Aegean: Αντίστροφη μέτρηση για την ανακοίνωση του «σχεδίου σωτηρίας»
Μέσα στο σαββατοκύριακο αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι τελικές λεπτομέρειες του «σχεδίου σωτηρίας» της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας
Την διαμόρφωση του τελικού σχεδίου για τη στήριξη και τη επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού, βασικό μέρος του οποίου είναι ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών, από την κυβέρνηση αναμένει η διοίκηση της Aegean καθώς σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες θα εμπεριέχει μια σειρά από μέτρα, πρωτοβουλίες και χρηματοδοτικά εργαλεία - όπως καθορίστηκαν με την συμφωνία της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. τον περασμένο μήνα - για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την πανδημική κρίση του νέου κορωνοϊού.
Σε μεγάλο βαθμό το μέλλον του μεγαλύτερου αερομεταφορέας εξαρτάται από τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης για την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού που βρίσκεται μπροστά στην μεγαλύτερη πρόκληση των τελευταίων 100 ετών. Γι' αυτό όπως και οι περισσότερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες δεν έχει ακόμα καταρτίσει σχέδια για τις πτήσεις του καλοκαιριού, δεδομένου ότι ουδείς γνωρίζει πότε θα είναι κατάλληλα τα επιδημιολογικά δεδομένα για την αποκατάσταση των αερομεταφορών ή το κυριότερο πότε θα υποχωρήσει η ανησυχία του επιβατικού κοινού για τον κίνδυνο μόλυνσης μέσα στα αεροπλάνα.
Ο στόχος της κυβέρνησης είναι η εκπόνηση σχεδίου με κανόνες που θα διέπουν τα αεροπορικά δρομολόγια ως τα μέσα Μαΐου, προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες τόσο της Aegean όσο και των υπολοίπων ελληνικών αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.Στην κυβέρνηση επικρατεί δυσαρέσκεια για τους αργούς ρυθμούς με τους οποίους κινούνται οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με την απροθυμία πολλών κρατών να συμφωνήσουν ακόμα και στα βασικά ζητήματα των αεροπορικών κανόνων για την επανεκκίνηση των πτήσεων.
Υπάρχουν όμως πληροφορίες πως από τις 20 Απριλίου ομάδες εργασίας του Υπουργείου Τουρισμού επεξεργάστηκαν πρωτόκολλα για τον τουρισμό, σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, και με τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης και Εργασίας για την κοστολόγησή τους, ώστε να είναι ολοκληρωμένα και επαρκώς τεκμηριωμένα προς κατατεθούν στον Μέγαρο Μαξίμου για την τελική τους έγκριση. Έτσι, δεν αποκλείεται η Ελλάδα να γίνει μια από τις πρώτες χώρες με ολοκληρωμένο σχέδιο για τον τουρισμό, που θα καλύπτει και τον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών.
Οι λεπτομέρειες
Εκτός από τους κανόνες ασφαλείας που είχαν σχεδόν συμφωνηθεί και θα είναι κοινοί σε όλο τον κόσμο, όπως η υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας προσώπου, αναμένεται να προστεθούν ακόμα η απολύμανση, ο αιμοτολογικός έλεγχος πριν την αναχώρηση και η διαμόρφωση των θέσεων μέσα στην καμπίνα του αεροσκάφους. Όπως όλα δείχνουν η άφιξη στο αεροδρόμιο θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον 4 ώρες πριν την πτήση καθώς πριν το check-in οι επιβάτες θα περνούν μέσα από ένα τούνελ απολύμανσης (ενδεχομένως και ένα σκάνερ εντοπισμού της θερμοκρασίας του σώματος ή ηλεκτρονική θερμομέτρηση) και στην συνέχεια θα υποβάλλονται σε γρήγορα τεστ ανίχνευσης του νέου κορωνοϊού.
Επιπλέον, παρότι ο κλάδος της αεροπλοΐας επισημαίνει ότι ο αέρας στην καμπίνα ενός σύγχρονου αεροσκάφους είναι τόσο καθαρός λόγω των φίλτρων τελευταίας τεχνολογίας, όσο και σε μια χειρουργική αίθουσα και ότι το ρεύμα αέρος κινείται από πάνω προς τα κάτω, πράγμα που μειώνει ακόμη περισσότερο τον κίνδυνο μόλυνσης, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα εφαρμοστούν μέτρα αποστασιοποίησης. Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ανακοινώσει πως για τους πρώτους μήνες τουλάχιστον θα διατηρήσουν την μεσαία θέση καθισμάτων σε κάθε σειρά άδεια. Είναι σχεδόν σίγουρο πως το ίδιο μέτρο θα υπάρχει και στα ελληνικά πρωτόκολλα ασφαλείας.
Οι επιδημιολόγοι υποστηρίζουν πως οι αεροπορικές εταιρίες πρέπει να πετούν με πληρότητα της τάξεως του 30% έως 50% ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις, εφόσον δεν είναι βιώσιμες οι πτήσεις με την εφαρμογή του κανόνα των 2 μέτρων. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στην Μεγ. Βρετανία αν το ενδιάμεσο κάθισμα παραμείνει κενό ο επιβάτης στο παράθυρο θα απέχει μόλις 45 εκατοστά από εκείνον στο διάδρομο και όχι 2 μέτρα όπως συνιστούν οι επιδημιολόγοι.
Μάλιστα, αν υπολογιστεί η κοντινή απόσταση ανάμεσα στις σειρές των καθισμάτων θα έπρεπε να υπάρχουν δύο σειρές ελεύθερες ανάμεσα σε κάθε επιβάτη. Δηλαδή, να κάθονται 4 επιβάτες ανά 26 θέσεις ή με απλά λόγια τα αεροπλάνα να πετούν με πληρότητα 15%!
Αλλά με αυτό το ποσοστό τα δρομολόγια δεν θα είναι βιώσιμα.
Η πληρότητα
Όπως εκτιμούν πολλοί Έλληνες και ξένοι αναλυτές, το ποσοστό πληρότητας των πτήσεων θα αποτελέσει ένα καθοριστικό σημείο για την βιωσιμότητα της Aegean. Με τα σημερινά δεδομένα οι αεροπορικές εταιρείες με το μέγεθος και το πτητικό έργο της Aegean χρειάζονται πληρότητα τουλάχιστον 60% των θέσεων ανά πτήση, για να είναι οριακά κερδοφόρα η λειτουργία τους. Αν η Aegean εφαρμόσει τον χαλαρό κανόνα του κενού μεσαίου καθίσματος, θα πετάει με μέγιστη πληρότητα 66,7% σύμφωνα με τους ειδικούς.
Στην αντίπερα όχθη, το αρνητικό σενάριο της πραγματοποίησης πτήσεων με πληρότητα 20%, σημαίνει πως η πρώτη ελληνική αεροπορική εταιρεία της χώρας, δεν θα μπορεί να καλύψει τα λειτουργικά κόστη και θα έχει παθητικό κάθε μήνα λειτουργίας μέχρι την άρση των ειδικών μέτρων ασφαλείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Έτσι, οι λεπτομέρειες για τον αριθμό των επιβατών ανά πτήση και το ποσοστό πληρότητας των αεροσκαφών, σε συνδυασμό με τις κρατικές οικονομικές ενισχύσεις, θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό και το μέλλον της Aegean.