Αλγόριθμος “έσωσε” τη Βοστώνη από τα έξοδα των σχολικών λεωφορείων

Η πόλη διαθέτει ένα αρκετά περίπλοκο σύστημα μεταφορών μαθητών, με πολλές υπηρεσίες και αυξημένες διαδρομές. Για παράδειγμα, όλοι οι μαθητές δημοτικού που φοιτούν σε σχολεία πάνω από ένα μίλι από το σπίτι τους, μεταφέρονται με σχολικά λεωφορεία, ενώ πολλοί μαθητές μένουν πολύ πιο μακριά από το σχολείο τους, με τα λεωφορεία να διανύουν καθημερινά πολύ μεγάλες αποστάσεις. Παράλληλα, καθένα από αυτά τα σχολείο έχει διαφορετική ώρα έναρξης μαθημάτων, από τις 7.15 έως τις 9.30 π.μ., κι έτσι τα λεωφορεία επισκέπτονται διαφορετικά σχολεία και αρκετές φορές μέσα στην ημέρα για να παραλάβουν ή να αφήσουν μαθητές.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη γενικότερη αύξηση μαθητών και σχολείων παγκοσμίως, που αποτελεί πρόκληση για όλες τις πόλεις που προσφέρουν μεταφορά μαθητών, έκανε την Βοστώνη να αντιμετωπίσει προβλήματα τα προηγούμενα χρόνια, καθώς είχε τα υψηλότερα κόστη για μεταφορές στη χώρα, περίπου 2 χιλ. δολάρια ανά μαθητή. Το ποσό αυτό αντιστοιχούσε στο 10% του προϋπολογισμού της πόλης.

Χωρίς να υπάρχει κάποιος στον οποίο θα μπορούσαν να απευθυνθούν οι υπεύθυνοι για να αντιμετωπίσουν αυτή την πρόκληση, αποφάσισαν να “τρέξουν” έναν διαγωνισμό όπου ερευνητές θα μπορούσαν να πειραματιστούν με τα δεδομένα του συστήματος και να δημιουργήσουν πιο αποτελεσματικές διαδρομές και να διαμορφώσουν τις ώρες έναρξης μαθημάτων ανά σχολείο.

Οι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να “συγχρονίσουν” χιλιάδες μεταβλητές, συμπεριλαμβανομένων των υποδομών των λεωφορείων (πχ για παιδιά με κινητικά προβλήματα), των δρόμων, των μαθητών που χρειάζονται μεταφορά κάθε χρόνο,ακόμα και μαθητών που έχουν “μπλεχτεί” σε καυγάδες και πρέπει να μεταφέρονται σε ξεχωριστά λεωφορεία. Αυτό το δύσκολο task κατάφερε να φέρει εις πέρας η ομάδα του MIT Operations Research Center,της οποίας ο αλγόριθμος κέρδισε τον διαγωνισμό. Η λύση τους αντικατέστησε μια πραγματικά χρονοβόρα διαδικασία δημιουργίας διαδρομών για κάθε παιδί.

Ο αλγόριθμος, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2017-2018 έφερε σημαντικά αποτελέσματα.  Σε 30 λεπτά, ο αλγόριθμος δημιούργησε έναν χάρτη διαδρομών που ήταν 20% πιο αποδοτικός από αυτούς γίνονταν μέχρι τότε. Η χρήση του αλγορίθμου το καλοκαίρι του 2017 επέτρεψε στο σύστημα να “αποσύρει” 50 λεωφορεία, μειώνοντας τον στόλο του κατά 8% (η μεγαλύτερη μείωση που είχε ποτέ η πόλη σε ένα έτος). Τα λεωφορεία οδήγησαν 1 εκατ. λιγότερα μίλια αυτό το χρόνο και η περιφέρεια εξοικονόμησε 5 εκατ. δολάρια τα οποία επανεπένδυσε σε σχολικές πρωτοβουλίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι επικεφαλής της ομάδας του MIT είναι ο Έλληνας Καθηγητής, Δημήτρης Μπερτσιμάς. Ο κ. Μπερτσιμάς συνδιευθύνει από το 2006 το MIT Operations Research Center ενώ διδάσκει operations research στο ίδιο πανεπιστήμιο. Από το 2012 έως το 2015 διετέλεσε πρόεδρος Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πηγή: Startupper

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ