Τα καλά νέα για την Ελληνική οικονομία και τις προοπτικές της ξεκίνησαν από την έκδοση των εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου, η απόδοση των οποίων έκλεισε με αρνητικό επιτόκιο αλλά και η αποδοχή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του σχεδίου "Ηρακλής" που θα επιτρέψει στις τράπεζες να αποδεσμευτούν από ένα μεγάλο μέρος του "βραχνά" των "κόκκινων" δανείων, δείχνουν πως θα έχουν και συνέχεια.
Σύμφωνα με την Τράπεζα τη Ελλάδας και τον Γιάννη Στουρνάρα, η αποδοχή του σχεδίου "Ηρακλής" ανοίγει το δρόμο για την ένταξη της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα και είναι ένα σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.
Δεν φτάνει ένας Ηρακλής
Μπορεί η αποδοχή του σχεδίου Ηρακλής να λύνει τα χέρια των τραπεζών οι οποίες πια μπορούν να εξορθολογίσουν τους ισολογισμούς τους και να σταθούν με ιδιαίτερες αξιώσεις στο Ελληνικό ταμπλό προσελκύοντας με αξιώσεις τα βλέμματα των ξένων επενδυτών, όμως χρειάζονται και άλλα βήματα.
Ο "Ηρακλής" θα έχει αρχική διάρκεια 18 μηνών και πρόβλεψη εξάμηνης παράτασης. Θα προβλέπει ευχέρειες συμμετοχής για τις τράπεζες, επιτρέποντάς τους να κάνουν χρήση του SPV όταν θα έχουν έτοιμες τις τιτλοποιήσεις τους. Μοναδική αυστηρή προϋπόθεση είναι να έχουν δομήσει ποιοτικά χαρτοφυλάκια προς πώληση στους επενδυτές. Όσο για το κόστος των εγγυήσεων των 9 δισ. ευρώ που θα παράσχει το Δημόσιο, θα είναι ιδιαίτερα χαμηλό για τις τράπεζες (με σημερινά δεδομένα κάτω των 180 μονάδων βάσης) και η καταβολή του σταδιακή και όχι εμπροσθοβαρής.
Σύμφωνα με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, για να μπορέσει ο "Ηρακλής" να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει, χρειάζεται να του δοθεί και το απαραίτητο "ρόπαλο" το οποίο δεν είναι άλλο από την αποδοχή της πρότασης της ΤτΕ για τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια.
Όπως είπε ο κ. Στουρνάρας, οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες έχουν συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) φιλόδοξους στόχους για τη μείωση του ποσοστού των μη εξυπηρετούμενων δανείων, στο 35% μέχρι το τέλος του 2019 και κοντά στο 20% μέχρι το τέλος του 2021. Ακόμη και αν επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων των ελληνικών τραπεζών θα είναι υπερπενταπλάσιο του μέσου όρου της ΕΕ.
Υπό το πρίσμα αυτό είναι σημαντικό να εφαρμοστούν συστημικές λύσεις, που θα λειτουργούν συμπληρωματικά προς τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι ίδιες οι τράπεζες για την ταχεία βελτίωση της ποιότητας του ενεργητικού τους. Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίθηκε το σχέδιο "Ηρακλής" από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DGComp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που στηρίζεται στο Σχήμα Προστασίας Ενεργητικού (APS) μέσω παροχής κρατικής εγγύησης ύψους 9 δισ. ευρώ, στο ασφαλέστερο (senior) μερίδιο της τιτλοποίησης που θα πραγματοποιηθεί.
"Το σχήμα αυτό, που πρέπει να εξειδικευθεί μέσω του εφαρμοστικού νόμου, είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ορθή κατεύθυνση αντιμετώπισης του προβλήματος. Δεδομένου όμως του μεγέθους του προβλήματος, το βήμα αυτό δεν είναι αρκετό και πρέπει σε αμέσως επόμενο στάδιο να συμπληρωθεί και από άλλα, περισσότερο ολιστικά και συστημικά σχήματα, όπως αυτό που έχουν επεξεργαστεί οι υπηρεσίες της Τράπεζας της Ελλάδος. Ειδικότερα, και παράλληλα με την αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και το ζήτημα της αναβαλλόμενης φορολογίας (DTC) με τρόπους συμβατούς με τους κανόνες περί κρατικής βοήθειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης", δήλωσε ο διοικητής της ΤτΕ.
Πρόθυμη αλλά με αστερίσκους η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση έχει αντιληφθεί πλήρως την ανάγκη μείωσης των "κόκκινων¨δανείων και την σημασία που έχει αυτή η μείωση για το μέλλον τραπεζών και οικονομίας, όμως θέτει κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως αυτές εκφράστηκαν από τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Ζαββό.
"Θα εξετάσουμε με πολύ ανοιχτό πνεύμα, και έχουμε ζητήσει να μας κατατεθούν ιδέες ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες σε σύντομο χρονικό διάστημα", δήλωσε ο υφυπουργός, ο οποίος παράλληλα έθεσε και τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την όποια λύση μπει στο τραπέζι των συζητήσεων.
- Να μην έχει εποπτικές επιπτώσεις, δηλαδή κόστος στα κεφάλαια των τραπεζών.
- Να μην έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις, δηλαδή να είναι ξεκάθαρο ποιος πληρώνει και αυτός να μην είναι το Δημόσιο και ο Έλληνας φορολογούμενος.
- Να μην προσκρούει στους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων της Ε.Ε., κινητοποιώντας το bail – in.
- Να συνίσταται στη δημιουργία ενός προϊόντος που θα αγόραζαν οι επενδυτές διότι θα είχε τα απαιτούμενα ποιοτικά χαρακτηριστικά.