα από την ευρεία διάθεση της μάρκας «The Vegetarian Butcher», καθώς και μέσα από περισσότερες φυτικές προτάσεις σε μάρκες όπως Hellmann’s, Magic, και Algida.

Κι ενώ η πρωτοβουλία αυτή φαντάζει «πρωτοποριακή» και «ξένη» στα αυτιά των περισσότερων, στην πραγματικότητα δεν είναι νέα. Αντιθέτως, η Unilever έρχεται να ακολουθήσει ένα «ρεύμα» που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων, από μεγαλύτερες και μικρότερες εταιρείες που σπεύδουν να ανταποκριθούν σε δύο ανάγκες: την προσφορά πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών στους καταναλωτές και την προστασία του περιβάλλοντος, με τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.

Από τις πρώτες και πιο ευρέως γνωστές εταιρείες που ασχολήθηκαν με την παραγωγή «φυτικού» κρέατος είναι η Impossible Foods και οι Beyond Meat, οι οποίες έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά γνωστά προϊόντα όπως το Impossible Burger & Whopper, σε συνεργασία με αλυσίδες fast food όπως τα Burger King. Στη «μάχη» των plant-based προϊόντων έχουν μπει επίσης αλυσίδες όπως το KFC, αλλά και τα McDonald’s σε συνεργασία με τη Nestle. Την τάση «ακολουθεί», επίσης, η Pizza Hut σε συνεργασία με την Kellogg, και πολλές Startups, μεταξύ των οποίων η Planted που φέτος λάνσαρε τον πρώτο φυτικό… γύρο κοτόπουλου.

Μιλάμε πράγματι, για μια ριζική αλλαγή στην μέχρι σήμερα «φιλοσοφία» των τροφίμων, την οποία το καταναλωτικό κοινό έχει μέχρι στιγμής αγκαλιάσει. Μπορεί μερικά από τα παραπάνω λανσαρίσματα να γίνονται πιλοτικά με στόχο να «δοκιμάσουν» το ενδιαφέρον των καταναλωτών, ωστόσο τις περισσότερες φορές αυτό «αποζημιώνει» τις εταιρείες. Για παράδειγμα, όταν το «vegan burger» των KFC, με όνομα ‘Imposter Burger’ βγήκε για πρώτη φορά στην αγορά δοκιμαστικά, η εταιρεία δεν περίμενε αυτό που θα ακολουθούσε.

«Η αντίδραση του κοινού ήταν απροσδόκητη. «Γνωρίζαμε ότι υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που θα ήθελαν να πάρουν μια γεύση από το Imposter Burger, αλλά δεν είχαμε προβλέψει αυτήν την εκπληκτική ανταπόκριση», είχε δηλώσει η Victoria Robertson, Senior Leader Innovation στο KFC, προσθέτοντας: «Ανυπομονούμε να ξανακυκλοφορήσουμε το Imposter στα εστιατόρια μας». Πράγματι, λίγο καιρό αργότερα, η αλυσίδα εστιατορίων έβαλε ξανά το συγκεκριμένο burger στο μενού επιλεγμένων εστιατορίων της.

Το παράδειγμα αυτό είναι σίγουρα μεμονωμένο, αλλά ενδεικτικό τις αλλαγής που συντελείται τόσο στις προτιμήσεις του κοινού όσο και στους στόχους των εταιρειών. Σίγουρα, το φυτικό κρέας δεν μπορεί να μπει στα σπίτια μας, από τη μια μέρα στην άλλη. Μπορεί όμως να αμφισβητήσει κανείς τη δυναμική και τις πιθανότητες που έχει για να αλλάξει την αγορά και τις καταναλωτικές μας συνήθειες;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ