Thomas Cook: Η αρχή και το τέλος ενός μεγάλου ταξιδιού

Η Thomas Cook Group plc ήταν μια βρετανική παγκόσμια ταξιδιωτική ομάδα η οποία μετά από πολλές προσπάθειες δεν κατάφερε να αντεπεξέλθει σε αυτά που χρειαζόταν για να κρατηθεί στην αγορά με αποτέλεσμα να πτωχεύσει και να κλείσει οριστικά.

Η Thomas Cook & Son ιδρύθηκε από τον Thomas Cook, ο οποίος γεννήθηκε το 1808 στη μικρή πόλη της Μελβούρνης στην Αγγλία. Στην ηλικία των 10 ετών άρχισε να εργάζεται, συχνά μόνο για μια δεκάρα την ημέρα, για να βοηθήσει την οικογένειά του.

Ποιος ήταν ο Thomas Cook

Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, ο Thomas Cook εργαζόταν ως βαπτιστής ιεροκήρυκας, ξυλουργός, κατασκευαστής επίπλων, εκτυπωτής, εκδότης, πολιτικός υπερασπιστής και διοργανωτής ταξιδιών. Ως βαπτιστής ιεροκήρυκας διέσχιζε χιλιάδες μίλια, δουλεύοντας στο σκοτάδι για να μην σπαταλάει τα ελάχιστα κεριά και το πετρέλαιο.

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Cook διοργάνωσε το 1841 μια εκδρομή για 500 περίπου φιλόδοξους υποστηρικτές της αρχής του ότι η Βρετανία πρέπει να αποτινάξει μία για πάντα το αλκοόλ.

Αυτή ήταν που έθεσε τα θεμέλια της επιχείρησής του. Ο πρώην βαπτιστής ιεροκήρυκας πίστευε ότι τα δεινά της βικτωριανής κοινωνίας προέρχονταν κυρίως από το αλκοόλ.

Λίγα χρόνια αργότερα, μετά από πολλές εκδρομές στη Σκωτία, η εταιρεία να διευρυνθεί. Αρχικά, ξεκίνησε να μεταφέρει τους πελάτες του με τραίνο και ατμόπλοιο στη Γλασκώβη και για τους όσους ταξίδευαν πρώτη φορά προσέφερε χειροποίητους οδηγούς όπως το Scottish Tourist Practical Directory του Κουκ, το οποίο είχε ένα κεφάλαιο με τίτλο «Είναι ασφαλές για τις γυναίκες να συμμετάσχουν στα Highland Tours;».

Το 1851 ο ιδρυτής ταξίδεψε στη Μεγάλη Έκθεση του 1851. Οργάνωσε τις πρώτες του εκδρομές στην Ευρώπη το 1855 και στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1866. Το 1865 ο γιος του ιδρυτή John Mason Cook άρχισε να εργάζεται για την επιχείρηση με πλήρη απασχόληση. Το 1871, έγινε συνεργάτης και το όνομα της εταιρείας άλλαξε σε Thomas Cook & Son. 

Πολλά χρόνια αργότερα το 2001, η Thomas Cook αποκτήθηκε από την Γερμανική εταιρεία C&N Toyristic AG, η οποία άλλαξε το όνομα σε Thomas Cook AG.

Η Thomas Cook Group

Συγκεκριμένα η Thomas Cook Group plc δημιουργήθηκε στις 19 Ιουνίου 2007 με τη συγχώνευση της Thomas Cook AG (η ίδια η διάδοχος της Thomas Cook & Son) και της MyTravel Group. Ο όμιλος λειτούργησε σε δύο χωριστά τμήματα: έναν ταξιδιωτικό πράκτορα και μια αεροπορική εταιρεία.

Η Thomas Cook ήταν εισηγμένη τόσο στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου όσο και στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. 

Στις 23 Σεπτεμβρίου με το κλείσιμο της εταιρείας περίπου 9.000 υπάλληλοι του Ηνωμένου Βασιλείου και 21.000 σε ολόκληρο τον κόσμο παρέμειναν χωρίς θέσεις εργασίας και 160.000 πελάτες εγκατέλειψαν το εξωτερικό, προκαλώντας τον μεγαλύτερο επαναπατρισμό της Μεγάλης Βρετανίας από την κατάρρευση της Monarch Airlines το 2017.

Συγχώνευση της Thomas Cook και της MyTravel Group plc

Τον Φεβρουάριο του 2007, ανακοινώθηκε ότι η Thomas Cook AG και η MyTravel Group plc θα συγχωνευθούν.

Οι εταιρείες ανακοίνωσαν ότι αναμένουν εξοικονόμηση άνω των 75 εκατομμυρίων λιρών ετησίως, μετά την ολοκλήρωση και των δύο επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τους όρους της συγχώνευσης, οι ιδιοκτήτες της Thomas Cook AG, KarstadtQuelle (αργότερα Arcandor), ανήκαν στο 52% της νέας ομάδας. Οι μέτοχοι του ομίλου MyTravel κατείχαν το υπόλοιπο 48%.

Η συγχώνευση ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2007 και πραγματοποιήθηκε με την ίδρυση της “NewCo” η οποία αγόρασε πράγματι τα MyTravel και Thomas Cook και στη συνέχεια εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου υπό την επωνυμία Thomas Cook Group plc.

Τα πρώτα βήματα της Thomas Cook

Στις 14 Φεβρουαρίου 2008, η Thomas Cook αγόρασε τον ιστότοπο Hotels4U.com για 21,8 εκατομμύρια λίρες.

Στις 6 Μαρτίου 2008, η εταιρεία εξαγόρασε την άδεια εκμετάλλευσης του εμπορικού σήματος Thomas Cook στη Μέση Ανατολή και την Ασία από τον επενδυτικό όμιλο του Ντουμπάι για ποσό που εκτιμάται ότι ανέρχεται περίπου σε 249 εκατομμύρια ευρώ.

Τον Απρίλιο του 2008 ο Thomas Cook αγόρασε το πολυτελές ταξιδιωτικό γραφείο Elegant Resorts από τους ιδρυτές του Geoff Moss και Barbara Catchpole για μια μη ανακοινωθείσα φιγούρα. Η εταιρεία ανέλαβε το χρυσό μετάλλιο με έδρα το Preston, ιδιοκτήτρια της NetFlights, σε συμφωνία ύψους 87 εκατομμυρίων λίρες το Δεκέμβριο του 2008.

Στις 8 Μαρτίου 2009, η Thomas Cook υπέγραψε συμφωνία με την Octopus Media Technology για να φιλοξενήσει, να ανεβάσει και να παράσχει ένα online video player για την τηλεόραση Thomas Cook. Την άνοιξη του 2009, η Thomas Cook UK υπέγραψε συμφωνία με τον Διεθνή Προμηθευτή Ψυχαγωγίας Όμιλο Ε3, για να παρέχει αποκλειστικά ψυχαγωγία στον όμιλο.

Τον Ιούνιο του 2009, ο πλειοψηφικός μέτοχος της Thomas Cook, Arcandor, κατέθεσε πτώχευση, αν και η ομάδα δεν επηρεάστηκε. Οι μετοχές της Arcandor στην Thomas Cook πωλήθηκαν από τις πιστωτικές τράπεζες της τον Σεπτέμβριο του 2009.

Η επέκταση της Thomas Cook και η αλλαγή του Διευθύνων Σύμβουλο

Τον Ιούλιο του 2010, ο Thomas Cook Group αγόρασε τη γερμανική τουριστική εταιρεία Öger Tours, η οποία ανήκε στον Vural Öger.

Το 2010, ο Όμιλος Thomas Cook αποσύρθηκε από την επωνυμία Going Places και συγχώνευσε όλους τους αντιπροσώπους του σε ένα, την Thomas Cook.

Το 2010 κατέληξε σε συμφωνία με τη Συνεργατική Ομάδα για τη συγχώνευση του δικτύου καταστημάτων με το δίκτυο του Συνεργατικού Travel. Η συγχώνευση εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2011 και η κοινοπραξία ανήκε στο 66,5% από τον Όμιλο Thomas Cook, το 30% που ανήκει στον Όμιλο Συνεταιρισμών και το 3,5% στην Co-operative Midlands (μετονομάστηκε σε Central England Co -operative το 2014). Η συγχώνευση δημιούργησε το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό δίκτυο του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα υποκαταστήματα του Thomas Cook’s Going Places μετονομάστηκαν στο εμπορικό σήμα του συνεταιρισμού.

Τον Μάιο του 2012, η Harriet Green διορίστηκε ως ο διευθύνων σύμβουλος της Thomas Cook Group, που διαδέχτηκε τον Manny Fontenla-Novoa, ο οποίος ήταν Διευθύνων Σύμβουλος από το 2003 έως τον Αύγουστο του 2011.

Την 1η Ιουλίου 2013, η Thomas Cook ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να δημοσιεύει την Thomas Cook European Timetable, μαζί με το κλείσιμο της υπόλοιπης εκδοτικής επιχείρησης. Η τελική έκδοση του χρονοδιαγράμματος δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο του 2013, αλλά η δημοσίευση άρχισε στις αρχές του 2014 υπό μια νέα εκδοτική εταιρεία που δεν συνδέεται με την Thomas Cook. Τον Φεβρουάριο του 2014, η Thomas Cook Group πούλησε το χρυσό μετάλλιο Travel συμπεριλαμβανομένου του Netflights.com σε dnata για 45 εκατομμύρια δολάρια.

Στις 26 Νοεμβρίου 2014, ανακοινώθηκε ότι η Green έφυγε με άμεση ισχύ και ότι ο Peter Fankhauser, ο COO, θα αναλάμβανε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου.

Εγκατάλειψη του δικτύου καταστημάτων και πωλήσεις

Το 2016 η Συνεργατική Ομάδα αποφάσισε ότι θα ασκούσε την επιλογή της να εγκαταλείψει την κοινοπραξία του δικτύου καταστημάτων.

Η Thomas Cook Group ανακοίνωσε ότι θα εξαγοράσει τα μερίδια στο The Co-operative Travel που ανήκουν στην Cooperative Group και την Central England Co-operative, αναλαμβάνοντας τον πλήρη έλεγχο του δικτύου λιανικής πώλησης και ανακατασκευής των ταξιδιωτικών καταστημάτων υψηλού επιπέδου που λειτουργούσαν υπό το συνεταιριστικό σήμα σταδιακά κατά τη διάρκεια του 2017-18.

Τον Μάρτιο του 2017, η Thomas Cook ανακοίνωσε την πώληση των βελγικών αερογραμμών στη Lufthansa. Ως αποτέλεσμα, η Thomas Cook Airlines Βέλγιο έκλεισε μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 με δύο αεροσκάφη και όλα τα δικαιώματα μεταφοράς παραδόθηκαν στις Brussels Airlines. Τα τρία εναπομείναντα αεροσκάφη της μεταφέρθηκαν σε αδελφές εταιρείες.

Η αρχή του τέλους

Τον Νοέμβριο του 2018 οι επιχειρηματικοί αναλυτές πρότειναν ότι ο Thomas Cook θα πρέπει να χωρίσει την επιχείρηση για να βοηθήσει στην ανάκτηση της οικονομικής της υγείας.

Η εφημερίδα Financial Times δήλωσε τον Φεβρουάριο του 2019 ότι ο όμιλος Thomas Cook είχε λάβει προσφορές για την αεροπορική του επιχείρηση, η οποία περιλαμβάνει την Condor και επίσης την εταιρεία στο σύνολό της.

Τον Μάρτιο του 2019, η Thomas Cook UK ανακοίνωσε 21 κλεισίματα ταξιδιωτικών γραφείων και πλεόνασμα 300 υπαλλήλων, δικαιολογώντας την απόφαση με το γεγονός ότι το 64% των κρατήσεων πραγματοποιήθηκαν ηλεκτρονικά το 2018.

Τον Απρίλιο του 2019, η εταιρεία προσέλαβε τον ειδικό της αναδιάρθρωσης Alix Partners για να εργαστεί στον ισολογισμό της εταιρείας και να εφαρμόσει σχέδια αναδιάρθρωσης του κόστους για να συμβάλει στη μείωση του χρέους των 1,6 δις λίρες. 

Τον Μάιο του 2019, η εταιρεία ανέφερε ότι είχε εξασφαλίσει 300 εκατ. λίρες έκτακτης ανάγκης από τις τράπεζές της. Στη συνέχεια, τον Μάιο του 2019, η εταιρεία ανακοίνωσε απώλειες 1,5 δις λιρών. Με το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους να ανέρχεται στις 1,1 δις λίρες. Με τη ζημιά να οφείλεται σε μείωση της υπεραξίας.

Τον Ιούνιο του 2019, η Thomas Cook δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με την κινεζική εταιρεία Fosun International σχετικά με την πιθανή πώληση των δραστηριοτήτων του ταξιδιωτικών πρακτορείων.

Στις 28 Αυγούστου 2019, η Thomas Cook ανακοίνωσε ότι η Fosun θα καταβάλει 450 εκατομμύρια λίρες για το 75% των επιχειρήσεων περιοδείας της εταιρείας και το 25% της αεροπορικής εταιρείας της.

Τίτλοι τέλους για τον όμιλο Thomas Cook

Τον Σεπτέμβριο του 2019, άρχισαν να ανακύπτουν αναφορές ότι η εταιρεία ήταν “σε διαπραγματεύσεις τελευταίας στιγμής” με ομολογιούχους, προκειμένου να εγκρίνει την εξαγορά Fosun.

Λιγότερο από μια εβδομάδα αργότερα, η Thomas Cook ζήτησε από την κυβέρνηση της HM να χρηματοδοτήσει ένα χάσμα ύψους 200 εκατομμυρίων λιρών στα οικονομικά της εταιρείας, προκειμένου να εμποδίσει την επιχείρηση να πέσει στη διοίκηση.

Μια τελευταία προσπάθεια να αποτραπεί η διοίκηση του Thomas Cook Group πραγματοποιήθηκε το βράδυ της 22ης Σεπτεμβρίου 2019. Περίπου τα μεσάνυχτα στις 23 Σεπτεμβρίου, τα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο άρχισαν να καταστρέφουν τα αεροσκάφη της Thomas Cook κατά την άφιξή τους, αναφέροντας “αθέτηση πληρωμών στα αερολιμενικά τέλη”.

Λίγο μετά τις 2:00 μ.μ., η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι ο όμιλος Thomas Cook εισήλθε στη διοίκηση και έπαψε να λειτουργεί με άμεση ισχύ, αφήνοντας περίπου 600.000 τουρίστες στο εξωτερικό. Η κατάρρευση της εταιρείας σηματοδοτεί το τέλος ενός εμπορικού σήματος που έχει συνεχή χρήση από το 1841.

Η κατάρρευση της εταιρείας προκάλεσε μια επιχείρηση που ξεκίνησε από την CAA, με στόχο τον επαναπατρισμό 150.000 βρετανών πολιτών από το εξωτερικό. Η επιχείρηση είχε την κωδική ονομασία “Operation Matterhorn” και ξεπέρασε την κατάρρευση της Monarch Airlines ως τον μεγαλύτερο επαναπατρισμό του Ηνωμένου Βασιλείου για ειρηνικούς σκοπούς.

Συνολικά περίπου 40 αεροσκάφη από διάφορες αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων οι easyJet και Virgin Atlantic, έχουν ναυλωθεί. Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα φροντίζουν πελάτες από τη Γερμανία, μία από τις μεγαλύτερες αγορές της πρώην εταιρείας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ