Γραμμή 4 Μετρό: Τι περιλαμβάνει – Πότε ολοκληρώνεται

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη χώρα μας, το οποίο θα συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της ευρύτερης περιοχής της Αττικής

Σε τελική ευθεία περνά η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, αφού χθες ξεκίνησε η διαδικασία αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών, με την κοινοπραξία Άβαξ – Ghella – Alstom να ανακηρύσσεται προσωρινή ανάδοχος του έργου

Η κατασκευή της γραμμής 4 είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη χώρα μας και αναμένεται να συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της ευρύτερης περιοχής της Αττικής. Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο θεωρείται ως το μεγαλύτερο έργο υποδομής που σχεδιάζεται αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πρόκειται να επανασχεδιάσει ριζικά το χάρτη των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο. 

Τι περιλαμβάνει

Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 “Άλσος Βεΐκου – Γουδή”, το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με την παρούσα δημοπράτηση, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει:

– 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή,

– 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

– Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 13km.

– Σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα διπλής τροχιάς, τριπλής τροχιάς & διακλαδώσεων.

– Σήραγγες μονής τροχιάς (STT) υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μήκους 860 μ περίπου.

– 2 επίσταθμους της γραμμής, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).

– 1 νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο (ΚΕΛ) θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

– 1 νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών σε διαθέσιμο χώρο εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

Το Έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό (20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό), καθώς και όλα τα απαιτούμενα Ηλεκτρομηχανολογικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα για τη λειτουργία της ΓραμμήςΗ προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησής του, προβλέπεται γύρω στα 8 έτη.

Οι 15 σταθμοί της Γραμμής 4 σε πρώτο στάδιο:

  • Βεΐκου
  • Γαλάτσι
  • Ελικώνος
  • Κυψέλη
  • Δικαστήρια
  • Αλεξάνδρας
  • Εξάρχεια
  • Ακαδημίας
  • Κολωνάκι
  • Ευαγγελισμός
  • Καισαριανή
  • Πανεπιστημιούπολη
  • Ιλίσια
  • Ζωγράφου
  • Γουδή

Το “μέλλον” της Γραμμής 4

Σε δεύτερο στάδιο, αναμένεται να δημοπρατηθεί το τμήμα από Γουδή έως ΜαρούσιΟι σταθμοί του β’ σταδίου είναι οι εξής:

  • Κατεχάκη
  • Φάρος (πλατεία Χρυσοχόου)
  • Φιλοθέη 
  • Σίδερα 
  • Ολυμπιακό Στάδιο
  • Παράδεισος 
  • ΟΤΕ 
  • Πεύκη 
  • Λυκόβρυση 
  • Εθνική Οδός 

Σε τρίτο στάδιο, θα δημοπρατηθεί το τμήμα από Άλσος Βεΐκου έως Πετρούπολη.Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνονται οι στάσεις:

  • (Άνω) Νέα Ιωνία: Πλατεία Υγείας, Ομήρου, Μήδειας και Βασιλείου Βουλγαροκτόνου, βόρεια της ΕΥΔΑΠ, Σαφράμπολη
  • Περισσός: Λεωφόρος Ηρακλείου, Παπαναστασίου και Κηφισού, ανταπόκριση με την γραμμή 1
  • Νέα Φιλαδέλφεια: Πλατεία Πατριάρχου (Ελευθερίου Βενιζέλου), πλησίον κατασκευαζόμενου και υπό επαναλειτουργία γηπέδου ΑΕΚ Στάδιο Αγία Σοφία
  • Πύργος Βασιλίσσης (Ανάκασα) : Δημοκρατίας & Καρπενησίου, parking πάρκου Τρίτση δυτικά ομώνυμου σταθμού Προαστιακού
  • Ίλιον: Θηβών και Ελαιών, ανταπόκριση με γραμμή 2 του μετρό
  • Πετρούπολη: Πλατεία Ηρώ ή Πλατεία 25ης Μαρτίου, Αγίας Γλυκερίας, 25ης Μαρτίου & Κολοκοτρώνη

Σε τέταρτο στάδιο θα δημοπρατηθεί το τμήμα Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς. Οι σταθμοί του Δ’ Σταδίου είναι οι εξής:

  • Ακαδημία (κοινός σταθμός με Γραμμή 4, ανταπόκριση με σταθμό Πανεπιστήμιο Γραμμής 2)
  • Κολωνάκι (κοινός σταθμός με Γραμμή 4)
  • Ευαγγελισμός(κοινός σταθμός με Γραμμή 4, ανταπόκριση με σταθμό Ευαγγελισμός Γραμμής 3)
  • Παγκράτι (πλατεία Μεσολογγίου)
  • Βύρωνας (πλατεία Ταπητουργείου)
  • Άνω Ηλιούπολη (πλατεία Ανεξαρτησίας, Αγία Μαρίνα Ηλιούπολης)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ