emea business monitor

Τζέιμς Μποντ: Ο πράκτορας «007» δημιουργεί αίσθηση και …δισεκατομμύρια!

Η εταιρεία παραγωγής αναμένει έσοδα 1,5 δισ. και κέρδη 1 δισ. δολαρίων!

Τον Απρίλιο του 2020 θα κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες η νέα ταινία της σειράς με ήρωα τον μυθικό πράκτορα της μυστικής υπηρεσίας πληροφοριών ΜΙ6, Τζέιμς Μποντ που δημιούργησε ο Βρετανός συγγραφέας Ίαν Φλέμινγκ το 1952 και όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι θα «σπάσει» πάλι τα ταμεία, δημιουργώντας νέα ρεκόρ εισπράξεων και προσέλευσης θεατών σε όλο τον κόσμο.

Άλλωστε, πρόκειται για μια από τις μακροβιότερες και πιο επιτυχημένες παραγωγές στον χώρο της βιομηχανίας του κινηματογράφου καθώς η πρώτη ταινία προβλήθηκε το 1962 («Δρ.Νο»). Δηλαδή, σχεδόν πριν από έξι δεκαετίες…

Είναι ενδεικτικό πως το επίσημο τρέιλερ της 25ης ταινίας του «πράκτορα 007» με τίτλο «No Time to Die» παρακολούθησαν περισσότεροι από 11 εκατομμύρια χρήστες του YouTube και άλλα 9,2 εκατομμύρια από ανεπίσημα κανάλια μέσα σε 4 ημέρες από την διάθεσή του! Οι πρώτες πληροφορίες από το Χόλιγουντ αναφέρουν πως η εταιρεία παραγωγής αναμένει πως η νέα ταινία με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Γκρέγκ θα ξεπεράσει σε εισπράξεις τουλάχιστον το 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια και θα αγγίξει το 1 δις σε κέρδη από την προβολή της!

Το κόστος παραγωγής της ταινίας υπολογίζεται ότι είναι περίπου 250 εκατομμύρια δολάρια, ενώ για την διαφημιστική προβολή, έχουν προγραμματιστεί διαφορετικές διαφημιστικές καμπάνιες σε πολλές από τις μεγάλες αγορές, όπως την Κίνα, την Ινδία, την Ρωσία, την Βραζιλία και την Γερμανία, οι οποίες θα κοστίσουν περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Αμερικανικής Ένωσης Κινηματογράφου, η 23 η ταινία της σειράς «Τζέιμς Μποντ» με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Γκρεγκ το 2012 είχε εισπράξεις 1,108 δισεκατομμύρια δολάρια, με συνολικό κόστος παραγωγής 200 εκατομμύρια δολάρια και η 24η ταινία με τίτλο «Spectre» το 2015 άγγιξε τα 880 εκατομμύρια δολάρια, με κόστος παραγωγής 245-250 εκατομμύρια δολάρια.

Και είναι λογικό οι εταιρείες παραγωγής EON Productions και MGM καθώς και η εταιρεία διανομής Universal να περιμένουν ότι θα έχει καλύτερες επιδόσεις από τις δυο προηγούμενες αφού έχουν επενδύσει σχεδόν 50 εκατομμύρια επιπλέον στην παραγωγή της ταινίας και άλλα 100 εκατομμύρια στην προώθηση της ταινίες σε περισσότερες από 170 χώρες.

Τα συγκεκριμένα νούμερα φαίνονται εξωπραγματικά σε σχέση με τις εισπράξεις των πρώτων ταινιών την δεκαετία του ΄60. Όπως για παράδειγμα, σε σχέση με τις εισπράξεις της πρώτης ταινίας της σειράς «Τζέιμς Μποντ», που κυκλοφόρησε το 1962 και δημιούργησε μια ολόκληρη κινηματογραφική «αυτοκρατορία» για τους δημιουργούς και τους παραγωγούς της. Η ταινία «Δρ. Νο» με εισπράξεις 59,5 εκατομμύρια δολάρια (σε σημερινή ισοτιμία περίπου 448 εκατομμύρια), θεωρήθηκε μεγάλη επιτυχία καθώς είχε  προϋπολογισμό μόλις 1,1 εκατομμύρια σε σημερινή ισοτιμία περίπου 7 εκατομμύρια) δολάρια…

Είναι χαρακτηριστικά πως για την δημιουργία και την παραγωγή των 24 ταινιών του Τζέιμς Μποντ έχουν δαπανηθεί μέσα στο διάστημα των 57 ετών της επιτυχημένης πορείας τους συνολικά 1,92 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι εισπράξεις από τις κινηματογραφικές αίθουσες σε όλο τον κόσμο στο ίδιο χρονικό  διάστημα ανέρχονται στα 6,829 δισεκατομμύρια δολάρια!

Η εξάμηνη καθυστέρηση

Η πρεμιέρα της νέας ταινίας με τίτλο «No Time to Die» μεταφέρθηκε κατά 6 μήνες, προκειμένου να επανασχεδιαστούν οι διαφημιστικές καμπάνιες τόσο για τις προωθητικές ενέργειες όσο και για τα προϊόντα των «χορηγών», που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παραγωγής.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ΄90, όταν οι ταινίες του Τζέιμς, απογειώθηκαν εισπρακτικά και αποτέλεσαν σημείο αναφοράς στην βιομηχανία του κινηματογράφου, της μουσικής και της μόδας, οι χορηγοί ενσωματώθηκαν τόσο στην δομή του σεναρίου των ταινιών όσο και στην προώθηση και την διαφημιστική προβολή κάθε ταινίας… του διασημότερου Βρετανού πράκτορα.

Είναι τόσο μεγάλη η επιρροή της ταινίας στο παγκόσμιο κοινό που ορισμένα πλάνα των γυρισμάτων είναι χορηγημένα από τους δήμους και τις κοινότητες, όπου διαδραματίζονται οι σκηνές, με στόχο την παγκόσμια διαφημιστική τους προβολή! Σύμφωνα με πληροφορίες η Νορβηγία κατέβαλε ποσό ύψους 4,9 εκατομμυρίων ευρώ για να περιληφθούν περιοχές ή πόλεις της στις τοποθεσίες γυρισμάτων ενώ το ίδιο συνέβη με την Τζαμάικα, τα νησιά Φερόες, την Ταϊλάνδη και πόλεις της Ιταλίας και της Ισπανίας. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η πόλη Ματέρα της Ιταλίας, όπου εκτυλίσσεται η καταδίωξη με αυτοκίνητα στην αρχική σκηνή της νέας ταινίας. Ο δήμαρχος της μικρής πόλης εκτιμάει ότι η τοπική οικονομία θα έχει άμεσα έσοδα 12 εκατομμυρίων ευρώ μετά την προβολή της ταινίας. Γυρίσματα έγιναν ακόμα στις πόλεις Μαρατέα και Γκραβίνα κοντά στο Μπάρι της Ιταλίας, κατόπιν ειδικών συμφωνιών με τις τοπικές αρχές.

Μεγαλύτερος συναγωνισμός για την επίτευξη συμφωνιών με την εταιρεία παραγωγής των ταινιών του Τζέιμς Μποντ υπάρχει όμως ανάμεσα στους μεγάλους πολυεθνικούς κολοσσούς της μόδας, των ανδρικών αξεσουάρ, των αυτοκίνητων και των ειδών πολυτελείας, με τις περισσότερες συμφωνίες να καλύπτονται με συμφωνητικά εχεμύθειας.

Για παράδειγμα, ο πράκτορας «007» φαίνεται ότι πίνει Gordon’s τζιν, καπνίζει Moreland και προτιμάει τα σπορ αυτοκίνητα της Bentley. Πρόκειται για μια τακτική έμμεσης διαφήμισης, η  ποία είναι πολύ διαδεδομένη στις ταινίες του Μποντ.

Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα υπάρχουν σκηνές που δίνουν την αίσθηση διαφημιστικού σποτ μέσα στο σενάριο, όπως στην ταινία «Casino Royale», όταν ο Τζέιμς Μποντ απαντάει ότι φοράει «Omega» σχεδόν οργισμένος στην ερώτηση αν το ρολόι του είναι…Rolex. Η ίδια φιλοσοφία διαπνέει και το τρέιλερ της νέας του ταινίας «No Time to Die» διάρκειας 2,5 λεπτών τρέιλερ. Σε πέντε στιγμιότυπα φαίνεται το χέρι του Ντάνιελ Κρεγκ με ρολόι Omega Seamaster Diver 300M 007 Edition αξίας 7.000 ευρώ από την εταιρεία-χορηγό του πράκτορα 007. Στο ίδιο τρέιλερ εμφανίζονται επίσης μια μοτοσικλέτα Triumph Bonneville Scrambler 1200, το καινούργιο μοντέλο Spirit Yacht και τέσσερα μοντέλα σούπερ αυτοκινήτων της Aston Martin, ανάμεσά τους και το ηλεκτροκίνητο φουτουριστικό Valhalla.

Όλα προϊόντα εταιρειών με συμφωνίες συνεργασίας ή χορηγίας με την εταιρεία παραγωγής της νέας ταινίας….