Ο Οδυσσέας Ελύτης στην πλατεία Δεξαμενής

Εξακολουθούν να βρίσκονται ανάμεσα μας με την μορφή προτομών – Ένα οδοιπορικό του emeaGr στην άγνωστη Αθήνα!

Στην χιονισμένη πλατεία Δεξαμενής από το πέρασμα της «Ελπίδας» στους πρόποδες του Λυκαβηττού συναντήσαμε το άγαλμα του Νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, έργο του Γιάννη Παππά. Κατασκευασμένο από ορείχαλκο, τοποθετήθηκε στην Πλατεία Δεξαμενής το 1997, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Ελύτη που ήταν ανάμεσα στους πιο πιστούς θαμώνες του καφενείου της Δεξαμενής. Τα αποκαλυπτήρια έγιναν από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού, Ευάγγελο Βενιζέλο και τον πρώην Δήμαρχο Αθηναίων, Δημήτρη Αβραμόπουλο.

Το πραγματικό όνομα του Οδυσσέα Ελύτη, όπως αναφέρεται στην βάση δεδομένων της ΒιβλιοNet, είναι Οδυσσέας Αλεπουδέλης και γεννήθηκε το 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης, αλλά η καταγωγή του ήταν από την Λέσβο. Το 1914 η οικογένεια Αλεπουδέλη εγκαταστάθηκε στην Αθήνα.

Εκεί έκανε τις εγκύκλιες σπουδές του ο νεαρός Οδυσσέας και στη συνέχεια άρχισε πανεπιστημιακές σπουδές στη Νομική Σχολή που τις εγκατέλειψε το 1936 για να υπηρετήσει τη θητεία του στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών της Κέρκυρας. Στα γράμματα ο Ελύτης εμφανίστηκε το 1935, δημοσιεύοντας ποιήματά του στο περιοδικό “Τα Νέα Γράμματα” που συγκέντρωνε τους περισσότερους λογοτέχνες της ονομαζόμενης “Γενιάς του Τριάντα“.

Η γνωριμία του τον ίδιο χρόνο με τον Ανδρέα Εμπειρίκο ενίσχυσε τις επαναστατικές υπερρεαλιστικές του απόψεις. Κατά την ιταλική επίθεση το 1940 κατά της Ελλάδας κατατάχτηκε στο στρατό και πολέμησε στο μέτωπο της Αλβανίας. Στην κατεχόμενη Αθήνα έγραψε τον “Ήλιο τον πρώτο” και τα πρώτα σημαντικά πεζά του. Από το 1948 ως το 1951 πραγματοποίησε διάφορα ταξίδια στη δυτική Ευρώπη, με ορμητήριο το Παρίσι, όπου, μέσα στο εχθρικό γι’ αυτόν κλίμα της υπαρξιακής στράτευσης, στερεώθηκαν οι δικές του πεποιθήσεις, αυτές που διακυρύσσονται στο “Άξιον Εστί“.

Το 1969 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου, ανάμεσα στο σύνθημα “η φαντασία στην εξουσία” που εξήγγειλε η επανάσταση του Μάη, και τη δυσφορία για την Απριλιανή δικτατορία στην Ελλάδα, έγραψε τα ποιήματα “Το φωτόδεντρο“, “Το μονόγραμμα“, “Ο ήλιος ο ηλιάτορας“, “Τα ρω του έρωτα“. Στην Αθήνα επέστρεψε το 1971. Την περίοδο αυτή και ως την βράβευσή του το 1979 από τη Σουηδική Ακαδημία με το Βραβείο Νόμπελ, έγραψε πεζά κείμενα για το Θεόφιλο (“Ο ζωγράφος Θεόφιλος”, 1973), τον Παπαδιαμάντη (“Η μαγεία του Παπαδιαμάντη”, 1974), τον Εμπειρίκο (“Αναφορά στον Ανδρέα Εμπειρίκο”, 1979) και το “σκηνικό ποίημα” “Η Μαρία Νεφέλη” (1978). Πριν και ύστερα από το διεθνές βραβείο, ανακηρύχτηκε διδάκτορας από διάφορα πανεπιστήμια, όπως της Θεσσαλονίκης (1975), του Παρισίου (Σορβόνη, 1980) και του Λονδίνου (1981).

Άλλα έργα του: “Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας” (1945), “Καλοσύνη στις λυκοποριές“(1947), “Αλβανιάδα“(1962), “Ετεροθαλή” (1974), το “Σηματολόγιον“(1977), “Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας“(1982), το “Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου“(1984), μια σύνθεση-μετάφραση των σωζόμενων αποσπασμάτων της Σαπφώς με τίτλο “Σαπφώ, ανασύνθεση και απόδοση“(1984), “Αποκάλυψη του Ιωάννη“(1985), και “Ο μικρός ναυτίλος“(1985). Ποιήματα του μελοποιήθηκαν από τους Μ.Χατζιδάκη, Μ.Θεοδωράκη, Γ.Μαρκόπουλο, κ.ά.

Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, αγγλικά, ιταλικά, γερμανικά, ισπανικά, και σε άλλες γλώσσες. Πέθανε το 1996 σε ηλικία 85 ετών. Τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1979.

Ο Γιάννης Παππάς (13 Μαρτίου 1913 – 2005) ήταν Έλληνας γλύπτης, ένας από τους πιο σημαντικούς νεοέλληνες γλύπτες που δημιούργησαν στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα στην Ελλάδα, μεταφέροντας και αξιοποιώντας τις διδαχές της μεταροντενικής γαλλικής σχολής στην ελληνική πραγματικότητα. Συγκαταλέγεται στους πιο παραγωγικούς
νεοέλληνες γλύπτες, με πλήθος έργων του σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ