Γιάννης Πλακιωτάκης: «Η ναυτιλία είναι ο σημαντικότερος κλάδος της ελληνικής οικονομίας»

Την τεράστια σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία και την κοινωνία ανάλυσε ο Υπουργός Ναυτιλίας, προαναγγέλλοντας θεσμικές αλλαγές, μεταρρυθμίσεις και σημαντικές παρεμβάσεις για την στήριξη του ελληνικού νηολογίου.

Στην πεποίθησή του ότι η ναυτιλία μπορεί να γίνει η «ατμομηχανή» της προσπάθειας για την ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας και της επιτάχυνσης της ανάπτυξης της Ελλάδας εξέφρασε με δηλώσεις του ο Υπουργός Ναυτιλίας, κατά την διάρκεια της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου «Greek Economic Summit» που διοργανώνει το Ελληνο-αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο σε συνεργασία με το Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.

«Είναι κατά την άποψή μου αυτονόητο ότι σήμερα η ελληνική ναυτιλία είναι ο σημαντικότερος κλάδος της ελληνικής οικονομίας. Όχι, μόνο με οικονομικούς όρους, ή με κοινωνικούς όρους, καθώς συνεισφέρουν πολλαπλώς στην ελληνική οικονομία και όχι απλά με την δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και σε άλλους τομείς. Είναι πρωτίστως ο σημαντικότερος κλάδος σε στρατηγικούς όρους. Βλέποντας τα επίσημα στοιχεία της παγκόσμιας χωρητικότητας τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 53% της ευρωπαϊκής. Είναι λοιπόν γεγονός ότι η χώρα μας είναι η 1 η σε παγκόσμιο επίπεδο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πλακιωτάκης και συμπλήρωσε με νόημα: «Ας σκεφτούμε μόνον ότι το 90% των εξαγωγών εμπορίου διεξάγεται παγκοσμίως μέσω πλοίων! Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο σημαντική είναι η ναυτιλία παγκοσμίως και συνεπώς η ελληνική ναυτιλία».

Μάλιστα μίλησε για ένα σύγχρονο ναυτιλιακό «θαύμα», το οποίο στηρίζει σε περίπου 5000 πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας (!) και αναμένεται να έχει καταλυτικό ρόλο στο μέλλον της ελληνικής οικονομίας: «Όλοι οι εφοπλιστές, οι αξιωματικοί, τα πληρώματα, το λιμενικό… όλοι έχουν συντελέσει στο ελληνικό ναυτιλιακό… θαύμα!».

Επίσης, αποκάλυψε ότι τόσο επίσημα όσο και ανεπίσημα ο ελληνικός εφοπλιστικός κόσμος είχε καθοριστική συμμετοχή στην στήριξη της ελληνικής οικονομάς την περίοδο της κρίσης, χωρίς να επιζητάει τα φώτα της δημοσιότητας : «Ο ελληνικός εφοπλιστικός τομέας έχει συνεισφέρει σημαντικά την περίοδο της κρίσης. Και προσωπικά, μέσα από ενέργειες των εφοπλιστών, και εταιρικά αλλά και θεσμικά. Όπως φαίνεται πλέον οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για να επενδύσουν και να συμμετέχουν σε πολλά μεγάλα έργα και projects στην χώρα μας».

Ωστόσο, παραδέχτηκε ότι και η ελληνική ναυτιλία θα βρεθεί αντιμέτωπη με δυσκολίες και προκλήσεις, τόσο λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας, που μεταμορφώνει τον κλάδο με ραγδαίους ρυθμούς όσο και της εφαρμογής αυστηρότερων περιβαλλοντολογικών όρων και κανονισμών από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς: «Η ναυτιλία μας θα αντιμετωπίσει πολλές και μεγάλες προκλήσεις. Ειδικά, από την 1η Ιανουαρίου με την εφαρμογή των νέων κανονισμών. Αλλά και μέσα στα επόμενα χρόνια αφού θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ νέοι κανονισμοί για το περιβάλλον, τις εκπομπές αερίων, την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος».

Η μεγάλη πρόκληση της ναυτιλίας

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Υπουργού Ναυτιλίας οι Έλληνες εφοπλιστές θα επιτύχουν σε όλες τις προκλήσεις και τις νέες απαιτήσεις, όπως έκαναν αποτελεσματικά και στο παρελθόν. Κατά την άποψή του όμως η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι η αναβάθμιση του ανθρωπίνου δυναμικού, για την οποία η ελληνική πολιτεία πρέπει να κάνει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις και να υποστηρίξει εμπράκτως τον ελληνικό εφοπλιστικό κλάδο.

«Η σημαντικότερη πρόκληση θα είναι η αναβάθμιση του ανθρωπίνου δυναμικού. Θα χρειαστεί να εξειδικευτεί το προσωπικό στις νέες τεχνολογίες, σε νέες δεξιότητες και να αποκτήσει νέες γνώσεις σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις ενώ παράλληλα θα χρειαστεί νέο προσωπικό, με την κατάλληλη εκπαίδευση, που θα έχει τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας» εξήγησε ο κ. Πλακιωτάκης και συμπλήρωσε: «Πρέπει να κάνουμε ότι όλα τα σύγχρονα ναυτικά κράτη. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον…τροχό. Οφείλουμε να αναβαθμίσουμε την ναυτική εκπαίδευση. Βεβαίως, θα χρειαστεί ένας νέος νόμος για τις ναυτικές ακαδημίες της χώρας, που προσφέρουν ευκαιρίες καριέρας σε χιλιάδες νέους και απαραίτητο προσωπικό στα ελληνόκτητα πλοία. Όλα αυτά πρέπει να γίνουν πράξη άμεσα… Η ναυτιλία παγκοσμίως τρέχει… Και εμείς πρέπει να κάνουμε ότι χρειάζεται με οποιοδήποτε πολιτικό κόστος. Αλλά νομίζω σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πολιτικό ή κομματικό συμφέρον αλλά μόνο εθνικό».

Τέλος, παραδέχτηκε ότι χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και το ελληνικό νηολόγιο, ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα και τις παγκόσμιες τάσεις: «Είναι ανάγκη να βελτιώσουμε το θεσμικό πλαίσιο στην ναυτιλία. Οφείλουμε να εκσυγχρονίσουμε το ελληνικό νηολόγιο, για να γίνει πιο ελκυστικό και πιο αποτελεσματικό. Πρέπει να κάνουμε τα πάντα ηλεκτρονικά, όπως ήδη το έχουν κάνει τα πιο σύγχρονα και μεγάλα νηολόγια του κόσμου».

Ανέφερε μάλιστα ότι στον ελληνόκτητο στόλο, έναν από τους κορυφαίους στον κόσμο και πρώτο σε χωρητικότητα, μόλις το 20% των πλοίων φέρει την ελληνική σημαία και συνεπώς υπάγεται στο ελληνικό νηολόγιο. Με τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και την βελτίωση του κλίματος συνεργασίας, αναμένεται το ποσοστό αυτό να αυξηθεί σημαντικά, προσφέροντας ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας και έσοδα τόσο στην πραγματική οικονομία όσο και στο ελληνικό δημόσιο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ