emea business monitor

Aegean: Κρατική ενίσχυση ή συρρίκνωση…

Την ανάγκη της ενίσχυσης από την ελληνική κυβέρνηση επισήμανε ο πρόεδρος της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας για να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της πανδημίας και να διατηρήσει το σημερινό δίκτυο πτήσεων χωρίς δραστικές περικοπές και μείωση μεγέθους.

Ανάμικτα συναισθήματα προκάλεσε στους θεσμικούς επενδυτές και τους ξένους αναλυτές η χθεσινή παρουσίαση του προέδρου  του Δ.Σ. της Aegean Airlines, Ευτύχιου Βασιλάκη για την κατάσταση της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας καθώς και τις εκτιμήσεις της διοίκησης για τις προοπτικές της επόμενης διετίας. 

Στην τοποθέτησή του ανέφερε χαρακτηριστικά πως η κρατική ενίσχυση είναι ανάγκη καθώς “το κράτος είναι απαραίτητο μέρος της εξίσωσης για το μέλλον” αλλά και δίκαιη απαίτηση, όχι γιατί η Aegean ήταν πριν από την πανδημία μια εταιρεία υγιής και κερδοφόρα αλλά γιατί καλείται να  ανταγωνιστεί αεροπορικές εταιρείες ξένων χωρών που λαμβάνουν πολλαπλάσιες κρατικές ενισχύσεις.

Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης εφόσον το σημερινό ευρωπαϊκό πλαίσιο το επιτρέπει για όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και επειδή είναι ανάγκη να διατηρήσει η Ελλάδα μια αεροπορική εταιρεία του μεγέθους της Aegean, είναι απαραίτητο να δοθεί άμεσα κρατική ενίσχυση με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων για δανεισμό, που να επιτρέψει στην εταιρεία να διατηρήσει το σημερινό της δίκτυο πτήσεων και να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Μάλιστα, ανέφερε ότι πρέπει να ληφθούν αποφάσεις άμεσα ώστε μέσα στις επόμενες 10-15 ημέρες να έχει λυθεί το θέμα της ενίσχυσης καθώς οι ανταγωνιστές του ήδη έχουν λάβει οικονομική υποστήριξη και ενισχύσεις από τις χώρες τους.

Σε απάντησή του σχετικά με τα χρηματοπιστωτικά “εργαλεία” που έχει στην διάθεσή της η ελληνική κυβέρνηση και μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού, ανάφερε τα τρία σημαντικότερα: Πρώτο, τον δανεισμό με κρατική εγγύηση ως τρόπο ενίσχυσης της ρευστότητας, σε ύψος τέτοιο ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας. Δεύτερο, την επιδότηση των θέσεων εργασίας και τρίτο, την παροχή μέτρων με στόχο την αντιστάθμιση των ζημιών (π.χ. φορολογικές ελαφρύνσεις, δάνεια απώλειας εσόδων, κ.α.) λόγω της απαγόρευσης πτήσεων και των περιορισμών στις μετακινήσεις στην Ευρώπη.

“Κάνουμε ό,τι μπορούμε και δεν είναι δυνατό να μην στραφούμε για βοήθεια και στο κράτος, ειδικά με δεδομένο ότι οι άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη το έχουν κάνει και μάλιστα με μεγάλα κεφάλαια. Ακόμη κι αν υπήρχε η σκέψη να μη στραφούμε σε κρατική ενίσχυση, δεν θα είναι δίκαιο, τη στιγμή που οι υπόλοιποι ανταγωνιστές μας στην Ευρώπη το κάνουν”ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: “Από το ύψος της κρατικής ενίσχυσης που θα λάβουμε θα καθοριστεί το μέγεθος που θα διατηρήσουμε. Αν λάβουμε ικανή κρατική ενίσχυση, θα διατηρηθεί το σημερινό δίκτυο πτήσεων μειώνοντας μόνο τις συχνότητες. Στην αντίθετη περίπτωση, η εταιρεία θα μειώσει πτήσεις και θα μικρύνει σημαντικά. Αν λάβουμε την ενίσχυση που πρέπει δεν θα μειώσουμε το δίκτυό μας, θα μειώσουμε μόνο τη συχνότητα πτήσεων. Και το 2021 θα μπορούμε να φθάσουμε στο 75% του μεγέθους που είχαμε το 2019. Αν δε λάβουμε κρατική ενίσχυση, θα αναγκαστούμε να μικρύνουμε πολύ”.

Σε σχετικές ερωτήσεις για την συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου ή την παραχώρηση μετοχών της εταιρείας στο ελληνικό κράτος για την οικονομική ενίσχυση ήταν όμως κατηγορηματικά κάθετος: ““Το κράτος δεν θα πάρει μερίδιο μετοχών της εταιρείας”

Έτσι, απέκλεισε κάθε σενάριο κρατικοποίησης της Aegean με οποιονδήποτε τρόπο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αυτό είναι ένα σημείο που δεν είναι διατεθειμένος να διαπραγματευτεί με την ελληνική κυβέρνηση ή τις αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η παραγγελία από την Airbus

Ειδική μνεία έκανε στην μεγάλη συμφωνία με την Airbus για την αγορά 48 αεροσκαφών αξίας 5,6 δις ευρώ (έναντι τελικών τιμών 3 δισ. ευρώ)έκανε ο κ. Βασιλάκης. Διευκρίνισε πως δεν υπάρχει σχέδιο ακύρωσης της παραγγελίας, ούτε επιδιώκει να διαπραγματευτεί αλλαγή στο συνολικό αριθμό των νέων αεροσκαφών αλλά στην διαμόρφωση επιμέρους όρων της σύμβασης με βάση τις νέες συνθήκες στον αεροπορικό τομέα. Φέτος η Aegean έχει παραλάβει τα 4 από τα 6 αεροσκάφη που είχαν προγραμματιστεί στην τελική συμφωνία με την Airbus και πλέον επιδιώκει μέσω διαπραγματεύσεων να μεταφερθούν χρονικά αργότερα οι επόμενες παραλαβές (μετά το 2021 και σε βάθος 5ετίας) καθώς και να αλλάξουν οι όροι αποπληρωμής.

“Πρέπει να εκτιμηθεί ο τρόπος που έχουμε ανταποκριθεί μέχρι σήμερα στις δεσμεύσεις μας, και ότι δεχτήκαμε να παραλάβουμε τα αεροσκάφη που έχουν ήδη κατασκευαστεί. Νομίζω πως πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι χρειάζονται συμβιβασμοί, δεν μπορεί η επιβάρυνση να βαραίνει μόνο τη μια πλευρά καθώς δεν μπορούν να συνεχίζουμε σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα, όταν έχουν αλλάξει όλα. Είμαστε έτοιμοι να διαπραγματευτούμε κάποια σημεία με δημιουργικό τρόπο και ανοιχτό μυαλό” κατέληξε ο πρόεδρος της Aegean.

Οι εργαζόμενοι της Aegean 

Στις επιπτώσεις της κρίσης στους εργαζόμενους αναφέρθηκε ο ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean Airlines, Δημήτρης Γερογιάννης αναφέροντας ότι αξιοποιήθηκε το μέτρο της διαθεσιμότητας που έλαβε η κυβέρνηση τον Μάρτιο για το 70% των εργαζομένων της εταιρείας ενώ μειώθηκε το εποχικό προσωπικό κατά 300 θέσεις εργασίας και κατά 20% οι πιλότοι, στην πλειονότητά τους ξένοι με προσωρινά συμβόλαια συνεργασίας.

Σύμφωνα με την τοποθέτηση του κρίσιμες για το μέλλον του προσωπικού θα είναι οι επόμενες δυο εβδομάδες: “Περιμένουμε τις επόμενες 7 με 10 ημέρες, όταν η κυβέρνηση θα έχει ανακοινώσει το νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας, για να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για τους εργαζόμενούς μας και ποιο συνδυασμό επιλογών θα έχουμε στην διάθεσή μας”. 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.