Συχνά οι επενδυτές δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Παραδοσιακά, η κύρια προτεραιότητα των επενδυτών είναι μόνο η οικονομική απόδοση, που σημαίνει ότι οι κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις παίζουν δεύτερο ρόλο ή και καθόλου.
γράφει ο Γιώργος Μελισσαρόπουλος
Οι επιχειρηματίες στους τομείς του περιβάλλοντος και της βιωσιμότητας γνωρίζουν πολύ καλά ότι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης για πράσινες δραστηριότητες είναι δύσκολη, αλλά ζωτική, για την επιτυχία του εγχειρήματος. Η εμφάνιση των επενδύσεων με όφελος περιβαλλοντικό και κοινωνικό, η οποία δημιουργεί "μετρήσιμο, ευεργετικό κοινωνικό ή περιβαλλοντικό αντίκτυπο παράλληλα με μια οικονομική απόδοση", θα μπορούσε τελικά να αλλάξει τον τρόπο σκέψης.
Ο αντίκτυπος της επένδυσης δημιουργεί μια διπλή γραμμή όπου οι οικονομικές αποδόσεις είτε τοποθετούνται κάτω είτε ισότιμα με τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ενώ το κέρδος εξακολουθεί να αποτελεί στόχο, για ένα αυξανόμενο αριθμό επενδυτών δεν αποτελεί πλέον το μοναδικό μέλημα τους. Τα στοιχεία ενεργητικού όπως οι ηθικές αξίες, η βιωσιμότητα και η κοινωνική συνείδηση θεωρούνται ως βασικά κριτήρια ελέγχου, ειδικά για τους επενδυτές που επιδιώκουν τη θετική αλλαγή στον κόσμο.
Μια επένδυση με αντίκτυπο δεν είναι ικανή από μόνη της να κάνει βιώσιμη μια εταιρεία πράσινης οικονομίας αλλά σίγουρα ανοίγει το δρόμο για αποφάσεις σχετικά με το περιβάλλον.
Impact investment: Πώς λειτουργεί
Οι κυβερνήσεις και η φιλανθρωπία κάποτε θεωρούνταν οι κύριοι κινητήριοι μοχλοί κοινωνικών και περιβαλλοντικών εγχειρημάτων. Ο ιδιωτικός τομέας (Private Equity) πρόσφατα ξεκίνησε να επενδύει σε τέτοιους τομείς. Η περιβαλλοντική και κοινωνική αλλαγή δεν μπορεί να επιτευχθεί σε μεγάλη κλίμακα χωρίς τη βοήθεια του ιδιωτικού τομέα.
Στη δεκαετία του '90, όλοι έλεγαν ότι οι πράσινες επενδύσεις δεν μπορούν να αποδώσουν καλά και πρέπει να σταματήσουν. Τώρα έχουμε δύο συναφείς αλλά ξεχωριστούς τομείς - επενδύσεις αντίκτυπου και παραδοσιακές επενδύσεις με καθαρά και πράσινα χαρακτηριστικά, όπου οι επενδυτές επενδύουν για οικονομικές αποδόσεις.
Κάνετε καλό ή κερδίστε χρήματα;
Για να προσελκύσουν επενδυτές, οι κοινωνικοί επιχειρηματίες μπορούν να επιλέξουν να δημιουργήσουν μια εταιρία ή να αποκτήσουν την αξιολόγησή τους σε μια βάση δεδομένων που ονομάζεται GIIRS . Το σύστημα αξιολογεί και συγκρίνει τους παράγοντες επιπτώσεων των διαφόρων εταιρειών, γεγονός που συμβάλλει στην ενημέρωση των επενδυτικών αποφάσεων. Και συνδέεται με την επιχειρηματική υπόθεση και το δυναμικό της αγοράς. Εάν δεν διαθέτει κάποιος επιχειρηματικό μοντέλο που να λειτουργεί στην πραγματική οικονομία χωρίς αντίκτυπο, θα είναι δύσκολο να δουλέψει σε μια οικονομία με αντίκτυπο. Εάν διαθέτετε ένα μοντέλο που λειτουργεί καλά στον τομέα χωρίς αντίκτυπο, τότε έχετε μεγαλύτερα πλεονεκτήματα στο να λειτουργήσει σε περιβάλλον με οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο ταυτόχρονος.
Προσέλκυση επενδυτών
Αυτή τη στιγμή οι επενδύσεις με αντίκτυπο παγκοσμίως έχουν ένα μεγάλο μέρος στην αγορά και αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς. Η κεφαλαιοποίηση της παγκόσμιας αγοράς είναι λίγο πάνω από τα 500 δισ. δολάρια και υπολογίζεται να διπλασιαστεί μέσα στα επόμενα δυο χρόνια βάση στοιχείων του GIIN. Η ελληνική πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική από την διεθνή. Πολύ λίγοι φορείς στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σε impact investment επενδύσεις, οι περισσότερες εταιρείες δίνουν grants χωρίς να εντοπίζουν το κομμάτι της βιωσιμότητας sustainability της επένδυσης τους μετά το πέρας της επενδυτικής περιόδου. Βεβαία οι περισσότερες κοινωνικές εταιρείες δεν γνωρίζουν τη δυνατότητα για impact investment.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις έχουν ήδη αρχίσει να επηρεάζουν την επιτυχία, καθώς οι καταναλωτές θέλουν όλο και περισσότερο προϊόντα και υπηρεσίες χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα ή μηδενικές εκπομπές άνθρακα και ευθυγραμμίζονται με τις φιλικές προς τον πλανήτη αξίες.