Με τις μεγάλες εταιρείες να μπαίνουν δυνατά στο παιχνίδι, ήρθε η ώρα του τέλους για την Tesla;

Κάποιος μπορεί να βρει και να πει πολλά αρνητικά πράγματα για την Tesla και τον Ellon Musk, όμως η συμβολή της στην “έκρηξη” της ηλεκτροκίνησης αλλά και της αυτόνομης οδήγησης είναι αδιαμφισβήτητη. 

Αυτό που ξεκίνησε σαν ένα “παιχνίδι” της τεχνολογίας, κάτω από την επίβλεψη του πιο χαρισματικού και οραματιστή επιχειρηματία μετά τον Jobs, έγινε το πρότυπο πάνω στο οποίο όλη η βιομηχανία αναγκάστηκε να ακολουθήσει. Ηλεκτροκίνηση και αυτόνομη οδήγηση ήταν ένα μέλλον που όλοι έβλεπαν να έρχεται, όμως η Tesla το έκανε χειροπιαστό. 

Οι αυτοκρατορίες αντεπιτίθονται 

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είδαν πως η τάση που περίμεναν να διαμορφωθεί μέσα στην επόμενη δεκαετία ήταν στην πραγματικότητα πολύ πιο κοντά και σιγά σιγά μπήκαν στο παιχνίδι. Με την Tesla να “δοκιμάζει τα νερά” και να χτίζει την εμπιστοσύνη και την διάθεση του καταναλωτικού κοινού, βρήκαν έτοιμο έδαφος για να αναπτυχθούν. 

Το πρόβλημα για την Tesla είναι πως δεν πρόλαβε να μεγαλώσει αρκετά για να προλάβει τον ερχομό των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Με 1 μόλις γραμμή παραγωγής και άλλη μια που ετοιμάζεται σιγά σιγά να μπει σε πλήρη παραγωγή, είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσει τις μαζικές παραγωγές των άλλων εταιρειών, οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν ήδη έτοιμα αμαξώματα για να χρησιμοποιήσουν. 

Η Tesla έφτιαξε 250.000 οχήματα το 2018 και μπορεί να φτάσει τα 400.000 μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Σε ιδανικές συνθήκες και αν όλα κυλήσουν ομαλά, ίσως καταφέρει να φτάσει τα 650.000 το 2020 και να πιάσει το 1.000.000 το 2021. Αυτό θα απαιτούσε μεγιστοποίηση της παραγωγής στο Fremont και  πλήρη ανάπτυξη της εργοστασίου της Σαγκάης .

Την ίδια στιγμή οι δύο κορυφαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, η Toyota και η VW έχουν παραγωγή από 10 εκατ. οχήματα ετησίως και η Tesla δεν είναι καν αυτή τη στιγμή στους 50 μεγαλύτερους κατασκευαστές στον κόσμο. 

Ηλεκτρικά μοντέλα για όλα τα γούστα

Το πρόβλημα που έχει η Tesla είναι πως η παραγωγή της είναι καθετοποιημένη σε 2-3 μοντέλα και δεν έχει την δυνατότητα να βγάλει στο δρόμο πολλά διαφορετικά μοντέλα που να ικανοποιούν τις ανάγκες όλων των καταναλωτών. Ναι η Tesla είναι πρωτοπόρος, όμως τα προϊόντα της είναι “παιχνίδια” για έχοντες. 

Τα υπεραυτοκίνητα μπορεί να φέρνουν το πρεστίζ, όμως είναι τα φτηνά και μεσαία μοντέλα που φέρνουν τις πωλήσεις και η Tesla δεν μπορεί να απαντήσει σε αυτό το κομμάτι και να ανταγωνιστεί εταιρείες όπως η VW, η Toyota η Ford η Nissan και άλλες που μπορούν να παρουσιάσουν μοντέλα για κάθε πορτοφόλι. 

Ήδη η Ford ανακοίνωσε πως μέχρι το 2022 η παραγωγή της θα βγάζει περισσότερα ηλεκτρικά από συμβατικά οχήματα, ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι άλλες εταιρείες. 

Όμως ο ανταγωνισμός χτυπάει και την κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων στην οποία κινείται η αμερικανική εταιρεία, καθώς τόσο η Porsche όσο και άλλες εταιρείες έχουν ξεκινήσει ήδη να παρουσιάζουν τις δικές τους προτάσεις για υπεραυτοκίνητα. 

Κορυφαίο “χτύπημα” για την εταιρεία ήταν η ανακοίνωση της Mercedes, ότι σταματάει τον σχεδιασμό και κατασκευή νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης και από εδώ και στο εξής θα κυκλοφορεί μόνο ηλεκτροκινητήρες. Όταν μια εταιρεία η οποία ανακάλυψε και παρουσίασε πρώτη στον κόσμο τον κινητήρα εσωτερικής καύσης αποφασίζει να τον “σκοτώσει” για χάρη των ηλεκτρικών οχημάτων, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ για την Tesla. 

Άλλωστε, όταν φτάσει η ώρα να βάλει ο καταναλωτής, και δη ο Ευρωπαίος ή Κινέζος καταναλωτής, το χέρι στην τσέπη, η πιθανότητα λέει πως θα προτιμήσει την εταιρεία με παράδοση, με μεγάλες γραμμές παραγωγής και το κυριότερο, τεράστιο εγκατετημένο δίκτυο πωλήσεων και υποστήριξης σε όλο τον κόσμο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ