To ΕΜΕΑ.gr προτείνει: «Μυστικά επιτυχίας για οικογενειακές επιχειρήσεις στη νέα εποχή» της Μαρίκα Λάμπρου

Ένα βιβλίο που παρουσιάζει με έναν ιδιαίτερα μοναδικό και πρωτότυπο τρόπο την άγνωστη ιστορία των οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, την σημασία τους για την ελληνική οικονομία και τις προκλήσεις για το μέλλον. Ένα διαφορετικό εγχειρίδιο που διαβάζεται ευχάριστα...

Το νέο βιβλίο «Μυστικά επιτυχίας για οικογενειακές επιχειρήσεις στη νέα εποχή» της Μαρίκας Λάμπρου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, είναι ένα πρωτότυπο, διαφορετικό και ευχάριστο ανάγνωσμα που συνδυάζει την μελέτη της οικογενειακής επιχείρησης ως βάση της οικονομικής δραστηριότητας με την αφήγηση (της ιστορίας τριών οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα) και τις συμβουλές επιχειρηματικότητας. Ουσιαστικά, είναι ένα ευρηματικό «υβρίδιο» δοκιμίου, έρευνας, διηγήματος και μοντέρνου επιχειρηματικού εγχειριδίου.
Η συγκεκριμένη έκδοση αποκαλύπτει την μεγάλη επίδραση των οικογενειακών επιχειρήσεων στην οικονομία, αναδεικνύει την συμμετοχή τους στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας των τελευταίων δεκαετιών και ταυτόχονα παρουσιάζει με τρόπο απλό και κατανοητό την δυναμική και τις τεράστιες δυνατότητες για το μέλλον.
Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι όμως πως δεν αποτελεί μια θεωρητική ανάλυση αλλά είναι χρήσιμο ανάγνωσμα βασισμένο σε προσωπικές (άμεσες ή έμμεσες) εμπειρίες της συγγραφέα μέσα από 30 χρόνια αξιοσημείωτης επαγγελματικής σταδιοδρομίας σε θέσεις υψηλής ευθύνης σε μια σειρά σημαντικών ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων, από συζητήσεις με ανθρώπους που «μετάλαβαν της κοινωνίας» των οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, από διηγήσεις και συγκεκριμένα γεγονότα. Επιπλέον, η συγγραφέας ανακαλεί μνήμες από τη μικρή πατρική οικογενειακή επιχείρηση και όλο το οικοσύστημα γύρω από αυτήν, προσδίδοντας ακόμα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Επίσης, παρουσιάζει τα εγγενή πλεονεκτήματα όσο και τις προφανείς αδυναμίες της πλειοψηφίας των οικογενειακών επιχειρήσεων με έναν διαφορετικό και πρωτότυπο τρόπο προσέγγισης, και εξετάζει σημαντικά ζητήματα, όπως την σύνδεση οικογένειας και επιχειρηματικότητας, την επίδραση των απαιτήσεων της ελληνικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος στις οικογένειες, το θέμα της διαδοχής που αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις οικογενειακές επιχειρήσεις παντού στον κόσμο.
Για παράδειγμα, σχετικά με την παγκόσμια κρίση την οποία προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, διατυπώνεται η θέση ότι οι περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις επιδεικνύουν αξιοπρόσεκτη ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα παρά τις τεράστιες επιπτώσεις σε όλους τους τομείς δραστηριότητας.
Παράλληλα, όμως, αξιοποιεί όλες αυτές τις εμπειρίες και πληροφορίες ως βασικό συστατικό για την διατύπωση απόψεων, προτάσεων και λύσεων σε μια πλειάδα θεμάτων που αφορούν την επιχειρηματική κοινότητα των οικογενειακών επιχειρήσεων της χώρας μας.
Όσον αφορά στα μυστικά της επιτυχίας των οικογενειακών επιχειρήσεων αναδεικνύει το πλέον σημαντικό: την ποιότητα των ανθρώπινων σχέσεων.

Ιστορίες και Κεφάλαια

Το βιβλίο αποτελείται από 13 κεφάλαια και εξελίσσεται μέσα από τρεις παράλληλες ιστορίες διαφορετικών οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, οι οποίες όμως τέμνονται σε συγκεκριμένα χρονικά σημεία. Είναι μάλιστα γραμμένο με τέτοιο τρόπο ώστε, εκτός από ευχάριστο ανάγνωσμα, να αποτελέσει και ένα χρήσιμο εγχειρίδιο καθώς σε πολλά σημεία ο αναγνώστης θα βρει χώρο για να κρατήσει προσωπικές σημειώσεις και να καταγράψει ιδέες που θα ήθελε να θυμάται.
Κάθε κεφάλαιο αναδεικνύει μία ή περισσότερες θεματικές περιοχές. Για τον λόγο αυτό, τα κεφάλαια είναι αυτόνομα, με σκοπό το καθένα να μπορεί να αναγνωσθεί μόνο του χωρίς να χρειάζεται ο αναγνώστης να έχει διαβάσει το προηγούμενο.
Στο τέλος κάθε κεφαλαίου παρουσιάζονται τα σχετικά διδάγματα/συμπεράσματα με τον τίτλο Επιμύθιο. Σε κάθε κεφάλαιο περιλαμβάνεται επίσης σύντομη θεωρητική ανάλυση των φαινομένων που επισημαίνονται στα «Επιμύθια»,ενώ η ανάλυση αυτή φέρει τον τίτλο «Απομυθοποίηση».
Επισήμως, το βιβλίο «Μυστικά επιτυχίας για οικογενειακές επιχειρήσεις στη νέα εποχή» αφορά το τεράστιο «οικοσύστημα» των Οικογενειακών Επιχειρήσεων και όλων όσοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν σχέση με αυτό (ιδρυτές, ιδιοκτήτες, μέτοχοι, μέλη Διοικητικού Συμβουλίου, μέλη της οικογένειας, στελέχη και εργαζόμενοι, πελάτες και προμηθευτές, συνεργάτες, σύμβουλοι). Επίσης, απευθύνεται και στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον αλλά και σε όσους ενδιαφέρονται για την κοινωνική διάσταση της επιχειρηματικότητας, που υπάρχει πίσω από κάθε ιστορία οικογενειακής εταιρείας.
Όμως, για τους περισσότερους αναγνώστες το περιεχόμενο του βιβλίου μπορεί να αγγίξει μια ευαίσθητη χορδή και να προκαλέσει έντονα συναισθήματ. Ακόμα και αν δεν ανήκει κανείς στο προσωπικό μιας οικογενειακής επιχείρησης, αν δεν συμμετέχει ως ιδρυτής σε μια ή δεν σκοπεύει να ανοίξει τη δική του, πολλές από τις ιστορίες και τα γεγονότα θα θυμίσουν παρόμοιες στιγμές του παρελθόντος και θα ανασύρουν αναμνήσεις ή θα προκαλέσουν την περιέργεια, με δεδομένο πως οι 8 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις είναι οικογενειακές.

Η συγγραφέας

Η Μαρίκα Λάμπρου έγραψε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και ευρηματικά βιβλία των τελευταίων μηνών με θέμα τις οικογενειακές επιχειρήσεις, που έχουν διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό την ελληνική οικονομία και το επίπεδο ζωής εκατομμυρίων Ελλήνων τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι σύμβουλος επιχειρήσεων, αφοσιωμένη στις αρχές της ηγεσίας με ενσυναίσθηση, της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της προσωπικής ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού και ιδιαίτερα γνωστή για τις πρωτοβουλίες της στην προώθηση των γυναικών στις ελλληνικές επιχειρήσεις.
Διαθέτει περισσότερα από 30 χρόνια επιτυχημένης στελεχικής εμπειρίας σε σημαντικές ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες (BSH, HP, Microsoft, SingularLogic, Intersys, ΚΑΥΚΑΣ), τα τελευταία 15 χρόνια ως γενική διευθύντρια και ως CEO. Έχει δίπλωμα Χημικού Μηχανικού και μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ).
Είναι αντιπρόεδρος της ΕΑΣΕ (Εταιρεία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων), μέλος της Επιτροπής Γυναικών του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, μέλος του NED Club (Σωματείο μη Εκτελεστικών μελών ΔΣ), mentor της Endeavor και του WoT (Women on Top). Επίσης, είναι μέλος των Διοικητικών Συμβουλίων των εταιρειών ΔΕΠΑ, Entersoft και Focus Bari.