emea business monitor

Έρχονται κίνητρα για αντικατάσταση του στόλου επαγγελματικών οχημάτων με υβριδικά οχήματα

Την πρόθεση της να ενισχύσει την αλλαγή του στόλου των συμβατικών οχημάτων γνωστοποίησε η κυβέρνηση, καθώς στο επερχόμενο φορολογικό νομοσχέδιο που θα μπει τον Νοέμβριο στη Βουλή θα υπάρχουν ειδικά φορολογικά κίνητρα. 

Απώτερος στόχος της κυβέρνησης είναι να μπορέσει η χώρα να ευθυγραμμιστεί με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι προβλέπουν πως μέχρι το 2020 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα είναι στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, με τη χώρα μας να απέχει πολύ από αυτό το στόχο. 

Στην Ελλάδα, το ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι έντονο, εξαιτίας του μεγάλου πλήθους επιβατικών αυτοκινήτων που προσεγγίζει τα 5,2 εκατ. το οποίο επιβαρύνεται από το ιδιαίτερα υψηλό μέσο όρο ηλικίας ΙΧ οχημάτων που προσεγγίζει τα 15,4 έτη. Είναι επιπλέον ανησυχητικό ότι το 50% του στόλου ΙΧ που κυκλοφορούν είναι άνω των 16 ετών και κατά συνέπεια παρωχημένης  αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Αποτελέσματα διαφόρων ερευνών δείχνουν ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων για περισσότερες μέρες ανά έτος σε σχέση με το παρελθόν, ενώ αυξημένα είναι και τα επίπεδα νοσηρότητας και θνησιμότητας από διάφορες πνευμονικές ασθένειες που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Η πλειονότητα του στόλου (90%) κινείται με βενζίνη, ενώ τα οχήματα χαμηλών ρύπων (υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικό αέριο) δεν ξεπερνούν το 0,3% του στόλου.

Στην υπόλοιπη Ευρώπη τα οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων αποτελούν το 0,7% του στόλου, ενώ και οι ρυθμοί εισόδου τέτοιων οχημάτων στο στόλο είναι πολλαπλάσιοι, 2,2 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, έναντι 0,5 στην Ελλάδα

Πολλαπλά μέτρα και κίνητρα εξετάζει η κυβέρνηση

Όπως ανέφεραν πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, με ο νέο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή και μάλιστα με την διαδικασία του επείγοντος, θα δοθούν διάφορα κίνητρα σε επιχειρήσεις, προκειμένου να ωθηθούν προς την αγορά οχημάτων νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. 

Μέχρι στιγμής το ύψος των κινήτρων δεν έχει καθοριστεί, σε αυτά θα περιλαμβάνονται κίνητρα τόσο για την αγορά όσο και για τη χρήση, όμως σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων αυτών έχει καθοριστεί και δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. 

Σε ότι έχει να κάνει τόσο με τα κίνητρα προς ιδιώτες όσο και προς ταξί, οι ρυθμίσεις και τα κίνητρα θα μπουν στο επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο, προκειμένου η μετάβαση να μην έχει πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και επιβαρύνει την οικονομία. 

Σε κάθε περίπτωση, η χώρα είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει και να πιάσει τους στόχους που έχουν τεθεί από την Συμφωνία του Παρισιού, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως οι στόχοι είναι μεταβαλλόμενοι και μειώνονται συνεχώς μέχρι το 2030. Για το 2020 ο στόχος είναι τα 95 γρ. ανά χιλιόμετρο και το 2024 ο στόχος πέφτει στα 85γρ. Εκτός όμως από ποσοτικοί, οι στόχοι είναι και ποσοστιαίοι, καθώς θα πρέπει να αυξηθούν οι πωλήσεις των οχημάτων με μειωμένες εκπομπές ρύπων, οι οποίες το 2025 θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 15% ων νέων ΙΧ που θα πωλούνται στη χώρα και το 2030 το 35%.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.