Υπ. Εργασίας: Οι πολιτικές για την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών

Ο Υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσίασε τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης για τη διευκόλυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Τις πολιτικές για τη συνολική αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και τους φορείς του ανέλυσε ο Υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, σε εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι, για την επίτευξη αυτού του σκοπού, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προχώρησε άμεσα στην υιοθέτηση έξι πολιτικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και με τη στήριξη του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Πρώτα, όπως είπε, τέθηκαν υψηλά στις προτεραιότητες οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες, «να μπορούν, δηλαδή, οι πολίτες να αποκτούν ένα πιστοποιητικό ή να κάνουν μία αίτηση ηλεκτρονικά, χωρίς να χρειαστεί να επισκεφτούν κάποιο υποκατάστημα». «Η προηγούμενη διοίκηση του ΕΦΚΑ είχε από νωρίς αντιληφθεί τη σημασία των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, παράγοντας σημαντικό έργο πάνω σε αυτό και φυσικά η σημερινή διοίκηση του Οργανισμού συνεχίζει με την ίδια ένταση προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης του Οργανισμού, αξιοποιώντας – και στο μέλλον ακόμα περισσότερο – τις δυνατότητες, μέσω του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης» σημείωσε ο Υπουργός Εργασίας, επισημαίνοντας ότι, σήμερα, λειτουργούν πάνω από 200 ηλεκτρονικές υπηρεσίες στο σύνολο των φορέων και των υπηρεσιών του Υπουργείου, ενώ πάνω από 260 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία 2,5 χρόνια. «Αυτό είναι κοινωνική πολιτική στην πράξη» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, ο Κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι τόσο το Υπουργείο Εργασίας όσο και η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την οποία υπάρχει συνεχή συνεργασία, πίστεψαν στη διασύνδεση των ΚΕΠ με τον ΕΦΚΑ και τον ΟΑΕΔ. Οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετηθούν, μέσω των ΚΕΠ, για θέματα που αφορούν τους δύο αυτούς φορείς. Ήδη, έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 3,8 εκατομμύρια συναλλαγές.

Ο Υπουργός Εργασίας αναφέρθηκε και στη δημιουργία των ηλεκτρονικών ραντεβού στον ΕΦΚΑ, την περίοδο της πανδημίας, που μονιμοποιήθηκαν αμέσως μετά, λέγοντας ότι προσφέρουν ποιότητα εξυπηρέτησης στον πολίτη.

«Επίσης, προχωρήσαμε στην αναβάθμιση των ιστοσελίδων, αλλά και στη δημιουργία νέων εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας» συμπλήρωσε ο Κ. Χατζηδάκης, τονίζοντας σε αυτό το σημείο τη σημαντική συμβολή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, «καθώς τέθηκε σε εφαρμογή η υπηρεσία myEFKAlive και myOAEDlive. Πρόκειται για τη δυνατότητα εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης του πολίτη, μέσω βιντεοκλήσης, χωρίς να αναγκάζεται να μετακινηθεί από το σπίτι ή από το γραφείο του. Είναι ψηφιακός σύμμαχος του πολίτη, ιδιαίτερα εκείνου που διαμένει σε απομακρυσμένες ή σε νησιωτικές περιοχές» διευκρίνισε ο Υπουργός Εργασίας.

Αναφερόμενος στον θεσμό των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών, ο Κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι, σήμερα, έχουν πιστοποιηθεί 458 επαγγελματίες, οι οποίοι μπορούν πλέον και εκδίδουν συντάξεις μέσα σε 90 ημέρες.

Τέλος, ο Υπουργός Εργασίας επεσήμανε ότι ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης 1555 ήρθε να αντιμετωπίσει τη νοοτροπία του κατεβασμένου τηλεφώνου και να αποκαταστήσει αυτό το τόσο σημαντικό κανάλι επικοινωνίας των πολιτών με τον ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ, τον ΟΠΕΚΑ και με όλους τους φορείς του Υπουργείου. Όπως ανέφερε, «το μυστικό της επιτυχίας του είναι ότι αποτελεί μία σύμπραξη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, που στηρίχθηκε σε κανόνες αξιοπιστίας και σοβαρότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο, από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί έως και σήμερα, έχουν γίνει 1,8 εκατομμύρια κλήσεις προς το 1555 και, σύμφωνα με δύο ξεχωριστές έρευνες ικανοποίησης κοινού, καταγράφηκαν τα εξής ποσοστά: 98% απαντημένα αιτήματα και 82% ικανοποίηση των πολιτών κοινού».

Στο σημείο αυτό, ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι γίνονται συνεχώς βελτιωτικές κινήσεις, καθώς αυξάνονται οι κλήσεις. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι, αρχικά, οι κλήσεις αριθμούσαν σε 5.000 ημερησίως και τώρα γίνονται πάνω από 20.000 κλήσεις ημερησίως.

Παράλληλα, ο Υπουργός Εργασίας τόνισε ότι, μέχρι πρότινος, ο πολίτης βρισκόταν αντιμέτωπος με ταλαιπωρία στις δημόσιες υπηρεσίες και υπογράμμισε ότι η εξυπηρέτηση του πολίτη είναι πρωτίστως κοινωνική πολιτική, ειδικά για το Υπουργείο Εργασίας, το οποίο έρχεται σε επαφή με 8 εκατομμύρια πολίτες. «Μιλάμε για εργαζόμενους, ανέργους, ελεύθερους επαγγελματίες, συνταξιούχους, αγρότες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ένα πλήθος πολιτών που έχουν ανάγκη την άμεση εξυπηρέτηση και από αυτήν εξαρτώνται οι ζωές και η καθημερινότητά τους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι τα δύο κύρια ζητήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ήταν οι εκκρεμείς συντάξεις και η εξυπηρέτηση του πολίτη, λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, ο ΕΦΚΑ συγκέντρωνε μόνος του το 48% των παραπόνων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με δεύτερη την ΑΑΔΕ, με 11%.

«Για τις εκκρεμείς συντάξεις, ήδη φάνηκε ότι το 2021 σημειώθηκε ρεκόρ όλων των εποχών, καθώς εκδόθηκαν 224.000 κύριες συντάξεις» σημείωσε ο Κ. Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι εγκρίθηκε και σχετική ρύθμιση για τις «fast track» συντάξεις και τις «συντάξεις εμπιστοσύνης».

Τα επόμενα βήματα

Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα του σχεδιασμού του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ο Κ. Χατζηδάκης εστίασε στα βασικά σημεία του, τα οποία είναι τα εξής:

  • Ενίσχυση της συνεργασίας του ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ και του ΟΠΕΚΑ, με τα ΚΕΠ. Θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο οι συναλλαγές για θέματα αυτών των φορέων που θα μπορούν να παρέχονται, μέσω των ΚΕΠ.
  • Επέκταση της υπηρεσίας myEFKAlive σε όλη την Ελλάδα και δημιουργία αντίστοιχης υπηρεσίας και στον ΟΠΕΚΑ.
  • Διεύρυνση των κατηγοριών συντάξεων που οι πιστοποιημένοι λογιστές και δικηγόροι μπορούν να αναλάβουν. Προς τον σκοπό αυτό, έχουν προετοιμαστεί ήδη σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
  • Ολοκλήρωση των διαδικασιών για τον διαγωνισμό επέκτασης της λειτουργίας του 1555 για 30 μήνες.
  • Δημιουργία ψηφιακού δωματίου επικοινωνίας στον ΕΦΚΑ. Πρόκειται για έναν ψηφιακό τρόπο επικοινωνίας μεταξύ του ΕΦΚΑ και των εν δυνάμει συνταξιούχων, προκειμένου και με αυτόν τον τρόπο να επιλύονται θέματα και να επιταχυνθεί ακόμα περισσότερο ο χρόνος απονομής των εκκρεμών συντάξεων. Μαζί με τη διοίκηση του ΕΦΚΑ, τέλη Απριλίου-αρχές Μαΐου, προγραμματίζονται σχετικές ανακοινώσεις.
  • Τέλος, στόχος είναι όλες οι υπηρεσίες τόσο του ΕΦΚΑ όσο του ΟΑΕΔ και του ΟΠΕΚΑ να μπορούν να παρέχονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά».

Ο Υπουργός Εργασίας σημείωσε ότι, σήμερα, ο ΟΑΕΔ έχει ψηφιοποιήσει τις υπηρεσίες του σε ποσοστό άνω του 90% και ο ΕΦΚΑ έχει προχωρήσει στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του σε ποσοστό 60% και προσέθεσε ότι, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εντείνονται οι προσπάθειες, ώστε κάποια στιγμή να καταστεί περιττή η επίσκεψη του πολίτη, που είναι εξοικειωμένος με τις ψηφιακές τεχνολογίες, σε υποκατάστημα.

«Στόχος είναι να μετατρέψουμε την εξυπηρέτηση του πολίτη από τριτοκοσμικού χαρακτήρα σε σύγχρονου ευρωπαϊκού χαρακτήρα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Χατζηδάκης.

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΦΚΑ, Όμηρος Τσάπαλος, παρουσίασε στοιχεία για τη λειτουργία του 1555 και αναφέρθηκε στα σημαντικά σημεία στην εξέλιξη του Ενιαίου Αριθμού Εξυπηρέτησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ