Άρον άρον αποσύρθηκε η τροπολογία για το άμεσο «μαύρο» στα κανάλια

Μετά τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, και μετά το σάλο που δημιουργήθηκε, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αποσύρει την τροπολογία που προέβλεπε ότι τα κανάλια που δεν αδειοδοτήθηκαν θα έπρεπε να ρίξουν «μαύρο» 5 ημέρες μετά τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ, και όχι 3 μήνες μετά, όπως προέβλεπε ο νόμος Παππά.

Ειδικότερα, ο Νίκος Παππάς ανέφερε τα εξής: «Είχα πριν από λίγο επικοινωνία με τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, τον κ. Βούτση. Εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης μέσω της διάσκεψης των προέδρων της βουλής. Αυτό και θα κάνουμε.

Ο Νίκος Παππάς υπογράμμισε επίσης ότι «είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο».

«Ήρθε η ώρα νομίζω», είπε ο Νίκος Παππάς, «όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων».

Τί προέβλεπε η τροπολογία

Η επίμαχη τροπολογία προέβλεπε τα εξής:

1. «Ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για μετάδοση μη αδειοδοτημένου σήματος . Ίσχυαν μόνο για τον πάροχο δικτύου. (Digea). Τώρα επεκτείνονται και στον πάροχο περιεχομένου (κανάλι). Επίσης αυστηροποιούνται.

– Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση έως 12 μήνες. Χρηματική ποινή από 20.000 έως 1.5εκατ. Κατάσχεση εξοπλισμού. (για το κανάλι)

– Διοικητικές κυρώσεις: Σύσταση (με πρόστιμο 3 εκατ. εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση). Αναστολή ή ανάκληση της άδειας. (Αυτό προφανώς ισχύει για τον πάροχο αφού το κανάλι δεν θα έχει ούτως ή άλλως άδεια. Θα ισχύσει μελλοντικά, εφόσον θα υπάρξει και δεύτερος πάροχος).

Οι κυρώσεις θα ισχύσουν πέντε ημέρες μετά την έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει οριστικά τους αδειούχους.

2. Η εκπομπή των αδειοδοτημένων σε σήμα υψηλής ευκρίνειας.

Ο νόμος προβλέπει ότι οι αδειοδοτημένοι πρέπει να εκπέμψουν από την πρώτη στιγμή σε HD. Η τροπολογία δίνει μεταβατική περίοδο, ως εξής:

– Οι αδειοδοτημένοι έχουν 6 μήνες προθεσμία να εκπέμψουν και σε σύστημα HD.

– Κατόπιν έχουν 2 χρόνια περιθώριο να εκπέμπουν και σε HD και σε SD. (Standard Definition)

– Μετά την παρέλευση της διετίας, θα πρέπει να εκπέμπουν αποκλειστικά σε HD.

– Παράλληλα δίνεται διετής προθεσμία, μέχρι το παραγόμενο πρόγραμμα να είναι εξ αρχής σε HD.

3. Η διαφημιστική δαπάνη σε μη αδειοδοτημένο σταθμό δεν εκπίπτει.

Εδώ υπάρχει ερώτημα για το τι θα γίνει αν ένας σταθμός εκπέμπει χωρίς άδεια (οπότε η δαπάνη δεν εκπίπτει), αλλά ταυτόχρονα εκπέμπει και νόμιμα σε ψηφιακή πλατφόρμα (nova, ote tv κλπ – οπότε η δαπάνη εκπίπτει). Ο Αλεξιάδης έχει φτιάξει έναν μηχανισμό ελέγχου, για το ποιο κομμάτι της δαπάνης αντιστοιχεί σε μη αδειοδοτημένη και ποιο σε αδειοδοτημένη εκπομπή.

4. Βεβαίωση συμμόρφωσης των αδειοδοτημένων με τις ρυθμίσεις του νόμου (κατανομή προσωπικού ανά κλάδο, αριθμός απασχολούμενων, εγκαταστάσεις κλπ).

Η αρμοδιότητα αυτή (του να βεβαιώνει ποιος είναι σύννομος) ανήκει στο ΕΣΡ. Μεταβιβάζεται στην ΓΓΕ, μέχρι να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.

5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.

Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φάκτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:

– Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.

– Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.

6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.

Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.

Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξαναλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ