Ο Ανθρώπινος Παράγοντας

Ένα πράγμα που σίγουρα έμαθε η αγορά τα τελευταία έντεκα χρόνια της κρίσης, είναι πως να αντέχει στις δύσκολες και αντίξοες συνθήκες.

Μέσα από οικονομικές δυσκολίες, προκλήσεις, αλλαγές στην αγορά και τη διάθεση των καταναλωτών, οι οργανισμοί εκπαιδεύτηκαν στο πώς να λειτουργούν με προσοχή, να μειώνουν κόστη και να χρησιμοποιούν την τεχνολογία όσο το δυνατό πιο έξυπνα προκειμένου να επιβιώσουν.

Σε εποχές που η ανάπτυξη των ευκαιριών αναδύεται δειλά-δειλά, πολλοί οργανισμοί – θα έλεγα από τη δική μου εμπειρία – αδυνατούν να ορθοποδήσουν γιατί άφησαν πίσω τους τον ανθρώπινο παράγοντα, – τους ανθρώπους τους με άλλα λόγια – μια πηγή αναντικατάστατη στη σημερινή, σύγχρονη εποχή, ακόμα και την εποχή αυτή της τεχνολογίας την οποία διανύουμε. 

Είναι γνωστό πια ότι το 80% των προβλημάτων σε ένα οργανισμό, στη γέφυρα ενός πλοίου, σε ένα χειρουργείο, σε ένα πιλοτήριο αεροπλάνου αλλά και σε ένα καθημερινό meeting μεταξύ στελεχών, προκύπτουν λόγω κακής συνεννόησης, υπερβολικής κούρασης και κόπωσης, ελλιπούς επικοινωνίας αλλά και κακής κρίσης τη σωστή στιγμή.

Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πολλά περισσότερα από μια απόδοση ανθρώπων, στελεχών, καπεταναίων, χειρουργών, πιλότων σε μια δεδομένη στιγμή. Σε καθημερινή βάση στη δική μου δουλειά, αναφέρομαι στο ότι ο ανθρώπινος παράγοντας δεν είναι ούτε τα λάθη, ούτε τα προβλήματα σε ένα οργανισμό, αλλά είναι η στρατηγική που χρειάζεται να υιοθετήσει ένας οργανισμός με τους  εργαζόμενους του και τα στελέχη του.

Όταν αναφερόμαστε στον ανθρώπινο παράγοντα δεν αναφερόμαστε στα κόστη και τις αποζημιώσεις και τον έλεγχο αυτών. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι οι αντοχές των ανθρώπων, είναι οι δεξιότητες αυτών και οι δυνατότητες που διαθέτουν αλλά κυρίως τα συναισθήματα τους.

Γιατί να επενδύσουμε στους ανθρώπους θα αναρωτιόταν κάποιος;

Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη στην αγορά που υποστηρίζει ότι η τεχνολογία ήρθε για να αντικαταστήσει τους ανθρώπους. Ότι τα λάθη και τα προβλήματα μπορούν να μειωθούν αν οι οργανισμοί επενδύσουν στην τεχνολογία. Παρόλα αυτά, οι υγιείς οργανισμοί ξέρουν και αντιμετωπίζουν την τεχνολογία ως εργαλείο βοήθειας για τους εργαζόμενους τους και τα στελέχη τους και όχι ως αντικατάστατο. Επένδυση σε ένα οργανισμό θεωρείται η χρήση της τεχνολογίας με στόχο να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής του ανθρωπίνου δυναμικού στο χώρο εργασίας και να δημιουργηθεί ένα αίσθημα ικανοποίησης και εμψύχωσης από τα ίδια τα στελέχη. Να περάσει δηλαδή το μήνυμα ότι η εταιρεία επενδύει στην καθημερινότητα των ατόμων της και τη
βελτίωση των συνθηκών εργασίας.

Οι άνθρωποι όλοι διαθέτουμε ένα μοναδικό αριθμό δεξιοτήτων και συναισθημάτων τα οποία καμία μηχανή όσο εξελιγμένη και αν είναι δεν μπορεί να επιδείξει.

Η ανθρώπινη φύση ξέρει να ανταποκρίνεται γρήγορα και να προσαρμόζεται μαγικά στην αλλαγή, κάτι που ένας οργανισμός αδυνατεί να κάνει. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι μόνο το 20% των οργανισμών μπορούν να ανταποκριθούν και να προσαρμοστούν σε μια αλλαγή, ενώ το υπόλοιπο 80% αδυνατεί. Και θα έλεγα αδυνατεί γιατί η κουλτούρα αυτών των οργανισμών δεν είναι βασισμένη στον ανθρώπινο παράγοντα. Οι μηχανές και η τεχνολογία δεν προσαρμόζονται αν την κίνηση δεν την κάνει ο άνθρωπος. Σε μια κρίση, σε ένα σημαντικό γεγονός, είναι ο ίδιος ο άνθρωπος που θα αναλάβει να γυρίσει το τιμόνι του πλοίου, να δώσει εντολή να σταματήσει η παραγωγή, να αλλάξει πορεία ένα αεροπλάνο αλλά και να απορρίψει ένα πελάτη ως επίφοβο. Η δύναμη του ανθρώπου όσο και να εξελίσσεται η τεχνολογία, θα φαντάζει και θα είναι ακόμα πιο μαγική στο χώρο εργασίας.

– Αναγνωρίστε ότι οι άνθρωποι είναι η πιο σημαντική πηγή πόρων της επιχειρήσεις σας και επενδύστε σε  αυτούς. Οι γνώσεις, οι δεξιότητες, η προσαρμοστικότητα, η ανθεκτικότητα, η επικοινωνία και το ένστικτο, είναι στοιχεία που έχουν σώσει κολοσσούς από την καταστροφή. Είναι οι ανθρώποι που “κράτησαν” εταιρείες στην κρίση και “σκότωσαν” αντίστοιχα άλλες στις οποίες ο ανθρώπινος παράγοντας δεν ήταν στην κουλτούρα της εταιρείας.

Καλλιεργείστε την αλλαγή και την ευελιξία στον οργανισμό σας. Διαμορφώστε μια κουλτούρα που αναγνωρίζει τα λάθη, αναγνωρίζει τις αδυναμίες και τις αλλαγές ξεκινώντας από το management και τα υψηλόβαθμα στελέχη. Οι αλλαγές, η προσαρμοστικότητα είναι θέμα αρχής. Η αναγνώριση παρέχει στον εργαζόμενο ένα αίσθημα δέσμευσης και αφοσίωσης,- σημαντικά στοιχεία για την ανάπτυξη ενός οργανισμού.

– Δημιουργείστε ένα κλίμα που ευνοεί και ενισχύει τις νέες ιδέες, αναγνωρίζει τα λάθη ως μια διαδικασία ανάπτυξης και εξέλιξης ενισχύοντας κατά αυτόν τον τρόπο τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας.

Ο ανταγωνισμός στην αγορά και η ανάπτυξη βασίζεται στους ανθρώπους, στα συναισθήματα και στην αφοσίωση που νιώθει ένας άνθρωπος στην εργασία του. Το DNA μας λειτουργεί με ένα μαγικό τρόπο και βασίζεται στο πως νιώθουμε και τι αισθανόμαστε κάθε φορά. Εξελισσόμαστε και καινοτομούμε όταν νιώθουμε ασφαλείς και σίγουροι, όταν νιώθουμε ικανοποιημένοι.

Και μιλώντας για την αξία του ανθρώπινου παράγοντα, θυμάμαι ένα πραγματικό περιστατικό που αντιμετώπισε υψηλόβαθμο τραπεζικό στέλεχος που συμβούλευα. Περνώντας λοιπόν τυχαία εκείνος έξω από το σπίτι μεγαλοπελάτη της τράπεζας που δούλευε, παρατήρησε ότι εκείνος είχε βάλει συνεργείο του να βάψει τα κάγκελα της αυλής του χρυσά! Την επομένη γύρισε πίσω στην ομάδα του και τους ανακοίνωσε την απόφαση του να απομακρύνει τον πελάτη αυτόν σιγά -σιγά από την τράπεζα και να μην του εγκρίνει το νέο αίτημα χρηματοδότησης που είχε λάβει. Το ένστικτό του, του έλεγε ότι ο πελάτης είχε “αρχίσει να αλλάζει”. Λίγους μήνες αργότερα ο πελάτης άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα, αλλά το στέλεχος αυτό είχε ήδη λάβει τα απαραίτητα μέτρα. Το ένστικτό του είχε επιβεβαιωθεί. Θυμάμαι ότι είχε έρθει σε έντονη αντιπαράθεση τότε με την ομάδα του και παρόλα αυτά επέμενε. Που καταλήγουμε τελικά; Ότι τα συναισθήματα και το ένστικτο των ανθρώπων σε ένα οργανισμό είναι το κλειδί της ανάπτυξης και της επιτυχίας και ποτέ δεν έχει κλονιστεί η βάση και δεν έχει χαθεί η πυξίδα ενός καραβιού όταν οι άνθρωποι του το νιώθουν σπίτι τους.

Γιατί το σπίτι σου, το πονάς!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ